Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Transporter: motorvermogen.

vragen over de T4
Henk de R
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2010, 14:50

VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Henk de R »

Dag allemaal,

Ik ben Henk, student in Groningen. Mijn vader heeft onlangs een VW Transporter gekocht en uit pure nieuwsgierigheid ben ik me wat gaan inlezen op internet.

Wat me opviel op de Wikipedia-pagina over de VW Transporter (t4) waren de genoemde motorvermogens:

Benzine:

1.8 4 cilinder lijnmotor 66 pk
2.0 4 cilinder lijnmotor 84 pk
2.5 5 cilinder lijnmotor 110 pk
2.5 5 cilinder lijnmotor 115 pk
2.8 6 cilinder VR6-motor 140 pk
2.8 6 cilinder VR6-motor 204 pk (deze wordt niet meer met VR6 aangeduid maar met V6)

Diesel:
1.9 D 4 cilinder lijnmotor 60 pk (128 Nm)
1.9 TD 4 cilinder lijnmotor 68 pk (140 Nm)
2.4 SD 5 cilinder lijnmotor 75 pk
2.4 SD 5 cilinder lijnmotor 78 pk
2.5 TDI 5 cilinder lijnmotor 88 pk
2.5 TDI 5 cilinder lijnmotor 102 pk
2.5 TDI 5 cilinder lijnmotor 151 pk

De vorige auto van mijn vader woog meer dan 1300 kg en had een dieselmotor van 75 pk. Daarmee was het een van de tragere auto's op de weg. Daarom keek ik toch wat op van de lage vermogens van de basismotoren voor de Transporter. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat deze cijfers kloppen, als het niet waar is hoor ik het graag.

Zijn deze getallen zo laag omdat eigenaren van bestelwagens nou eenmaal geen waarde hechten aan hoge acceleratie/topsnelheid? Of werken motoren van bestelwagens gewoon anders, en hebben ze feitelijk wel een krachtige motor maar is deze gewoon zo afgesteld dat dat niet terug te zien is pk's? De vermogens zijn ook laag als ik ze vergelijk met motoren voor personenwagens met dezelfde literinhoud. De 1.9 tdi bijvoorbeeld levert in een VW Golf 109 pk, niet 68.

Zou iemand me willen uitleggen hoe het zit? Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

een transporter is niet gebouwd om snel te zijn, het is in essentie een bestelwagen, veel ruimte gewoon meekomen in het verkeer en betrouwbaarheid staat voorop..........

en ja, alles onder de TDI is aan de trage kant, en de TDI eigenlijk ook alleen als gechipt of in elk geval 150pk versie is rapper, maar nog steedss geen racemonster.

in principe zijn de motoren niet anders, alleen regelt men een bestelwagenmotor meer op trekkracht en niet op snelheid.

Vermogen is een relatief begrip............. een motor die 102pk afgeeft bij een toerental van 2000-3500 toeren is veel sterker dan een motor die 150 pk levert bij 5000 toeren.....

Vermogen is koppel x toerental, je wil zo laag mogelijk veel koppel hebben, en liefst wil je dat koppel zo lang mogelijk vasthouden (tot hoger toerental)

als je motoren wil vergelijken moet je koppel- en vermogensgrafieken vergelijken niet alleen de maximaal vermogens
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Pim 328 »

De 1,9 td is geen 1.9 tdi dus is niet te vergelijken met de golf motor.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Peter 887 »

Hoi Henk

Ik rij een VR6 103KW/140PK type AES.
Deze motor heft minder vermogen dan een personenauto.
Hij heeft ook een ander inlaattraject, (resonantiepijp)
voor zover ik weet is deze ontworpen om wat meer koppel te hebben bij lagere toerentallen.
maar heeft daardoor wel minder Pkaatjes.
En misschien ook om het verbruik van een bijna 2 ton zware bus wat in te dammen.
Voor zover mijn kennis van dit type motor.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
motor.jpg
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Henk de R
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2010, 14:50

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Henk de R »

Bedankt voor jullie reacties! Nu snap ik het. Het aantal pk's zelf is dus niet zo belangrijk, maar wel dat ze bij een laag toerental al vrijkomen dus. Anders kom je ook niet weg met een zware lading lijkt me, het gaat vooral om praktisch gebruik en niet om acceleratiecijfers en topsnelheid.

Is dat ook de reden dat die gegevens nergens te vinden zijn?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

acceleratie en topsnelheid is volgens mij echt wel te vinden, alleen is het voor "het publiek" een minder interessante auto dus wordt ie minder getest
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door repelsteeltje »

heb zelf een westfalia met een 102 pk TDI, is meer dan voldoende, komt overal tegenaan en top ligt rond de 150 km/h. Veel harder rijd toch niet lekker.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

vanaf de TDI motoren en meer vermogen zijn de T4's lekker vlot, racers zullen het zonder extreme aanpassingen niet worden, maar daar is het de auto ook niet naar......(gewicht van een olifant en aerodynamica van een koelkast)

ik heb met de T4 maximaal 165 gereden en dat doet ie net zo netjes als 140.... met de T5 merkte je weinig verschl meer nadat je de 130 voorbij was en die liep door tot 185.......

overigens vind ik topsnelheden van 160-185 voor een bestelbusje meer dan voldoende hoor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Henk de R
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2010, 14:50

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Henk de R »

Harder hoef je ook niet inderdaad. Zeker niet in Nederland. Overigens heeft mijn vader de 2.5 vijfcilinder benzine 110 pk, met een automaat op lpg. Heeft iemand een idee wat ik daarvan kan verwachten?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

vroeg of laat problemen met de automaatbak.....................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Harry 341 »

Kijk jij ook niet?? :bifun :bifun :bifun
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

met laptop op de bank en TV aan...........................................


































.veronica, NCIS :bifun :bifun :bifun :bifun kijk af en toe op google of ze al achter staan :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Henk de R
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2010, 14:50

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Henk de R »

De automaat had inderdaad problemen, hij is toen mijn vader de bus kocht vervangen voor een nieuwe. Dus dat zit wel goed denk ik :)
Henk de R
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2010, 14:50

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Henk de R »

Nou, dat hebben we geweten. De bus bleek een beetje een miskoop.

Mankementen:
- Defect achterlicht rechts
- Automaat heeft nog steeds problemen. Schakelt schokkerig. Wil soms niet in zijn 4. Schiet bij veel druk (heuvel op/inhalen op snelweg/sneller dan 100 km/u) vaak weer terug in zijn 3. Herstarten is dan de enige optie.
- brandstofmeter werkt soms niet (klap op geven)
- airco maakt lawaai.
- gaslucht tijdens het rijden

Nochtans had de verkoper ons verzekerd dat hij de bus 100% in orde zou maken. Maar een nieuwe auto kopen zo vlak voor de vakantie doen mijn ouders dus nooit weer! Toch heeft hij ons helemaal in Italië gekregen en weer terug, comfortabeler dan de vorige auto van mijn ouders. In Duitsland hebben we nog een reparatie gehad aan een lekke leiding. De gaslucht (lpg) bleef maar werd wel minder.

Het formaat was ook wel even wennen, in Italië heeft mijn vader nog lelijk langs een paaltje geschuurd. Toch willen mijn ouders de bus waarschijnlijk wel houden, want als alles verholpen is wordt het toch een fijn vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: VW Transporter: motorvermogen.

Bericht door Roger B. (11)61 »

op de automaat na heeft een T4 maar weinig echte probleem punten, wel wat puntjes die extra aandacht vragen, maar dat heb je bij elke auto wel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie