Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Via vag-com ontluchten ?? Da's een nieuwe voor mij ...
Ik blijf toch bij mijn eerder vermeldde suggestie , Pieter .
Ik weet niet waar je ergens woont (indien niet te ver) , maar indien gewenst , mag je van mij wel eens een rembekrachtiger lenen om te testen op jouw auto hoor .
Ik blijf toch bij mijn eerder vermeldde suggestie , Pieter .
Ik weet niet waar je ergens woont (indien niet te ver) , maar indien gewenst , mag je van mij wel eens een rembekrachtiger lenen om te testen op jouw auto hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Hallo Pascal,
Dank je voor't aanbod, ik overweeg sterk om hier gebruik van te maken. Eerst ga ik nog meer infomatie verzamelen over mogelijke oorzaken en testprocedures. Het kan in ieder geval voor de remcylinder zitten (remservo), maar ook erna (ABS, leidingen, cylinder / zuiger...)
De truc met een kogeltje in de leiding zou mogelijk uitsluitsel moeten geven voor het defect voor of na de hoofdremcylinder.
ABS ontluchten via VAG-COm kan in ieder geval wel voor de VW-golf en audi.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#abs
Edit: Volgens mij kan dit alleen als er een CAN-bus is voor de communicatie tussen ABS-compu en regelblok. weet iemand dit zeker... ? (of heeft de ABS-compu een Comm aansluiting... )
In het zoeken naar mogelijke oorzaken wel gedacht aan de ABS unit....
Werking van een ABS en een eventueel defecte retourklep.....
Als ik het volgende zie, zou een lekkende klep naar de retourleiding de sorres kunnen veroorzaken. Echter... HET ABS BLOK VAN EEN t4 HEEFT GEEN RETOURLEIDING.. Waar blijft deze dan...
(er zitten dus 8 magneetkleppen in een ABS-unit ...?)
Verder heeft de hoofdremcilinder "slechts" 2 uitgaande leidingen, en geen retourleiding.......
Bron: http://doks.khk.be/eindwerk/do/files/Fi ... 7047de00fb" onclick="window.open(this.href);return false;
@PAscal
Afstand: Ik woon ongeveer 45 minuten in noordwestelijke richting van Peter K, en'k werk in Bergen op Zoom aan uitsluitend Nederlands-Vlaamse projecten, samen met Vl. collega. Neehee, niet aan Schelde dossiers. ;-)
Mag ik je anders een keer bellen ?
Grtz,
Pieter.
Dank je voor't aanbod, ik overweeg sterk om hier gebruik van te maken. Eerst ga ik nog meer infomatie verzamelen over mogelijke oorzaken en testprocedures. Het kan in ieder geval voor de remcylinder zitten (remservo), maar ook erna (ABS, leidingen, cylinder / zuiger...)
De truc met een kogeltje in de leiding zou mogelijk uitsluitsel moeten geven voor het defect voor of na de hoofdremcylinder.
ABS ontluchten via VAG-COm kan in ieder geval wel voor de VW-golf en audi.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#abs
Edit: Volgens mij kan dit alleen als er een CAN-bus is voor de communicatie tussen ABS-compu en regelblok. weet iemand dit zeker... ? (of heeft de ABS-compu een Comm aansluiting... )
In het zoeken naar mogelijke oorzaken wel gedacht aan de ABS unit....
Werking van een ABS en een eventueel defecte retourklep.....
Als ik het volgende zie, zou een lekkende klep naar de retourleiding de sorres kunnen veroorzaken. Echter... HET ABS BLOK VAN EEN t4 HEEFT GEEN RETOURLEIDING.. Waar blijft deze dan...
(er zitten dus 8 magneetkleppen in een ABS-unit ...?)
Verder heeft de hoofdremcilinder "slechts" 2 uitgaande leidingen, en geen retourleiding.......
Bron: http://doks.khk.be/eindwerk/do/files/Fi ... 7047de00fb" onclick="window.open(this.href);return false;
3.2.4 Werking van het ABS
Tijdens een ABS-regeling wordt de remvloeistofdruk naar de wielen afzonderlijk geregeld.
Afhankelijk van de wielslip wordt de remvloeistofdruk van een wielremcilinder constant
gehouden, verkleind of vergroot. Daardoor wordt het blokkeren van een wiel voorkomen.
Wanneer de ABS-computer tijdens het remmen een voor de blokkeerneiging karakteristieke
toerentalvermindering van een wiel registreert, wordt er een signaal naar de regelkleppen van
de hydraulische regelunit gezonden zodat de remdruk wordt gemoduleerd.
De remdrukmodulatie voor ieder geregeld remcircuit wordt normaal gesproken door twee
magneetkleppen uitgevoerd, een inlaatklep (in onbekrachtigde toestand geopend), en een
uitlaatklep (in onbekrachtigde toestand gesloten).
@PAscal
Afstand: Ik woon ongeveer 45 minuten in noordwestelijke richting van Peter K, en'k werk in Bergen op Zoom aan uitsluitend Nederlands-Vlaamse projecten, samen met Vl. collega. Neehee, niet aan Schelde dossiers. ;-)
Mag ik je anders een keer bellen ?
Grtz,
Pieter.
Life's no monkey business.........
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Tuurlijk mag je bellen, ik heb een PB gestuurd met mijn nr .PJJ-65535 schreef:@PAscal
Afstand: Ik woon ongeveer 45 minuten in noordwestelijke richting van Peter K, en'k werk in Bergen op Zoom aan uitsluitend Nederlands-Vlaamse projecten, samen met Vl. collega. Neehee, niet aan Schelde dossiers. ;-)
Mag ik je anders een keer bellen ?
Grtz,
Pieter.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Hallo Pieter,
Bij alle auto's met ABS zakt het rempedaal langzaam weg als je het bij draaiende motor onder druk houdt. Ik weet niet hoe snel het weg zakt maar weg zakken is normaal.
Heb bij mijn 1900 TD ABS ingebouwd met een nieuwe originele hoofdrem cyl. en sinds dien zakte mijn pedaal langzaam weg als de motor liep.
Na ombouw naar 2.5 TDI heb ik ABS met ESP ingebouwd, daarvoor de hoofdrem cyl. en de rembekrachtiger vervangen en ook bij dit systeem zakt het rempedaal langzaam weg tot de aanslag.
Ontluchten met VAG-com is aleen voor ABS met ESP.
Remdruk verdelers zitten er bij ABS niet op.
Dit even snel na het doorlezen van het verhaal,
Succes,
Bij alle auto's met ABS zakt het rempedaal langzaam weg als je het bij draaiende motor onder druk houdt. Ik weet niet hoe snel het weg zakt maar weg zakken is normaal.
Heb bij mijn 1900 TD ABS ingebouwd met een nieuwe originele hoofdrem cyl. en sinds dien zakte mijn pedaal langzaam weg als de motor liep.
Na ombouw naar 2.5 TDI heb ik ABS met ESP ingebouwd, daarvoor de hoofdrem cyl. en de rembekrachtiger vervangen en ook bij dit systeem zakt het rempedaal langzaam weg tot de aanslag.
Ontluchten met VAG-com is aleen voor ABS met ESP.
Remdruk verdelers zitten er bij ABS niet op.
Dit even snel na het doorlezen van het verhaal,
Succes,
Groet, Oskar.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Zal binnenkort toch eens even plaatjes schieten onder mijn bus..... Ikzelf en iemand die ik er ooit eens op wees en naar vroeg zijn van mening dat bij mijn achteras een lastafhankelijke remdrukregelaar zit, en volgens de lijst met fabriek geleverde opties had mijn auto altijd al ABS....... en toch lees ik vaak dat ABS nooit een remdrukregelaar op de achteras heeft (aangenomen dat jij dat bedoeld met remdrukverdeler zeg jij dat nu dus ook)Oskar 725 schreef: Remdruk verdelers zitten er bij ABS niet op.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Roger, heb jij ABS op je caravelle '96?Roger B. (11)61 schreef:Zal binnenkort toch eens even plaatjes schieten onder mijn bus..... Ikzelf en iemand die ik er ooit eens op wees en naar vroeg zijn van mening dat bij mijn achteras een lastafhankelijke remdrukregelaar zit, en volgens de lijst met fabriek geleverde opties had mijn auto altijd al ABS....... en toch lees ik vaak dat ABS nooit een remdrukregelaar op de achteras heeft (aangenomen dat jij dat bedoeld met remdrukverdeler zeg jij dat nu dus ook)Oskar 725 schreef: Remdruk verdelers zitten er bij ABS niet op.
Ik heb dat niet, en ik dacht altijd dat het pas vanaf '98 beschikbaar was op den T4....
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Dat was toen nog een optie , vandaar dat de ene het heeft de andere niet.SCOTT schreef:Roger, heb jij ABS op je caravelle '96?Roger B. (11)61 schreef:Zal binnenkort toch eens even plaatjes schieten onder mijn bus..... Ikzelf en iemand die ik er ooit eens op wees en naar vroeg zijn van mening dat bij mijn achteras een lastafhankelijke remdrukregelaar zit, en volgens de lijst met fabriek geleverde opties had mijn auto altijd al ABS....... en toch lees ik vaak dat ABS nooit een remdrukregelaar op de achteras heeft (aangenomen dat jij dat bedoeld met remdrukverdeler zeg jij dat nu dus ook)Oskar 725 schreef: Remdruk verdelers zitten er bij ABS niet op.
Ik heb dat niet, en ik dacht altijd dat het pas vanaf '98 beschikbaar was op den T4....
