Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetmeting

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Roetmeting

Bericht door pluuke »

Weet niet of het interessant is...eigenlijk niet :bifun
Het zegt allemaal niet zoveel, tenminste niet zoveel dat je echt met andere cijfers kan gaan vergelijken.
Dan zou je ook de roetmeetapparatuur met elkaar aan het vergelijken zijn.

Maar hier de cijfers van de roetmeting 4 jaar op rij.
Ook hier : niet alle temperaturen zijn gelijk.
Deze laatste keuring was de temp. nog vrij laag.
Het lijkt alsof de accelleratietijd dan korter is, en de roetuitstoot hoger....
Bijlagen
Roetmeting.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting

Bericht door Roger B. (11)61 »

ach...mijn T4 met die slechte motor die als ie niet op temp was ratelde bij de roetmeting en de hele straat in een zwarte rook zette.... met volledig op temperatuur gereden motor gemiddelde K-waarde 0,8.............kortom het zegt niet zo veel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Roetmeting

Bericht door repelsteeltje »

als de k waarde te hoog is en je trapt even een km of 5 volgas op de 3e versnelling, direct daarna meten, is ie ook ineens laag. Het is een waardeloze meetmethode die heel makkelijk te beinvloeden is.

heb wel eens een golf diesel gehad met totaal versleten motor, k waarde bij de eerste meting veel en veel te hoog. 15% benzine in de tank, bovenstaande recept.....
Vraagt de apk boer of ik hem gereviseerd heb :bonk
Nee meneer, hij gebruikt nog steeds 1 liter olie op 600 km..... (en het zou me niet verwonderen als deze golf met dezelfde motor in donker afrika nog steeds dagelijks zijn werk doet)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting

Bericht door Roger B. (11)61 »

toen ik bij Landrover werkte heb ik heel duidelijk gemerkt hoe sterk je de meting kunt beïnvloeden

Meting 1: pedaal gelijk tot op de vloer trappen, K-waarde 9,99 (hoger kan ie niet aangeven)
Meting 2: pedaal gelijkmatig, niet te langzaam in trappen, K-waarde 1,25 ofzo :nuts :zwaai nou jij weer....

Een bijna nieuwe TDI met slechts 30.000 op de teller kreeg je op manier 1 niet door de keuring :muur terwijl je het zo wel zou moeten doen............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Roetmeting

Bericht door pluuke »

En vertel mij eens wanneer -bij normaal dagelijks gebruik- de motor volgas draait ZONDER belasting.

N O O I T

Dus wat zegt deze meting ?

N I K S

:gif :gif :gif :gif :gif :gif
:muur :muur :muur :muur :muur
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting

Bericht door Roger B. (11)61 »

er zijn testen geweest om een methode te ontwikkelen die iets kon zeggen over de staat van de motor en de uitlaatgassen die hij produceerd..... dit is er uit gekomen als werkbare test die een meetresultaat geeft dat gerelateerd is aan wat men wil meten en zo goede selectie zou garanderen (ze zijn alleen de creativiteit van de monteur vergeten en gaan er van uit dat je de test 100% uitvoert zoals de vedoeling is.........

en een motor die in orde is kan er als ie goed warm is best tegen, maar onze motoren koelen akelig snel af zodat deze test na de gewone keuring dus met een niet geheel op bedrijfstemp. zijnde motor gedaan wordt')
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetmeting

Bericht door Pascal-141 »

In Belgie gaan al een tijdje de geruchten dat onze belgische autokeuring binnenkort zal uitgebreid worden met een vermogentestbank (om al de gechipte motoren eruit te halen :muur ) , waarschijnlijk kunnen ze dan een roetmeting gaan doen onder belasting ook ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Roetmeting

Bericht door Harry 341 »

Moeten ze hier ook gaan doen :knipoog kijken of de bijtelling dan ietsje anders gaat worden..... :ie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Roetmeting

Bericht door sgsdebruijn »

Pascal-141 schreef:In Belgie gaan al een tijdje de geruchten dat onze belgische autokeuring binnenkort zal uitgebreid worden met een vermogentestbank (om al de gechipte motoren eruit te halen :muur ) , waarschijnlijk kunnen ze dan een roetmeting gaan doen onder belasting ook ...
Kost dan aardig wat centen voor alle keurstations
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef:
Pascal-141 schreef:In Belgie gaan al een tijdje de geruchten dat onze belgische autokeuring binnenkort zal uitgebreid worden met een vermogentestbank (om al de gechipte motoren eruit te halen :muur ) , waarschijnlijk kunnen ze dan een roetmeting gaan doen onder belasting ook ...
Kost dan aardig wat centen voor alle keurstations
en dus voor de klant, die MOET zijn auto laten keuren en die keuring wordt gewoon een aardige cent duurder
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie