Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje over versnellingsbak

vragen over de T5
Plaats reactie
Boeda
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2007, 00:40

vraagje over versnellingsbak

Bericht door Boeda »

Ik heb een 128kw t5 hangeschakeld waar de afgelopen dagen eerst de bak soms uit zijn 5 schiet en nu continu ook uit zijn 6 schiet (5 blijft het redelijk doen nog). Eerste reactie is natuurlijk even naar de dealer, en ik heb een afspraak gemaakt voor maandag. Maar sinds ze mijn hele motor uit elkaar wilde halen omdat de motor inwendig koelvloeistof verloor en pas na heeeeeel lang aandringen toch eerst even naar de waterpomp wilden kijken (wat het euvel ook is geweest). Ga ik graag goed voorbereid richting de dealer.
Heeft iemand een idee wat dit is en zijn er andere mensen met vergelijkbare problemen met de bak?

Bij voorbaad dank,

Boeda
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

dealer???

Bericht door vaniac »

Ik zou gewoon eens een andere dealer raadplegen. Zogezegd een "second opinion". Misschien is er een MAN-truckservice bij je in de buurt. Deze is ook aangesloten bij de de PON-organisatie en mag ook garantiewerk en onderhoud aan de T5 uitvoeren.
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

5e en 6e versnelling worden door dezelfde schakelvorkas bediend. Lijkt me dus de vergrendeling die te kort schiet. Of er is iets met de tandwielen, te veel speling o.i.d.

Vergrendeling is vaak een kogeltje met een veer die in een kuiltje in de as wordt gedrukt. Op die manier wordt de as tegen verschuiven vergrendeld, dit voel je soms ook als klikjes als je de pook schakelt.

Een andere constructie kan ook, afhankelijk van het type bak.

Groet,

T4Dick.
Plaats reactie