Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurhuis vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Stuurhuis vervangen

Bericht door HenkK »

Nou, Gisteren begonnen met mijn eerste echte T4 klus, het vervangen van het stuurhuis,(pFFFF) . Auto in de werkplaats, op bokken gezet, Wielbouten tering vast met een slagmoersleutel(festo tot 5000 Nm niet los te krijgen, met dop en verlengerbuis en mijn gehele gewicht op er lukte het, Is dit niet veel te vast, zet ze staks met de nw momentsleutel wel op 180 Nm. ( Banden waren er in een truckcentrum op gezet)

en op de rug. Als eerste de motorbeschermkap eraf. Viel niet mee door de bullbar. Moest echt de lippen achteraan verbuigen om er af te halen. Ik volg de werkinstructie een beetje zoals aangegeven op T4-Wiki. Oja eeerst de wielen eraf gehaald. Toen stabilicatir stang geheel los, ging niet omdat manchetten in de weg zaten, dus eerst deze erfa gesneden Mocht ik nog getwijfeld hebben dan was het duidelijk de olie gutste er uit. De M32 bouten van de spoorstagen kreeg ik er echt niet uit, HAd geen speciaal gereedsschap. Dus daarom eerst maar olie leidingen los en kruiskoppeling van het stuur. Stuurstangkop aan het wiel moest ook los en kreeg ik niet voor elkaar. Om los te slaan begin ik met 150 grams hamet en eindigse met een kleiner moker. ( advies monteur om de hoek), paar flinke klappen op de zijnkant en bouten schoten los.
Het stuurhuis lossleutelen gaat op de bout linksvoor na redelijk goed. Je kunt er slecht bij. Met een korte dopsleuten en ietts langere dop lukte het, dit was 1,5 uur werk. Stuurhuis naar links en recht door het chassis geschoven en spoorstangen los gehaald. De werkplek onder de auto wordt een steeds grotere bende door de olie en al het vuil wat zich op de plaat van het stuurhuis bevind. Het verwijderen van het stuurhuis is een krim en moet naar voren door links en recht schuiven plaatsvinden, dan gaat het net. Nu het hele zootje er onder uit was alles schoongemaakt en pakkingen ( ringen) vernieuwd en manometer op de persleiding. Stiekum even motor laten draaien( staat nog op bokken) om druk te controleren, was 95 bar stationeir, en 110 beetje toerental) dus binnen de specs van VW.
Nieuwe stuurhuis er onder geschoven. olie leidingen erop met nw afdichtingen ( o ringetjes). en olie leidingen aangesloten. Gelijk maar vast 1 liter olie erin, voor lekkage controle. geen moter laten draaien om te testen.
Stuurhuis vast gezet op 100 NM, met locktite op de bouten. Steeksleutel 32 heet gestookt en omgeslagen om de spoorstangen op het stuurhuis vast te zetten.
Eerste spoorstang zit er weer aan. Dus vandaag verder.

Volgens VW is het een klus van 4 a 5uur. Ik zit excl. voorbereidingen en geen sleutelervaring nu op 12 uur, van ochtend 7 tot 19.00 uur. Ik ben ik veel gevallen het wiel aan het uitvinden en het valt ook dat er geen ervaring is.

Vraagjes, Ik heb geen tangetje om de knelring voor de manchet vast te zetten, is hier een idee over, anders zet ik er tijdelijk neopreen ty-reps op en kunnen deze op 4 augustes vervangen worden in de garage, als de distributie vervangen wordt.
De riem van de dynamo en Flugelpump wil ik ook gelijk vernieuwen, hoe duw ik die spanrol even terug, opzij om ruimte te maken?

Ik moet de kruis koppeling ook weer monteren. Als het stuurhuis in het midden staat, maakt het dan wat uit hoe het stuur staat, Ik neem aan stuur logo horizontaal en dan kruiskoppelin erop en bout met platte kant erin.

Ik wil de schokdempers ook gelijk vervangen. Bouten zitten ook weer muurvast (bovenste) heb ze gisteren in de Imall gezet. Las ergens dat de contrabout kan breken of losschieten. Is deze kans aanwezig? of valt het mee en kan ik er flink op rossen. (schrikken).

prettige Zondag allemaal.

Gr. Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stuurhuis vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

spanner van de multibelt kan met steek/ring sleutel en daarop nog een ringsleutel om te verlengen, maar ook door de riem tussen krukas en stuurpomp omlaag te trekken en dan van de pulley af te schuiven (montage idem in omgekeerde beweging)

Het stuur moet wel in het midden staan, als je een omwenteling gemaakt hebt in losgemaakte toestand en dan monteerd heb je kans dat je je airbag-spiraalcassette molt alas je vervolgens kompleet in stuurt......

achter het stuurwiel om de stuuras zit een cassette met daarin de bekabeling voor de airbag, deze kan een paar omwentelingen linksom en een paar omwentelingen rechts om (net iets meer als je maximaal naar links of naar rechts kan sturen) Als je nu bijvoorbeeld het stuur los van het stuurhuis een omwenteling naar links gedraaid hebt en dan monteerd, dan is ie dus al één omwenteling naar links gedraaid terwijl het stuurhuis in het midden staat, volledig naar links sturen is dan meer dan de spiraalcassette aan kan en dus zul je de flatcable in de spiraalcassette beschadigen --> airbagstoring en nieuwe spiraalcassette nodig.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Stuurhuis vervangen

Bericht door HenkK »

Bedankt voor de tip , morgen de motor bescherming terug plaatsen en de riem vervangen. Stuurhuis is weer compleet afgemonteerd, stuur staat in het midden. en geen lekkages meer. Overigens heb ik geen airback.
Meeste werk zat nog in het vastzetten van de moer op de kogelkop. Had niet door dat je er een M10 inbusbout aan de onderzijde in kon zetten. Na even zoeken gevonden.
De Monroe dempers monteer ik niet op advies. Wil morgen toch nog nieuwe schokdempers voor, Dus ga ff op zoek bij een parts centrum hier, heeft Monroe(niet dus) koni, Gabriel en iets o.i.d. van Intrax??
Denk dat ik maar voor de Koni's ga type 82 2380. Verder ook gelijk het schakelmechanisme van de pook goed gereinig en gesmeerd, resultaat, geen lekkage, stuurt beter dan ooit en schakeld als boter.

Als resultaat van mijn eerste klus op autogebied ben ik heel tevreden. uitlijnen a.s. Dinsdag nog laten doen
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie