Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

water komt te hoog

vragen over de T4
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

na en vere rit ,was er te weinig water in het koeling pot
dus heb ik water bij gevuld,maar als ik gas heef komt het water uit de pot,(de dop staat er op) :groteogen
maar als de thermostaat open is ,doet hij dat niet,
hoe komt het,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

motortype? leeftijd? kilometerstand?

eerste gok? koppakking lek, scheur in onderblok of cilinderkop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

2400d.bj 1990
360000km

oei ....slechte reachtie's
Laatst gewijzigd door TRANSPRTER op 31 jan 2010, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben er toch bang voor.....

testen is zonder demontage van onderdelen wel te doen, daar bestaan setjes voor (oa van Midlock) waarmee je de aanwezigheid van CO2 in de koelvloeistof kunt testen (verbrandingsgassen in de koelvloeistof.

motor warm rijden, dan met lopende motor tester klaar maken (moet reagens in twee vaatjes gegoten en in elkaar gezet worden) dan voorzichtig de dop van het reservoir draaien en de tester BOVEN de vloeistof in het tankje houden. De balg bovenop de tester een aantal keren bedienen om lucht uit het tankje door de twee vaatjes reagens te blazen. Een van de vaatjes bevat het reagens dat "vervuild"is met co2 en daardoor (ik meen geel) verkleurt, het andere bevat het reagens zonder "vervuiling" en is van originele (blauwe) kleur.
Als er geen CO2 in de koelvloeistof zit verkleurt het gele vaatje terug naar blauw.
Zit er wel CO2 in de koelvloeistof dan zal het blauwe vaatje geel kleuren.

CO2 in de koelvloeistof betekend dat er uitlaatgassen in je koelwater komen. De drie genoemde mogelijke oorzaken zijn hier mogelijk.
Kop demonteren, koppakking inspecteren en kop afpersen (en bij jouw kilometerstand zou ik dan meteen revisie doen (nieuwe klepgeleiders en klepsteelrubbers, kleppen slijpen en zittingen frezen dan is ie weer als nieuw en hoef je niet na 50.000 km ofzo vanwege een probleem in de kop de boel weer uit elkaar te halen)
Controle van het onderblok is een stuk lastiger maar gelukkig is een gescheurd onderblok vrij zeldzaam.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: water komt te hoog

Bericht door j.d.hukema »

Roger hoe denk er jij dan over als je alles hebt gecontroleerd en er is niets gevonden en toch eens in de vier of vijf maanden een beetje bij moet vullen. Kan dat de waterpomp zijn of zweten van de motor of is dat normaal 1.9td abl 1999. Of een oude slang die vervangen moet worden ondanks dat je geen lekkage ziet. En kan het ook met de kachel te maken hebben.
:ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

wat zou dat kost voor de kop en reviezi te geven.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

complete koprevisie (losse kop aanleveren, dus zonder demontage vanaf de motor) gok ik op 300-400 euro (meen dat we er voorheen 700 gulden voor betaalden bij Landrover)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

j.d.hukema schreef:Roger hoe denk er jij dan over als je alles hebt gecontroleerd en er is niets gevonden en toch eens in de vier of vijf maanden een beetje bij moet vullen. Kan dat de waterpomp zijn of zweten van de motor of is dat normaal 1.9td abl 1999. Of een oude slang die vervangen moet worden ondanks dat je geen lekkage ziet. En kan het ook met de kachel te maken hebben.
:ikrij
Dick :driveT4
Wat is een beetje bijvullen en hoeveel kilometers leg je af in die 4 a 5 maanden....

1/2 liter bijvullen als je in 4 maanden 1000 km rijdt is van de zotte..... 1/4 liter bijvullen als je in 4 maanden 50.000 km rijdt is niet goed, maar ook niet alarmerend.....

lekkage van koelvloeistof is niet altijd via de kop(pakking) ook de waterpomp, kachelradiateur en slangen zijn mogelijke lekkage punten.

een geringe lekkage is vaak moeilijk op te sporen omdat de weg gelekte koelvloeistof verdampt. Maar dan moet je met goed zoeken wel een geel-groenig (of roze bij G12) poederachtige afzetting kunnen vinden waar het lekt.

De kachelradiateur komt ook vaker voor als oorzaak voor koelvloeistof verlies. bij geringe lekkage ook moeilijk te vinden, bij forsere lekkage kan de mat bij de middentunnel nat zijn en ruik je waarschijnlijk een zoete ietwat maggie-achtige geur bij instappen in een warme auto....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

als je kachel lekt krijg je vettige ruiten langs binnen,bij mijn golf 3 had ik dit probleem.
had dan eens en producht gehaalt ,en het was opgelost (voor en tijdje)

wat is het best ,mijn kop en revisie geven.of en okkazie kop zoeken
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: water komt te hoog

Bericht door bartt4 »

TRANSPRTER schreef:wat zou dat kost voor de kop en reviezi te geven.
ruil kop zit rond de 450 tot 500 euro.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

TRANSPRTER schreef:als je kachel lekt krijg je vettige ruiten langs binnen,bij mijn golf 3 had ik dit probleem.
had dan eens en producht gehaalt ,en het was opgelost (voor en tijdje)
Als het maar een beetje lekt merk je dat niet zo snel aan vettige ruiten (dat gaat dan ook heel langzaam en valt niet op als afkomstig uit de verwarming)
TRANSPRTER schreef:wat is het best ,mijn kop en revisie geven.of en okkazie kop zoeken
Een gebruikte kop geeft het risico dat er iets mis mee is, en dus de kop er alsnog opnieuw af moet en dat je dan weer moet ruilen of alsnog reviseren...... en hoeveel scheelt een gebruikte kop op ene gereviseerde/revisie van de jouwe?

Even bij een revisiebedrijf langs en vragen wat revisie kost.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: water komt te hoog

Bericht door j.d.hukema »

het enige wat ik verneem is dat de kachel een beetje rouw geluid maakt.

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: water komt te hoog

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zit de kachelmotor niet zo dicht bij de warmtewisselaar dat daar verband in gezocht moet worden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: water komt te hoog

Bericht door j.d.hukema »

Wat ik wel gedaan heb is dat de rubberen slang die van de radiator naar de waterpomp gaat lekte. Heb hem toen doorgesneden en er een stukje buis ingezet net twee slangeklemmen er op. Kan dat een oorzaak zijn. Vond de nieuwe slang nogal duur. Bijna honderd euro bij de dealer. En hoe controleer je of je waterpomp niet lekt. Iemand vertelde mij dat een slechte waterpomp ook koelvloeistof verlies kan betekenen.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29

Re: water komt te hoog

Bericht door TRANSPRTER »

ik heb indertijd de kop binnen gegeven van mijn corrado.laten schaven 2of4 nieuwe kleppen ,latten oplassen ,enz. koste mij toen en 500€
Plaats reactie