Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Hoe zit het nu precies met de bijtelling?
Ik loop te denken om een T5 multivan highline aan te schaffen. Daar zit aardig wat BPM op en hoe minder bijtelling ik heb, hoe beter
Ik heb getracht de regels te begrijpen maar ik kom er niet helemaal uit.
vanaf 2007 komt er bijtelling over de bpm.
Daarvoor niet, is dat bouwjaar 2007 of gaat het om een bus die _ik_ heb aangeschaft voor 2007.
Als dat bouwjaar 2007 is, is dat dan bouwjaar 2007 of datum registratie NL (dit ivm mogelijke invoer vanuit duitsland)
Ik loop te denken om een T5 multivan highline aan te schaffen. Daar zit aardig wat BPM op en hoe minder bijtelling ik heb, hoe beter
Ik heb getracht de regels te begrijpen maar ik kom er niet helemaal uit.
vanaf 2007 komt er bijtelling over de bpm.
Daarvoor niet, is dat bouwjaar 2007 of gaat het om een bus die _ik_ heb aangeschaft voor 2007.
Als dat bouwjaar 2007 is, is dat dan bouwjaar 2007 of datum registratie NL (dit ivm mogelijke invoer vanuit duitsland)
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Bijtelling wordt gerekend over totaalbedrag, dus inclusief BTW en BPM. Dat loopt inderdaad op.
Als ik de regels goed lees, is de bijtelling echter nooit meer dan de werkelijke kosten.
Bijkomend voordeel bij aanschaf in 2010: kleinschaligheidsaftrek. Bij een investering van tussen € 2.201 t/m € 54.000 kun je 28% van het investeringsbedrag in mindering brengen op je winst.
Als ik de regels goed lees, is de bijtelling echter nooit meer dan de werkelijke kosten.
Bijkomend voordeel bij aanschaf in 2010: kleinschaligheidsaftrek. Bij een investering van tussen € 2.201 t/m € 54.000 kun je 28% van het investeringsbedrag in mindering brengen op je winst.
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Mijn boekhouder zei juist dat bij auto's van voor 2007 het over het bedrag ex btw ex bpm gaat. en dat scheelt een stuk. maar hoe zit het dan. aangeschaft voor 2007? geregistreerd voor 2007?
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Dacht dat geregistreerd voor 1 juli 2005 de grens is. Maar dat kun je zo vinden via Google
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Is inderdaad 1 Juli 2005. Je zou ook je bus prive kunnen gaan rijden, bpm betalen over een 2e hands bus is een stuk lager dan over een nieuwe.
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Het mooie is dat je helemaal geen BPM hoeft te betalen als je als ondernemer een grijskentekenauto koopt.Je zou ook je bus prive kunnen gaan rijden, bpm betalen over een 2e hands bus is een stuk lager dan over een nieuwe.
Alleen de bijtelling wordt een stuk hoger.
Je moet dus een rekensom maken.
Voordelen als ondernemer kopen:
- Geen bpm-afdracht
BTW kun je verrekenen (niet alleen van aankoopbedrag maar ook van brandstof, onderhoud etc)
Afschrijving en alle kosten ten laste van winst.
Investeringsaftrek in 2010 (bij bv een auto van 30.000 ex BTW 28% aftrek van 30.000)
Bijtelling over totaalbedrag (bij een bus van 50.000 euro 12.500 euro bijtelling)
Maar zoals gezegd, de bijtelling is nooit hoger dan de werkelijk kosten (vraag aan je accountant of werkelijk zo is)
Als afschrijving, brandstofkosten, verzekering etc bijv 9000 euro zijn, is je bijtellling ook 9000 euro.
Per saldo in de toekomst dan dus geen voordeel, maar ook geen extra last door de bijtelling. Het voordeel bij de aanschaf blijft echter heel groot. En uiteraard de BTW-verrekening.
voordelen als prive kopen:
Geen bijtelling
nadeel als prive kopen
volle prijs betalen, inclusief BTW en BPM. Gaat over hele grote bedragen dus.
ps
Een en ander op basis van wat ik her en der heb gelezen, dus zorg voor een formele onderbouwing door een expert
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
bijtelling niet hoger dan de werkelijk gemaakte kosten:
zo doe ik het en das het voordeligst volgens mij:
aanschaf ; 18500 euro ex afschrijving 2500 euro per jr
verzekering 1000 euro per jr
wegenbel. 400 euro per jr
onderhoud. 500 euro per jr
brandstof 25.000 km = 2500 ltr. x 1.30 = 3250 euro per jr.
===============================================
7650 euro werkelijk gemaakte kosten per jr.
ga je uit van 25 % van de nieuwwaarde inkl. btw en bpm
zit je bij een beetje transporter al snel aan de 55.000 euro
================================================
25% van 55.000euro = 13750 euro dus bijna 2x zo duur !!
die 7650 euro wordt bij je inkomen opgeteld en afhankelijk van hoeveel je verdiend , welke inkomensschijf schijf,
betaal je zeg 30 tot 50 % uiteindelijk prive.
dus kost je NETTO 2300 tot ca 3800 euro per jr.
ben geen boekhouder maar volgens mij moet bovenstaand echt kloppen.
zo doe ik het en das het voordeligst volgens mij:
aanschaf ; 18500 euro ex afschrijving 2500 euro per jr
verzekering 1000 euro per jr
wegenbel. 400 euro per jr
onderhoud. 500 euro per jr
brandstof 25.000 km = 2500 ltr. x 1.30 = 3250 euro per jr.
