Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Ron---63--- »

Ik wil van dat enge ding af, heb wel eens verhalen gehoord over zijdelinks ombuigen terwijl de auto omhoog stond. De krik die Pluuke aanbeveelt lijkt me een goed ding ( bedoel je zoiets voor je Kever: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1" onclick="window.open(this.href);return false;) maar eigenlijk te groot om constant mee te zeulen in de bus. Ik zoek dus een kleinere krik, en dan kom je al gauw op de potkrik uit. Minimale hoogte 15 cm en max 50 cm lijkt me voldoende.
Zijn er veel van in omloop, welke zijn er goed??
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je de auto omhoogkrikt, de wielen er op laat en dan zou de krik verbuigen, valt ie op zijn wielen, kan ie prima aan hoor, DAAROM adviseer ik een assteun te gebruiken voor je de wielen demonteerd, en dan staat ie niet op de krik meer maar op de assteun.

maar een goede krik is nooit weg........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door pluuke »

Ah, had niet begrepen dat ie mee de bus in moest...
Da's inderdaad de truuc met de Kever zo ja.

Potkrikje toch ook maar weer niet te klein kiezen....

Je hebt ook geen schotel o.i.d. dus waar ga je dat ding plaatsen ?
als ie daar afschiet gaat ie door je kokerbalk heen..

Dan is het misschien een idee om meteen een schotel te maken die mooi een stuk over de kop heenpast,
en ergens onder de carrosserie ook een punt kiezen waar je dan hem plaatst.
(steunpunt waar ook bij een 2-koloms hefbrug de steunen worden geplaatst).
Bijlagen
geen dag maar een potkrikschotel.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door sgsdebruijn »

hoe geweldig, duur.sterk, mooi enz.. de krik ook is ik gebruik altijd assteunen onder de bus.
Heb zelf zo'n Gammading en nog een grote garagekrik bij mijn moeder staan dus kan alle kanten uit.

M'n potktik is net te laag, kan er wel weer een blok onder zetten maar die dingen hebben inderdaad een dun topje :ie
Ik krik altijd de bus op zonder dat hij in de versnelling staat of op de handrem (voorwaarde is wel dat de ondergrond vlak is), als hij goed staat zet ik hem wel op de handrem en in de versnelling. Doe dit omdat ik altijd op tegels moet krikken en de krik dan niet zo lekker meeloopt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door odorf »

Heb als beginner iets wat ik me al een tijdje afvroeg en wat hier op inhaakt.
Ik wil binnenkort ook de onderkant van mijn 1.9TD gaan inspecteren op doorgerotte plekken etc.
(Had een doorgerotte voor bumpersteun, die is inmiddels vervangen)

Het principe van assteunen snap ik, maar waar plaats je die?
(niet onder leidingen etc. snap ik :jump
En kun je als je er aan de zijkant onder wil kijken ook één zijkant in z'n geheel omhoog zetten?
Of levert dit bezwaren op ... uitlijning wielen? overloopjes?? (uiteraard niet te volle brandstoftank.)

En wat zijn gevoelige plekken waar ik in ieder geval moet kijken?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
T4onderkant.jpg
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik plaats de assteunen meestal op de rood gemarkeerde plekken ongeveer
T4onderkant.gif
scheef opzij zetten kan in principe geen kwaad, niet TE scheef want dan knikkert ie op zijn zijkant :bifun

meer de vraag hoe je hem echt hoog wil optillen aan een kant..... met een normale krik krijg je een T4 niet hoog genoeg om enig probleme te veroorzaken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door pluuke »

Naast de weg in de berm een wiel vervangen met een potkrikje.....veel succes.
(veel blokken hout nodig, die ook nog eens niet splijten)

Ook de originele krik draai je gewoon de grond in als het een beetje softe berm is.....
Ik heb al eens zo'n zwarte, harde kunststoffen reflectorplaal uit de grond getrokken langs de snelweg en die onder de krik gelegd om ervoor te zorgen dat de bus van de grond afkwam....

