Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

heb ik weer

vragen over de T4
wim40
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2010, 15:24

heb ik weer

Bericht door wim40 »

ik zou vanmorgen de t4 25tdi starten maar doet niks gister had hij ook al wat happeringen met starten.
kwam toen een zwarte walm uit de uitlaat met wat roet en water denk ik.hij deed het toen weer goed maar vanmorgen niets meer de accu is goed, misschien de gloeistiften kapot ? is dat veel werk het zal wel weer een hoop geld gaan kosten. :muur

gr wim
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heb ik weer

Bericht door sgsdebruijn »

wat is niets meer doen? wel ronddraaien maar niet aanslaan? of echt dood, geen beweging?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
wim40
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2010, 15:24

Re: heb ik weer

Bericht door wim40 »

draait wel rond maar niet aanslaan
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heb ik weer

Bericht door sgsdebruijn »

motortemp sensor er even afnemen, 10 sec voorgloeien lukt dan zeker en starten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: heb ik weer

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ie niet gloeit zal ie nog steeds met een seconde of 10 á 20 starten aan moeten springen lijkt me (niet lekker soepel... maar toch)

kan ook lucht in de leiding zijn, of een defecte stopklep in de pomp of electrisch defect

spanning op de accu meten, op voorgloeien zetten en kijken wat de spanning doet

weinig tot geen effect --> check je voorgloeizekering in de accubak, is die goed, dan kan je relais nog boosdoener zijn. of misschien het contactblokje van het contactslot
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
wim40
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2010, 15:24

Re: heb ik weer

Bericht door wim40 »

kun je mij vertellen waar de motorcensor zit

gr w
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: heb ik weer

Bericht door sgsdebruijn »

bij mij als je recht voor de motor staat linksonder bij de linker verstuiver/gloeikaarts/retourleidingen.

http://213.239.212.66/wiki/Geber_G62_(K ... temperatur" onclick="window.open(this.href);return false;)

http://213.239.212.66/wiki/Datei:Elektr ... rt_AAB.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://213.239.212.66/wiki/Datei:Elektr ... rt_ACV.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://213.239.212.66/wiki/Datei:Elektr ... rt_ABL.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: heb ik weer

Bericht door Egbert&Manon »

Als er lucht in de leiding/brandstofpomp zit, moet je zo'n halve minuut starten.
Als er niet gegloeid wordt, duurt dit max. 15 seconden.

Da's mijn ervaring van de vorige winter

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Pabo
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:33

Re: heb ik weer

Bericht door Pabo »

Als je gloeibougies allemaal kapot zijn, dan kan je het starten wel vergeten met deze kou.
Ik heb het met mijn vorige T4 (1.9 TD) een keer meegemaakt. Ik kon blijven starten tot me accu leeg was, maar lopen deed ie niet. Toen heb ik hem maar aangesleept, dat werkte wel.
Daarna nieuwe gloeibougies erin laten zetten, en niks meer aan de hand.
wim40
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2010, 15:24

Re: heb ik weer

Bericht door wim40 »

hoi pabo ik denk ook dat gloeibougies kapot zijn het is wat je zegt ik heb de accu ook leeg gestart heb toen maar de auto van mijn baas er maar voorgezet met de startkabels heb hem toen met moeite aan gekregen.
t4 staat nu bij garage ik hoor het morgen wel wat het is bedankt voor de reacties.

gr wim
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: heb ik weer

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pabo schreef:Als je gloeibougies allemaal kapot zijn, dan kan je het starten wel vergeten met deze kou.
Ik heb het met mijn vorige T4 (1.9 TD) een keer meegemaakt. Ik kon blijven starten tot me accu leeg was, maar lopen deed ie niet. Toen heb ik hem maar aangesleept, dat werkte wel.
Daarna nieuwe gloeibougies erin laten zetten, en niks meer aan de hand.
grote verschil tussen de auto van de topicstarter (TDI) en jouw auto (1.9TD) is de motor...

een TDI is een direct ingespoten diesel met hogere compressie en directe inspuiting. voor deze motorconstructie is voorgloeien veel minder van belang dan bij een indirect ingespoten motor als de 1,9Td. Bij een indirect ingespoten diesel wordt de diesel in een voorkamer of wervelkamer gespoten, de diesel komt hier heel snel tegen koud materiaal aan en daardoor ontbrandt ie moeilijker.
Bij een TDI wordt de brandstof in de gecomprimeerde lucht gespoten en zal dus veel makkelijker ontbranden omdat het eerder neigt tot verdampen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Pabo
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 jan 2010, 18:33

Re: heb ik weer

Bericht door Pabo »

Aha, weer wat geleerd....
Wat een kennis op deze site.
Ik rij nu overigens met een 102pk Tdi rond uit 2002, rijdt toch ff beter dan die 1.9 uit 1998.
Kan wel zeggen dat het allebei perfecte busjes zijn, zeer tevreden tot nu toe. :winter
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: heb ik weer

Bericht door rick_k »

Ja, een indirect ingespoten diesel slaat zonder gloeien echt niet aan. Heb in mijn vorige 205 nog weleens gehad dat het relais (wat linksvoor onder de versnellingsbak hing, hoezo slechte plek) bleef hangen.

Mijn TDI gloeit ook niet goed en heeft wat moeite met rondlopen in het begin maar na 10 tot 15 seconden loopt ie mooi op 5 pootjes te grommen.

mvg Rick
wim40
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2010, 15:24

Re: heb ik weer

Bericht door wim40 »

probleem is opgelost 1 gloeibougie deed het niet rest was zwak.
dus 5 nieuwe gloeibougies en rijden maar weer .
heeft wel een paar centen gekost maarja moet toch weer rijden. :driveT4
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: heb ik weer

Bericht door GerJol 716 »

wim40 schreef:probleem is opgelost 1 gloeibougie deed het niet rest was zwak.
Hoe heb je geconstateerd dat de rest zwak was?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Plaats reactie