Rafke 108 schreef:
wij rijden met de T4 ook héééél vlot en hebben nooit iets aan de hand gehad, terwijl ze in dezelfde garage als Pascal worden vervangen
Nu wel Rafke , maar toen mijn spanrollen kapot gingen , waren ze toen nog veranderd bij de officiele VW dealer . De garage waar ik (en jij )de distributiewinkel sinds enige tijd laat vervangen werkt met aftermarket onderdelen , en tot nog toe geen enkel probleem mee gehad.
ah da wist k niet :-)
k leer alle dagen bij en mijn hoofd staat al op springen ;-)
ben aan het proberen die spanrollen voor de geest te halen....
volgens mij waren de aanslagen van de SKF-rollen die ik gemonteerd heb (die Peter op mijn bestelling bij de automaterialen zaak in Arnhem opgehaald had ) van staal/ijzer en niet van aluminium.
maar als de rol op spannig gezet wordt draai je de centrale bout/ draadeind met moer toch vast om hem op zijn plek te houden? hoe kan ie dan tijdens het gebruik los gaan zitten als die bout dan niet los gekomen is?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Roger B. (11)61 schreef:ben aan het proberen die spanrollen voor de geest te halen....
volgens mij waren de aanslagen van de SKF-rollen die ik gemonteerd heb (die Peter op mijn bestelling bij de automaterialen zaak in Arnhem opgehaald had ) van staal/ijzer en niet van aluminium.
maar als de rol op spannig gezet wordt draai je de centrale bout/ draadeind met moer toch vast om hem op zijn plek te houden? hoe kan ie dan tijdens het gebruik los gaan zitten als die bout dan niet los gekomen is?
De rol is ook niet losgekomen.
De veer is gebroken die de rol op spanning houdt.
Het uitsteeksel waarmee je kan zien of de rol goed opgespannen is (pijltje dat moet overeen komen met het blokje) is er gewoon vanaf gebroken en lag los onderaan bij de riem.
De rol zat nog gewoon vast maar de spanning was eraf, met een losse riem tot gevolg.
ik ben er van uit gegaan dat je het ding op spanning zet (tegen de veer in draait ) en dan vast zet, maar blijkbaar blijft de veerdruk er dan nog steeds op staan...dacht dat je de rol dan op een vaste plek fixeerde en die veer alleen voor het bepalen van de spanning (middels dat "pijltje") was......
maar uit jouw verhaal begrijp ik dat die veerspanning er tijdens het gebruik ook op staat....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Vandaag verder gesleuteld.
Carter ligt eraf, morgen pakking van de oliepomp halen en O ring van de waterpomp.
Die O ring zal wat zoekwerk worden
Het carter eraf halen is ook een uitdaging
Roger B. (11)61 schreef:valt toch wel mee.....moet alleen effe zoeken naar die laatste boutjes, maar dat is hier op het forum al vaker verteld waar die zitten
Vandaag heeft de motor terug gedraaid, alles lijkt ok.
Ik was niet voor 100% zeker dat er niets geraakt was.
Enkel is het boutje voor de ontluchting dat in de waterdarm zit afgebroken, dat moeten we morgen nog effe fiksen en dan kunnen we weer
De afstelling van de pomp moet ik dan ook nog even nakijken en eventueel bijstellen.