Mooi plaatje Odorf, zit je in de schadeherstel ?
Dacht dat René eens op zoek was naar zo'n maatschets.....
Inderdaad de plekken net na de voorwielen (met de 2 gaatjes) en voor de achterwielen zijn de aangewezen opkrikpunten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door odorf »

Heren, bedankt voor de snelle reacties weer :jumpklap

@Roger; Ik wilde inderdaad niet te scheef gaan :bifun
Heb in een boek een plaatje van een T2 waaraan een rond testframe was vastgemaakt zodat hij op z'n kop kan worden gerold :toppie lijkt me heel handig!

@Pluuke;
Heb de plaatjes gepikt van internet, het waren schetsen van VW over de holleruimte-conservering.
Ze staan oa. hier;
http://www.vw-bus-t4.de/html/tech_bild_ ... ierung.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vw-bus-t4.de/html/tech_bild_ ... erung2.gif" onclick="window.open(this.href);return false;


Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, als je met zo'n frame er omheen werkt (flink frame trouwens) kan ie niet omvallen of op de kop, dan moet je alle vloeistoffen er uit halen ongeveer, en niet je accu(s) vergeten anders lekt er vanalles uit of loopt ergens heen waar het niet heen moet.

tot een graad of 25- 30 kun je denk ik zonder problemen gaan. daarboven worden allerlei zaken wat linker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door odorf »

@Roger; Moet denk ik inderdaad nogal een fors frame zijn.
En alle rondklotsende vloeistoffen moet ik helemaal niet aan denken. :ie Maar dat alles geheel terzijde.

Maar om nog even op mijn eerdere vraag terug te komen ... (en ook terugkoppelend op het Hammerite verhaal).
Ik heb nu gezien dat bijvoorbeeld de schuin weglopende voorbumpersteunen gevoelig blijken voor roest.
Misschien wel te verklaren omdat ze ook alle rommel die de voorwielen rondslingeren opvangen.

Zijn er aan de onderkant nog meer plekken die 'berucht' zijn wat betreft roestvorming?

Mijn bus is uit '94 en aan de bovenkant begint hij wel wat plekjes te vertonen.
Die wil ik aan gaan pakken. Niet met Hammerite overigens :bifun
Maar wat kan ik aan de onderzijde verwachten?

Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Roger B. (11)61 »

spatbordranden, dorpelnaden en eigenlijk alle plekken waar wel straatvuil komt, maar niet meer wegspoelt

die bumper-chassisbalk is bij mijn 96-er ook half weg (niet dat het ding erg veel doet volgens mij) moet ik nog een keer een nieuwe in zetten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Ron---63--- »

Vanmiddag toch maar ff de zomerset erop gezet met de goedkope krik, plaatje hout eronder want krik komt niet hoger dan 35 cm. Mn wintervelg ging er wel af maar mn zomervelg is 4 cm groter dus kwam net niet hoog genoeg.
En wel mn assteunen eronder gezet natuurlijk.
Ik zal op zoek moeten gaan naar een krik die hoger komt dan 40 cm. Denk toch dat de potkrik af gaat vallen, zitten inderdaad toch wel wat nadelen aan.......dan maar een ordinaire garagekrik in de bus :yes
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Gaas »

Met de wielwissel gebruik ik dezelfde krik als Pluuke. Ooit gekocht bij Lasaulec. Bevalt prima. Stabiel en zeer handig. :yes

Om de achterwielen te wisselen zet ik de krik onder de trekhaak en krik dan de hele bus vanachter omhoog. Ik heb een stuk hardhout in de krikschaal liggen. Dat is veel stroever dan wanneer je metaal op metaal drukt.

Ik zorg er wel altijd voor dat er een los wiel, in de buurt van het te verwisselen wiel, onder de bus ligt. Voor het geval dat ie er af pleurt....

Voor pech onder weg heb ik zo'n aldigeval in koffer in de laadruimte liggen. Nog nooit gebruikt.

Tjooooowwww :T44EVER
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door j.d.hukema »

als je echt roest wilt voorkomen of behandelen dan neem je 1 deel owatrol en een deel menie. Meng dat en breng het op en laat het drie dagen drogen.Of easy flow van epifanes . Dat gebruik ik altijd op boten en werkt goed.En verder werkt fertan ook goed.
Maar dat moet je wel eerst weer schuren om een goede hechting te krijgen.

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Hammerriteklusje NU ANDERE VRAAG ...

Bericht door Gaas »

Heey Ron, je hebt :mail ............

Tjooooowww :T44EVER
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Plaats reactie