Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
heeft dit zin
heeft dit zin
goedemiddag allemaal;
volgens een collega t4 rijder, die zegt het volgende dat het meer vermogen opleverd egr plaatje plaatsen, kat eronderuit halen pierburg lmm plaatsen.
wie kan mij hierop een antwoord geven,alvast bedankt voor jullie antwoord.
ik heb een t4 2,5 ltr tdi 102 pk automaat van 2002
mvg aad.
volgens een collega t4 rijder, die zegt het volgende dat het meer vermogen opleverd egr plaatje plaatsen, kat eronderuit halen pierburg lmm plaatsen.
wie kan mij hierop een antwoord geven,alvast bedankt voor jullie antwoord.
ik heb een t4 2,5 ltr tdi 102 pk automaat van 2002
mvg aad.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: heeft dit zin
EGR plaatje heeft GEEN effect op het vermogen noch op het koppel, wel houdt het je inlaattraject schoner en dat kan op den duur wel minder weerstand in het inlaattraject betekenen.
Kat verwijderen betekend dat je auto niet meer 100% legaal is, maar ook dat de turbo pakweg 300-400 toeren eerder zijn werk doet (dus trekt bij lager toerental al door)
Pierburg LMM heeft weinig nut als je huidige LMM in orde is
meeste effect haal je met fatsoenlijke chiptuning.
Wat ik in jouw geval veel belangrijker vind, is oppassen met je automaat.... daar een fatsoenlijke oliekoeler op monteren kan de levensduur drastisch verlengen
Kat verwijderen betekend dat je auto niet meer 100% legaal is, maar ook dat de turbo pakweg 300-400 toeren eerder zijn werk doet (dus trekt bij lager toerental al door)
Pierburg LMM heeft weinig nut als je huidige LMM in orde is
meeste effect haal je met fatsoenlijke chiptuning.
Wat ik in jouw geval veel belangrijker vind, is oppassen met je automaat.... daar een fatsoenlijke oliekoeler op monteren kan de levensduur drastisch verlengen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: heeft dit zin
Dag Aad,aad schreef:goedemiddag allemaal;
volgens een collega t4 rijder, die zegt het volgende dat het meer vermogen opleverd egr plaatje plaatsen, kat eronderuit halen pierburg lmm plaatsen.
wie kan mij hierop een antwoord geven,alvast bedankt voor jullie antwoord.
ik heb een t4 2,5 ltr tdi 102 pk automaat van 2002
mvg aad.
EGR-plaatje plaatsen, alleen maar koele lucht binnen,
daardoor meer luchtflow langs de LMM(als die gelijkblijvend is)
en hierdoor wordt er iets eerder de maximale brandstof hoeveelheid ingespoten,
waardoor het lijkt of je meer vermogen hebt maar dat is niet zo.
Een kat er onder uit, heeft als voordeel, dat er minder tegendruk is,
de uitlaatgassen kunnen er gemakkelijker uit,
hierdoor spint de turbo sneller op,
en hierdoor heb je ongeveer 300 rpm eerder dat je koppel lekker begint op te komen.
Niet meer koppel(het maximum koppel blijft gelijk), maar wel over een breder gebied.
Een pierburg LMM meet dmv een geribbeld plaatje de langsstromende lucht,
het meet oppervlak van dit plaatje is veel groter als het meetdraadje van de Bosch LMM,
hierdoor wordt de maximale LMM-waarde dus sneller bereikt,
waardoor er eerder meer brandstof in gespoten wordt.
Bij alle door jou genoemde maatregelen, gaat je bus lekkerder lopen,
maar het aantal pk's en het maximum koppel wordt niet hoger,
omdat dit begrenst wordt in de motorcomputer.
Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden.
En anders kun je ook nog eens hier kijken:
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: heeft dit zin
Als je toch bezig bent: haal dan gelijk dat pijpje uit je luchtfilterhuis
Het rubber manchet laten zitten !!
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... filter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Of de site van Peter, is veel duidelijker !! (tip hattie gepikt van me
) niet gelijk boos worden Peter
:
http://www.eldiape.com/luchtfilterhuis/ ... erhuis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes Aad
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... filter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Of de site van Peter, is veel duidelijker !! (tip hattie gepikt van me
![fun :jump](./images/smilies/jumpie.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
http://www.eldiape.com/luchtfilterhuis/ ... erhuis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes Aad
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: heeft dit zin
En Aad hoeft hier niet aan te beginnen, want bij hem zit die buis niet meer in het luchtfilter, denk vanaf bouwjaar 2000, als ik het goed heb, zelf heb ik een automaat van 2001, daar zat ook al een ander luchtfilter huis in.Ron---63--- schreef:Als je toch bezig bent: haal dan gelijk dat pijpje uit je luchtfilterhuis![]()
Het rubber manchet laten zitten !!
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... filter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Of de site van Peter, is veel duidelijker !! (tip hattie gepikt van me) niet gelijk boos worden Peter
![]()
:
http://www.eldiape.com/luchtfilterhuis/ ... erhuis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes Aad
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: heeft dit zin
Mmm vreemd, bij mijn vorige T4 van 98 zat ie erin ,en bij mn huidige van 2002 zattie er ook in
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: heeft dit zin
Zeker vreemd, en dat het bij een automaat anders zou zijn lijkt me ook sterk, maar wie weet komen er nog meer reacties ....
- Multivan Generation
- Berichten: 33926
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: heeft dit zin
ik heb er eentje bouwjaar 2003 en daar zat dat buisje ook gewoon in ![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: heeft dit zin
Of het zin heeft hangt er vanaf wat je ervan verwacht. Ik heb met enige tussenpozen eerst een EGR-plaatje geplaatst de EGR gereinigd, het pijpje uit het luchtfilterhuis gehaald, een K&N filter ingezet en onlangs de oude Bosch door een goede Pierburg LMM vervangen. De site van Peter Multivan geeft inspiratie, maar ik hou het bij de 'budget tuning'
.
Wat ik kon merken is dat met het dichten van de EGR de motor iets sneller reageerde op het gas, de klep hoeft dan immers niet eerst dicht voor het beste resultaat. Maar meer prestaties gaf het niet, zou in theorie ook niet kunnen lijkt mij.
Maar met elke stap dat je meer obstakels uit het luchttraject weghaalt, gaat de turbo vroeger spoolen en de motor beter ademen. Een verse LMM zorgt dan ook dat er meer brandstof bijkomt. Ik moet nog steeds de kat eens leegmaken... kreng zit erg vast
Uiteindelijk krijg ik zo de maximale prestaties uit de standaard software. Vanuit de oude situatie gezien zou je kunnen zeggen dat ik er meer vermogen bij krijg, maar dat houdt alleen in dat een oude terugval in vermogen wordt teruggedraaid. Dus eigenlijk vermogen terug krijg![neutral :adhd](./images/smilies/adhd.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Wat ik kon merken is dat met het dichten van de EGR de motor iets sneller reageerde op het gas, de klep hoeft dan immers niet eerst dicht voor het beste resultaat. Maar meer prestaties gaf het niet, zou in theorie ook niet kunnen lijkt mij.
Maar met elke stap dat je meer obstakels uit het luchttraject weghaalt, gaat de turbo vroeger spoolen en de motor beter ademen. Een verse LMM zorgt dan ook dat er meer brandstof bijkomt. Ik moet nog steeds de kat eens leegmaken... kreng zit erg vast
![gevaar :gif](./images/smilies/doodskop.gif)
Uiteindelijk krijg ik zo de maximale prestaties uit de standaard software. Vanuit de oude situatie gezien zou je kunnen zeggen dat ik er meer vermogen bij krijg, maar dat houdt alleen in dat een oude terugval in vermogen wordt teruggedraaid. Dus eigenlijk vermogen terug krijg
![neutral :adhd](./images/smilies/adhd.gif)
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!