Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 21:57
tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
Beste wijzen,
ik heb eenT4 uit '91 met tikkend blok tijdens stationair en rijdend.
Bij vollast is het weg .
Vooral bij half of kwart gas is het sterk te horen.
Het heeft niet te maken met warme of koude motor. Geeft zelfde effect.
Ik heb het idee dat het de laatste tijd erger aan worden is.
Ik rijdt over t algemaan niet hard: max 110 km/u.
Motorpeil gechecked , olie gewisseld 10w40.
blok heeft +/- 200.00km gelopen.
Het geluid komt uiut de kop volgens mij.
Heeft t te maken met de hydraulische zelfstellende klepstoters?
Wie weet heeft hier ervaring mee/ weet raad?
groet
peter
ik heb eenT4 uit '91 met tikkend blok tijdens stationair en rijdend.
Bij vollast is het weg .
Vooral bij half of kwart gas is het sterk te horen.
Het heeft niet te maken met warme of koude motor. Geeft zelfde effect.
Ik heb het idee dat het de laatste tijd erger aan worden is.
Ik rijdt over t algemaan niet hard: max 110 km/u.
Motorpeil gechecked , olie gewisseld 10w40.
blok heeft +/- 200.00km gelopen.
Het geluid komt uiut de kop volgens mij.
Heeft t te maken met de hydraulische zelfstellende klepstoters?
Wie weet heeft hier ervaring mee/ weet raad?
groet
peter
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
Is je motor afstelling soms iets van slag/verlopen?
Of het bewuste tikken van rembekrachting(palletje)
Kom je motor goed op tempratuur
Of het bewuste tikken van rembekrachting(palletje)
Kom je motor goed op tempratuur
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
geen lek spruitstuk? of brandplaatje lek onder verstuiver? miniem lek geeft ook rare tik geluiden
RUBBEREXPRESS
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
Bij mijn voormalige 1.9D is een brandplaatje ooit losgekomen en heeft de zuiger en kop gemold.
Hoop dat het bij jou niet gebeurd maar misschien dat je preventief de kop er af kan halen om de zaak een te bekijken.
Het schijnt bij deze motor vaker voor te komen.
Veel succes
Ron
Hoop dat het bij jou niet gebeurd maar misschien dat je preventief de kop er af kan halen om de zaak een te bekijken.
Het schijnt bij deze motor vaker voor te komen.
Veel succes
Ron
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
denk eerder plaatje voor je werlfelkamer die willen wel eens los komen idd.ron832 schreef:Bij mijn voormalige 1.9D is een brandplaatje ooit losgekomen en heeft de zuiger en kop gemold.
Hoop dat het bij jou niet gebeurd maar misschien dat je preventief de kop er af kan halen om de zaak een te bekijken.
Het schijnt bij deze motor vaker voor te komen.
Veel succes
Ron
RUBBEREXPRESS
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
Niet gewoon de hele wervelkamer?
Dat gebeurde nog weleens met de PSA XUD11 (2,1 liter 4 cilinder 12 kleps diesel...) die scheurde de kop weleens tussen een klep en de wervelkamer en dan wou die er weleens uitvallen...
mvg Rick
Dat gebeurde nog weleens met de PSA XUD11 (2,1 liter 4 cilinder 12 kleps diesel...) die scheurde de kop weleens tussen een klep en de wervelkamer en dan wou die er weleens uitvallen...
mvg Rick
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
Klopt Bart.
Ik heb niet zoveel technische kennis maar heb bij mijn garage toen wel de kop gezien. Er was idd een rond plaatje in de kop afgebroken en boven op de zuiger terecht gekomen. Toen ik hoorde dat het mis was had het plaatje uiteraard al heel wat schade aan kop en zuiger aangebracht. Alles bij elkaar was het een reparatie van € 1800.- voor een nieuwe kop en een nieuwe zuiger . Gelukkig was in mijn geval de cylinderwand niet beschadigd .Voor de rest nooit pech gehad met de 1.9D. Wat een eenvoudige en betrouwbare motor is dat
Groetjes
Ron
Ik heb niet zoveel technische kennis maar heb bij mijn garage toen wel de kop gezien. Er was idd een rond plaatje in de kop afgebroken en boven op de zuiger terecht gekomen. Toen ik hoorde dat het mis was had het plaatje uiteraard al heel wat schade aan kop en zuiger aangebracht. Alles bij elkaar was het een reparatie van € 1800.- voor een nieuwe kop en een nieuwe zuiger . Gelukkig was in mijn geval de cylinderwand niet beschadigd .Voor de rest nooit pech gehad met de 1.9D. Wat een eenvoudige en betrouwbare motor is dat
Groetjes
Ron
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
Dag Peter,
Motorpeil gechecked , olie gewisseld 10w40.