Zelfs in 2003 was ABS nog steeds een optie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
@ Scott
jep, daarom moet ik ook mijn koplamp demonteren om het brandstoffilter enigszins gemakkelijk te bereiken
en ooit eens zo'n lijst opgevraagd met hoe mijn auto uit de fabriek gerold is, en daar staat ABS ook bij, dus niet achteraf erop gezet.
zal wel door zijn vroege bouwjaar en ABS zijn dat ie toch ook die LAR heeft (bij ABS met sensor op beide achterwielen (geen idee of ie DAT heeft overigens (al vaker gezegd dat die achterkant meestal niet in het blikveld ligt als ik er onder sta)) is een LAR natuurlijk niet nodig (ABS regelt vanzelf bij))
jep, daarom moet ik ook mijn koplamp demonteren om het brandstoffilter enigszins gemakkelijk te bereiken
en ooit eens zo'n lijst opgevraagd met hoe mijn auto uit de fabriek gerold is, en daar staat ABS ook bij, dus niet achteraf erop gezet.
zal wel door zijn vroege bouwjaar en ABS zijn dat ie toch ook die LAR heeft (bij ABS met sensor op beide achterwielen (geen idee of ie DAT heeft overigens (al vaker gezegd dat die achterkant meestal niet in het blikveld ligt als ik er onder sta)) is een LAR natuurlijk niet nodig (ABS regelt vanzelf bij))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Roger B. (11)61 schreef:@ Scott
jep, daarom moet ik ook mijn koplamp demonteren om het brandstoffilter enigszins gemakkelijk te bereiken
Aaaha, daarom dat ik nou net daar 'ietsje' meer plaats heb
Thx mannen...
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Even een aanvulling op mijn eerdere bericht:
ABS op transporters van 1996 tot chassis nr 70T-199 000 hebben de eerste generatie Bosch pompen met de electonica nog los van de pomp ABS 5.0, het is mogelijk dat deze eerste generatie ABS nog wel remdrukregelaars op de achteras hebben.
Vanaf ABS 5.3, waar de electronica in/aan de pomp is gebouwd heeft geen remdruk regelaars op de achteras meer, dit is toegepast vanaf 1996 met cassis nr.70T-200 001.
Dit even om welles/nietes discussies te voorkomen
ABS op transporters van 1996 tot chassis nr 70T-199 000 hebben de eerste generatie Bosch pompen met de electonica nog los van de pomp ABS 5.0, het is mogelijk dat deze eerste generatie ABS nog wel remdrukregelaars op de achteras hebben.
Vanaf ABS 5.3, waar de electronica in/aan de pomp is gebouwd heeft geen remdruk regelaars op de achteras meer, dit is toegepast vanaf 1996 met cassis nr.70T-200 001.
Dit even om welles/nietes discussies te voorkomen
Groet, Oskar.
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Een vraagje aan Oskar,
Sinds kort eigenaar van een California Freestyle uit 2003 150 pk, deze moet nog geleverd worden. Nu mijn vraag: Hoe kan ik zien of deze uitgerust is met ESP? Het was destijds een mogelijke optie, welke in de brochure genoemd werd.
Groetjes,
Arjan
Sinds kort eigenaar van een California Freestyle uit 2003 150 pk, deze moet nog geleverd worden. Nu mijn vraag: Hoe kan ik zien of deze uitgerust is met ESP? Het was destijds een mogelijke optie, welke in de brochure genoemd werd.
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Dat zie je door het gele ESP lampje in de tellers , en aan de ESP schakelaar in het dashboard (tussen de 2 schakelaars van de zetelverwarming)kroonhome schreef:Een vraagje aan Oskar,
Sinds kort eigenaar van een California Freestyle uit 2003 150 pk, deze moet nog geleverd worden. Nu mijn vraag: Hoe kan ik zien of deze uitgerust is met ESP? Het was destijds een mogelijke optie, welke in de brochure genoemd werd.
Groetjes,
Arjan
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Hallo Arjan,
Pascal was me voor
dan zit er in je dashboard een schakelaar waar "ESP" op staat, ook gaat er in je tellerklok behalve het oranje lampje van ABS ook een oranje lampje met een driehoek en een rondje als pijl er omheen branden.
Pascal was me voor
dan zit er in je dashboard een schakelaar waar "ESP" op staat, ook gaat er in je tellerklok behalve het oranje lampje van ABS ook een oranje lampje met een driehoek en een rondje als pijl er omheen branden.
Groet, Oskar.
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
Bedankt Oskar en Pascal, Ik weet bijna zeker dat de schakelaar met ESP ontbreekt, dus geen ESP..
Groetjes,
Arjan
Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Probleem rempedaal / hoofdremcylinder.
met het chassisnummer naar de dealer en lijst laten uitdraaien van alle af fabriek geleverde opties op jouw auto....dan weet je wat er allemaal op geleverd is toen ie besteld is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon