Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingsbak reviseren

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Versnellingsbak reviseren

Bericht door André »

. . . . nu heeft mijn bussie er haast 300.000 km opzitten en begint mijn priceaslager(s) toch redelijk herrie te maken. Zo'n lekker ruisend geluid bij lage toeren en dan vooral in een hoge versnelling.
Nu kan je ongetwijffeld wel een "sloop bak" op de kop tikken maar ik ben daar niet zo happig op omdat je niet weet wat er mee gebeurt is. Als het een ex-bouwvakkerbus geweest is die altijd met een aanhanger achter de bus gereden heeft dan zal zo'n bak niet veel beter zijn dan wat ik nu heb.
Dus reviseren, wat neer komt op wat nieuwe lagers en afdichtingen, lijkt mij niet zo'n punt. Echter heb ik zelf geen ervaring met voorwiel aandrijvers. Was de bak 2x zo groot geweest en achterwiel aangedreven dan was het allang gebeurt !!
Heeft iemand hier ervaring met het reviseren van de handgeschakelde 5 bak van een 1,9 TD van 1995 ??????
Is zo'n bak makkelijk uit te bouwen ???? als ik het thuis doe dan moet het op straat gebeuren ! en dat is niet (meer) mijn favoriete oplossing.

ANdré
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Versnellingsbak reviseren

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan op straat, maar met brug in een garage is lekkerder werken :lach

denk dat het bij een 1900td makkelijker is dan bij een TDI (meer ruimte onder de kap) maar zal toch nog wel wat werk zijn.

revisie van een bak is vooral een kwestie van goede trekkers hebben, de tandwielen en alle andere componenten zitten achter elkaar aan op de assen geperst en om dat netjes te demonteren en monteren heb je meestal nogal speciale trekkers nodig.

Als je goed wil reviseren moet je niet alleen de lagers waarmee de assen in de bak hangen vervangen maar ook alle naaldlagers waar de tandwielen op lopen, alle synchromesch ringen en een berg veerringen en borgringen enzo. Verder even inschatten of borgpalletjes enzo van de vergrendelingen nog goed zijn en of je schakelgaffels nog goed zijn.

Al met al moet je toch rekenen op (grote gok) 400-500 euro onderdelen...... neem daar nog wat tijd en gereedschap kopen/huren/maken bij en wellicht dat een gereviseerd exemplaar (met garantie) dan wel interessant dichtbij geprijsd is..............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Versnellingsbak reviseren

Bericht door Roger B. (11)61 »

ebay gereviseerd exemplaar 1099 euro KLIK kwam ik toevallig tegen op zoek naar wat anders
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Versnellingsbak reviseren

Bericht door bartt4 »

Bak is ongeveer 2 uurtjes werk en ligt die er naast. Maar zou me nog niet erg druk maken om wat geluid. me eerste busje had ook dat geluid en dik 2 ton later niet erger geworden.
eens wat frisse bakolie proberen kan je ook eens proberen. Bakken zijn sterk van een 1,9 probeer als je goede bak wil schaap bron joure eens te bellen.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie