Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

carterpan

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

carterpan

Bericht door Herman892 »

Gisteren mijn busje, een 1.9 TD 50kW, KM stand 177000, bouwjaar 1996, voor de APK naar de garage gebracht,
Uitslag: remblokken vóór moeten worden vervangen, en aangeraden dan gelijk de schijven te vervangen, Waren nogal
roestig. Hier kan ik me iets bij voorstellen, gezien de Km. stand en bouwjaar. Maar dat de carterpan moet worden vervangen,
omdat deze wat doorzweette en de binnenschroefdraad van de aftapplug beschadigd is en doldraaide, Daar moest ik even van slikken. Temeer, dat ik bij dezelfde garage jaarlijks (8 jaar) de kleine onderhoudsbeurt laat doen, incl. de olie verversen.
In het Forum kom ik niet vaak, eigenlijk helemaal niet, dat er na 180.000 km. de carterpan moet worden vervangen. Mag ik dan
mijn "bedenkingen" hebben ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: carterpan

Bericht door Multivan Generation »

@ Herman,
Misschien is het doorzweet probleem opgelost als er een andere pakking gebruikt wordt?
En het schroefdraad van de olie aftapplug kan er opnieuw ingemaakt worden.
Ik heb daar setjes voor gezien..

Ik hoop dat het meevalt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: carterpan

Bericht door bartt4 »

roest kan wel voor komen mijn eerste busje had daar ook last van.
En draad van de aftap plug stuk kan voorkomen door de bout er niet goed is in gedraaid. Wat ik op me werk wel doe als ik zoiets zie is een reparatie plug gebruiken.
Tap je er een iets grotere draad in en dan met nieuwe carter plug. hierna geen problemen. maar als je carterpan is door geroest is vervangen de optie
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: carterpan

Bericht door Multivan Generation »

bartt4 schreef: Wat ik op me werk wel doe als ik zoiets zie is een reparatie plug gebruiken.
Tap je er een iets grotere draad in en dan met nieuwe carter plug.
Dat bedoel ik :knipoog

Wat ik wel vreemd vind, is dat je hem altijd bij dat bedrijf brengt, en dat het ze nu opvalt.
Lijkt me dat ze het dan, voorzichtig geformuleerd, het misschien wel zelf veroorzaakt hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: carterpan

Bericht door robertino1 »

Hallo,
Ik zou zeggen dat ze de schroefdraad zelf op hun kosten mogen repareren omdat ze hem 8 jaar hebben los en vast gedraaid hebben
doorzweten oplossen door misschien licht vaster draaien van de carterpan doorroesten lijkt me sterk
Als de schijven nog geen afkeur geven niet doen met de oude blokken wat gaan rijden en op een parkeerplaats vaak hard remmen en wat laten slepen niet direkt daarna door een diepe plas water rijden hebben sommige schijven hekel aan
waarschijnlijk staat de wagen wat vaak stil daarom wat roestvorming
vaker rijden en wat stugger remmen bij aankomst
rob
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: carterpan

Bericht door Pascal-141 »

robertino1 schreef:wat gaan rijden en op een parkeerplaats vaak hard remmen en wat laten slepen niet direkt daarna door een diepe plas water rijden hebben sommige schijven hekel aan
DAT is dus het perfecte recept om kromgetrokken schijven te bekomen ...

... Dan kun je ze meteen vervangen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: carterpan

Bericht door robertino1 »

Pascal goed lezen ik schreef NIET direkt door een plas water rijden
Trekken heus niet krom van wat remmen of ga je nooit wat bergen af
rob
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Re: carterpan

Bericht door Herman892 »

Multivan, Bart 4, Robertino 1 en Pascal 141. Bedankt voor jullie reaktie. Remblokken en remschijven heb ik door de garage laten vernieuwen. Ik meende, dat dit noodzakelijk was m.b.t. de APK. Nu achteraf bleek, dat de APK keuring zonder problemen al achter de rug was. Daarna is de garage gekomen met de noodzaak van vervanging van versleten remblokken vóór. En dan gelijk maar de schijven, die roest vertoonde. De carterpan, die is vervangen heb ik gezien. De Pan zelf mankeerde niets. Alleen de volledige plug , waarin de binnenschroefdraad zit, met inbegrip van de olie-aftapplug, is losgekomen van het metaal van de pan. Kwam een enkele keer méér voor, zo werd me verteld. Mijn "bedenkingen" zijn dus niet weggenomen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: carterpan

Bericht door Pascal-141 »

robertino1 schreef:Pascal goed lezen ik schreef NIET direkt door een plas water rijden
Trekken heus niet krom van wat remmen of ga je nooit wat bergen af
rob
Inderdaad , je hebt gelijk , ik had het verkeerd gelezen :muur :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: carterpan

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ga toch een beeetje met Multivan mee dat die carterplugproblemen nu of voorheen veroorzaakt zijn door het te vast vastzetten of scheef erin draaien van de carterplug.....


Remschijven, als deze gegroefd zijn of te diepe roestvorming hebben is het aan te bevelen de schijven gelijk mee te vervangen met de nieuwe remblokken omdat de nieuwe blokken anders snel en onjuist slijten.
Later de schijf alsnog vervangen maakt het bijna noodzakelijk dan ook weer nieuwe blokjes te monteren, dus gelijktijdig is aan te bevelen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: carterpan

Bericht door Coen220 »

De garage zal zeggen meneer dat is gewoon slijtage .
Dat is het dus niet zo ,maar ze zullen het wel zo proberen.
mvg
Coen220 :driveT4
Plaats reactie