Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dashboard problemen..?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
Dashboard problemen..?
Sinds vorige week werkt mijn snelheidsmeter niet (blijft onderin hangen en komt soms op de snelweg af en toe omhoog naar 10km/h).
Ook de brandstofmeter reageert "nerveus"; bij optrekken zakt-ie (lege-tank-lampje gaat ook vrolijk aan terwijl hij nog halfvol zou moeten zijn) en bij afremmen lijkt mijn tank voller te worden..
Op dit forum zag ik een verhaal over de opnemer op de versnellingsbak, maar de combinatie "snelheidsmeter" en "brandstofmeter" wijst op een defect dashboard. Na uitbouwen bleek er maar 1 aansluitconnector te zijn (ik had er 2 of 3 verwacht op basis van T4-documentatie die ik had liggen.
Mijn vragen:
1) Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn..?
2) Heeft iemand de schema's van dit dashboard + connectoraansluitingen?
PS: Het gaat om een WV T4 verlengd mei 1998 2.5L TDI 102.
Ook de brandstofmeter reageert "nerveus"; bij optrekken zakt-ie (lege-tank-lampje gaat ook vrolijk aan terwijl hij nog halfvol zou moeten zijn) en bij afremmen lijkt mijn tank voller te worden..
Op dit forum zag ik een verhaal over de opnemer op de versnellingsbak, maar de combinatie "snelheidsmeter" en "brandstofmeter" wijst op een defect dashboard. Na uitbouwen bleek er maar 1 aansluitconnector te zijn (ik had er 2 of 3 verwacht op basis van T4-documentatie die ik had liggen.
Mijn vragen:
1) Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn..?
2) Heeft iemand de schema's van dit dashboard + connectoraansluitingen?
PS: Het gaat om een WV T4 verlengd mei 1998 2.5L TDI 102.
Hoe langer hoe beter
Misschien heb je hier wat. Het zou de spanningsregelaar van je klokkenspel kunnen zijn.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... gelaar.htm
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... gelaar.htm
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
Die link had ik al gevonden, maar mijn dashboard lijkt hier geeneens op. Het is ook nauwelijk uit elkaar te halen. Bij vorige dashboards kon je de metertjes er los uittillen (soms ff schroefje loshalen) maar bij deze moet ik de naaldjes eruit trekken (geen goed idee ivm calibratie) voordat ik ook maar in de buurt van de print kom.Johan191 schreef:Misschien heb je hier wat. Het zou de spanningsregelaar van je klokkenspel kunnen zijn.
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... gelaar.htm
Hoe langer hoe beter
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Wat voor klokken spel heb je?, heb je die met blauwe verlichting en rode wijzers?? Deze heeft twee aansluitingen op de tellerunit, een blauwe stekker en een groene.
Ik kan je eventueel helpen met een schema, maar dan moet ik even zoeken naar de juiste.
Hoe funtioneert de rest?? Kan namelijk zijn dat de kabels waar het klokkenspel mee vats zit te los in je zekeringen kast zitten. Kwestie van een voor een alle stekker proberen aan te drukken op de zekeringen kast.
René
Ik kan je eventueel helpen met een schema, maar dan moet ik even zoeken naar de juiste.
Hoe funtioneert de rest?? Kan namelijk zijn dat de kabels waar het klokkenspel mee vats zit te los in je zekeringen kast zitten. Kwestie van een voor een alle stekker proberen aan te drukken op de zekeringen kast.
René
Dit verhaal speelde begin dit jaar ook bij mij af.
Km-teller bleef onderin hangen en de tankwijzer bleef met iedere beweging op en neer gaan.
Ik dacht eerst aan een massaprobleem, maar na behoorlijk wat speurwerk bleek het een draadbreuk te zijn in de kabelboom naar de teller-unit.
In mijn geval was de draadbreuk goed te zien omdat een gedeelte van de bescherming van de kabelboom los gelaten had.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oh ja, ik heb er één uit 1998 met de oudere tellers.
Bossie.
Km-teller bleef onderin hangen en de tankwijzer bleef met iedere beweging op en neer gaan.
Ik dacht eerst aan een massaprobleem, maar na behoorlijk wat speurwerk bleek het een draadbreuk te zijn in de kabelboom naar de teller-unit.
In mijn geval was de draadbreuk goed te zien omdat een gedeelte van de bescherming van de kabelboom los gelaten had.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oh ja, ik heb er één uit 1998 met de oudere tellers.
Bossie.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
Bedankt voor jullie reakties tot zover..!
Mijn dashboard is (origineel) groen, en heeft slechts 1 steker voor alle dashboard functies in het midden. Hier zijn de foto's:
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0681.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0682.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0683.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0684.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0685.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0686.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0687.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0688.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0689.jpg
Alles werkt perfect, op de brandstofmeter en de snelheidsmeter (en km-teller
na).
René: Als je van dit dashboard de schema's hebt zou ik ze heel graag van je ontvangen..
Bossie: Waar zat die kabelbreuk bij jou? Onder de motorkap (dus verstopt achter de beschermplaat onder de auto) of in het dashboard..? Hoeveel draden waren kapot? Hoe heb je het gerepareerd..? Nieuwe boom of "draadje eromheen"?
Mijn dashboard is (origineel) groen, en heeft slechts 1 steker voor alle dashboard functies in het midden. Hier zijn de foto's:
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0681.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0682.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0683.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0684.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0685.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0686.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0687.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0688.jpg
http://www.peternotermansmusicsupport.n ... G_0689.jpg
Alles werkt perfect, op de brandstofmeter en de snelheidsmeter (en km-teller
![fun :lach](./images/smilies/lach.gif)
René: Als je van dit dashboard de schema's hebt zou ik ze heel graag van je ontvangen..
Bossie: Waar zat die kabelbreuk bij jou? Onder de motorkap (dus verstopt achter de beschermplaat onder de auto) of in het dashboard..? Hoeveel draden waren kapot? Hoe heb je het gerepareerd..? Nieuwe boom of "draadje eromheen"?
Laatst gewijzigd door PeterNotermans op 23 apr 2007, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe langer hoe beter
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
Ja Peter zo'n teller-unit heb ik ook.
Zo'n 5 á 6 cm achter de stekker van de teller-unit had ik een draadbreuk.
Omdat het beschermingsmateriaal los had gelaten heb ik het vermoeden dat één of mischien meerdere draden is blijven haken, met het gevolg dat in ieder geval één draad een knik zat.
Dat was het hele euvel.
Ik heb 'm in ieder geval gesoldeerd en een stukje isolatietape er omheen gedaan.
Toen de kabelboom opnieuw ingetaped.
En omdat ik de boel toch los had liggen heb ik er gelijk blauwe leds ingemaakt
en de wijzers rood gemaakt.
Bossie
Zo'n 5 á 6 cm achter de stekker van de teller-unit had ik een draadbreuk.
Omdat het beschermingsmateriaal los had gelaten heb ik het vermoeden dat één of mischien meerdere draden is blijven haken, met het gevolg dat in ieder geval één draad een knik zat.
Dat was het hele euvel.
Ik heb 'm in ieder geval gesoldeerd en een stukje isolatietape er omheen gedaan.
Toen de kabelboom opnieuw ingetaped.
En omdat ik de boel toch los had liggen heb ik er gelijk blauwe leds ingemaakt
en de wijzers rood gemaakt.
Bossie
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
Bedankt!! Vanavond ff goed zoeken..Bossie schreef:Ja Peter zo'n teller-unit heb ik ook.
Zo'n 5 á 6 cm achter de stekker van de teller-unit had ik een draadbreuk.
Omdat het beschermingsmateriaal los had gelaten heb ik het vermoeden dat één of mischien meerdere draden is blijven haken, met het gevolg dat in ieder geval één draad een knik zat.
Dat was het hele euvel.
Ik heb 'm in ieder geval gesoldeerd en een stukje isolatietape er omheen gedaan.
Toen de kabelboom opnieuw ingetaped.
En omdat ik de boel toch los had liggen heb ik er gelijk blauwe leds ingemaakt
en de wijzers rood gemaakt.
Bossie
Hoe langer hoe beter
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
Helaas... Niks te zien achter het dashboard wat op een kabelbreuk lijkt..
Ik wil nu met een portable oscilloscoop het snelheidssignaal op de connector bekijken om te checken of het probleem in het dashboard zit of in de pulsgever / bekabeling. Het signaal zou volgens mij een blokgolf moeten zijn waarbij de frequentie de snelheid aangeeft. Is dat correct..?
Om dit te doen heb ik inderdaad de schema's nodig.. (vooral pinbezetting van connector).
--> René, ik heb mijn e-mail adres "opengezet"; ik zie ze graag verschijnen.. Hopelijk heb je de schema's van de uitvoering waarvan ik de foto's hierboven ergens heb staan..? Alvast bedankt.
Ik wil nu met een portable oscilloscoop het snelheidssignaal op de connector bekijken om te checken of het probleem in het dashboard zit of in de pulsgever / bekabeling. Het signaal zou volgens mij een blokgolf moeten zijn waarbij de frequentie de snelheid aangeeft. Is dat correct..?
Om dit te doen heb ik inderdaad de schema's nodig.. (vooral pinbezetting van connector).
--> René, ik heb mijn e-mail adres "opengezet"; ik zie ze graag verschijnen.. Hopelijk heb je de schema's van de uitvoering waarvan ik de foto's hierboven ergens heb staan..? Alvast bedankt.
Hoe langer hoe beter
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:01
Nou, eindelijk ff tijd om mijn snelheidsmeter te fixen. De sensor was defect; daar kwam geen signaal meer uit. Na vervangen van zwarte sensor unit werkte 't weer..
Dit heeft ook meteen de brandstofmeter "gerepareerd"
. Blijkbaar zit hier toch een slimmigheidje in het dashboard ingebouwd dat ervoor zorgt dat je na het "op contact zetten" snel de inhoud van je tank te zien krijgt. Zodra je het eerste stukje gereden hebt schakelt dat slimmigheidje waarschijnlijk over naar een uitmiddeling over langere tijd om het dieselklotsen niet in je meter terug te zien. Dat standje houdt-ie dan vast en schakelt pas weer naar de "snelle meterstand" als de auto van het contact af is geweest...
Bedankt voor alle goeie tips!![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Dit heeft ook meteen de brandstofmeter "gerepareerd"
![fun :jumpklap](./images/smilies/jump.gif)
Bedankt voor alle goeie tips!
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Hoe langer hoe beter