blok heeft +/- 200.00km gelopen.
Het geluid komt uiut de kop volgens mij.
Heeft t te maken met de hydraulische zelfstellende klepstoters?
Wie weet heeft hier ervaring mee/ weet raad?
groet
peter[/quote]
Als ik ditzo lees denk dat jouw idee van de klepstoters wel eens de juiste kan zijn. Ik heb dit ook wel eens mee gemaakt met ee 1,9D 1x. Als de motorolie niet regelmatig vervangen wordt,(om de 7.500 of 10.000km) dan kan er sludge ( zwarte teerachtige drap) onstaan. toendertijd hebben resultaat geboekt met een blikje van Wyns : valve treatment. Dit spul doe je bij in de olie en daarna rijd je de motor goed warm en dan sneller rijden dan die 110km/u. Door de hitte en de toevoeging spoel je de klepstoters langzamerhand schoon. Dit spul kan in de olie blijven tor de volgende oliewissel.
Er is ook sterker "schoonmaakmiddel" volgens mij ook van Wyns, maar daarna moet je de olie meteen wisselen nadat de warme motor 30Min. stationair heeft staan draaien.
Kijk maar eens op internet naar deze toevoegingen.
Als het geluid weg is bij hogere toeren kan ik alleen uitleggen door een grotere olietoevoer naar de cilinderkop en dus de klepstoters.
Succes.
Motorpeil gechecked , olie gewisseld 10w40.
blok heeft +/- 200.00km gelopen.
Het geluid komt uiut de kop volgens mij.
Heeft t te maken met de hydraulische zelfstellende klepstoters?
Wie weet heeft hier ervaring mee/ weet raad?
groet
peter[/quote]
Als ik ditzo lees denk dat jouw idee van de klepstoters wel eens de juiste kan zijn. Ik heb dit ook wel eens mee gemaakt met ee 1,9D 1x. Als de motorolie niet regelmatig vervangen wordt,(om de 7.500 of 10.000km) dan kan er sludge ( zwarte teerachtige drap) onstaan. toendertijd hebben resultaat geboekt met een blikje van Wyns : valve treatment. Dit spul doe je bij in de olie en daarna rijd je de motor goed warm en dan sneller rijden dan die 110km/u. Door de hitte en de toevoeging spoel je de klepstoters langzamerhand schoon. Dit spul kan in de olie blijven tor de volgende oliewissel.
Er is ook sterker "schoonmaakmiddel" volgens mij ook van Wyns, maar daarna moet je de olie meteen wisselen nadat de warme motor 30Min. stationair heeft staan draaien.
Kijk maar eens op internet naar deze toevoegingen.
Als het geluid weg is bij hogere toeren kan ik alleen uitleggen door een grotere olietoevoer naar de cilinderkop en dus de klepstoters.
Succes.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 21:57
Re: tikkend motorblok T4 type 1X 1,9D
dag allen,
bedankt voor jullie reacties.
ik zat er idd dichter bij danik dacht.
Klepstotercups versleten > oliedruk verlies bij klepbedienen> niet volledig terug komen van klepstotercup > tikken door de grote klepspeling.
weer wat geleerd.
groet
peter
bedankt voor jullie reacties.
ik zat er idd dichter bij danik dacht.
Klepstotercups versleten > oliedruk verlies bij klepbedienen> niet volledig terug komen van klepstotercup > tikken door de grote klepspeling.
weer wat geleerd.
groet
peter