===============================================
7650 euro werkelijk gemaakte kosten per jr.
ga je uit van 25 % van de nieuwwaarde inkl. btw en bpm
zit je bij een beetje transporter al snel aan de 55.000 euro
================================================
25% van 55.000euro = 13750 euro dus bijna 2x zo duur !!
die 7650 euro wordt bij je inkomen opgeteld en afhankelijk van hoeveel je verdiend , welke inkomensschijf schijf,
betaal je zeg 30 tot 50 % uiteindelijk prive.
dus kost je NETTO 2300 tot ca 3800 euro per jr.
ben geen boekhouder maar volgens mij moet bovenstaand echt kloppen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
volgens mij zeg je het helemaal goed JE BENT GEEN BOEKHOUDER!!
robertTREBOR schreef:bijtelling niet hoger dan de werkelijk gemaakte kosten:
zo doe ik het en das het voordeligst volgens mij:
aanschaf ; 18500 euro ex afschrijving 2500 euro per jr
verzekering 1000 euro per jr
wegenbel. 400 euro per jr
onderhoud. 500 euro per jr
brandstof 25.000 km = 2500 ltr. x 1.30 = 3250 euro per jr.
===============================================
7650 euro werkelijk gemaakte kosten per jr.
ga je uit van 25 % van de nieuwwaarde inkl. btw en bpm
zit je bij een beetje transporter al snel aan de 55.000 euro
================================================
25% van 55.000euro = 13750 euro dus bijna 2x zo duur !!
die 7650 euro wordt bij je inkomen opgeteld en afhankelijk van hoeveel je verdiend , welke inkomensschijf schijf,
betaal je zeg 30 tot 50 % uiteindelijk prive.
dus kost je NETTO 2300 tot ca 3800 euro per jr.
ben geen boekhouder maar volgens mij moet bovenstaand echt kloppen.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
IN HET JAAR 2010 MAG JE EEN EXTRA INVESTERINGSAFTREK DOEN VAN 50 % EN DUS OOK DE 28 %
LET OP NADEEL IS DAT JE NETTO WINST ERG LAAG KAN WORDEN.
Investeringsaftrek voor ondernemers
Ondernemers die dit jaar investeren kunnen de investering sneller afschrijven (namelijk in twee jaar) Daarnaast heeft de ondernemer (BV of privé) recht op investeringsaftrek. De investeringsaftrek is een percentage van de investering dat dan in afdracht op de winst kan worden gebracht. Hoe hoger de investering des te lager het percentage. Het is zinvol om substantiële investeringen investeringen over meerdere jaren te spreiden. Tevens kan het zinvol zijn om investeringen over verschillende BV’s binnen een groep te spreiden. De minimale investering moet 2.500 euro per jaar bedragen.
De tabel
Tot 2.100 : 0%
2.100 – 36.000 : 25%
36.000 – 70.000: 21%
70.000 – 102.000: 12%
En zo verder
Zie voor de gehele tabel
Voorbeeld
U investeert in 2010 in totaal 35.000 euro in nieuwe computers. Door deze investering daalt uw winst in 2010 met 26.250 euro (zijnde 50% afschrijving van 35.000 en 25% van 35.000 inzake investeringsaftrek).
LET OP NADEEL IS DAT JE NETTO WINST ERG LAAG KAN WORDEN.
Investeringsaftrek voor ondernemers
Ondernemers die dit jaar investeren kunnen de investering sneller afschrijven (namelijk in twee jaar) Daarnaast heeft de ondernemer (BV of privé) recht op investeringsaftrek. De investeringsaftrek is een percentage van de investering dat dan in afdracht op de winst kan worden gebracht. Hoe hoger de investering des te lager het percentage. Het is zinvol om substantiële investeringen investeringen over meerdere jaren te spreiden. Tevens kan het zinvol zijn om investeringen over verschillende BV’s binnen een groep te spreiden. De minimale investering moet 2.500 euro per jaar bedragen.
De tabel
Tot 2.100 : 0%
2.100 – 36.000 : 25%
36.000 – 70.000: 21%
70.000 – 102.000: 12%
En zo verder
Zie voor de gehele tabel
Voorbeeld
U investeert in 2010 in totaal 35.000 euro in nieuwe computers. Door deze investering daalt uw winst in 2010 met 26.250 euro (zijnde 50% afschrijving van 35.000 en 25% van 35.000 inzake investeringsaftrek).
Joop schreef:Bijtelling wordt gerekend over totaalbedrag, dus inclusief BTW en BPM. Dat loopt inderdaad op.
Als ik de regels goed lees, is de bijtelling echter nooit meer dan de werkelijke kosten.
Bijkomend voordeel bij aanschaf in 2010: kleinschaligheidsaftrek. Bij een investering van tussen € 2.201 t/m € 54.000 kun je 28% van het investeringsbedrag in mindering brengen op je winst.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Bij een aanschafwaarde van 18500 ex is de eindprijs natuurlijk nooit 55.000 euro. Het voorbeeld snap ik dan ook niet.zo doe ik het en das het voordeligst volgens mij:
aanschaf ; 18500 euro ex afschrijving 2500 euro per jr
verzekering 1000 euro per jr
wegenbel. 400 euro per jr
onderhoud. 500 euro per jr
brandstof 25.000 km = 2500 ltr. x 1.30 = 3250 euro per jr.
===============================================
7650 euro werkelijk gemaakte kosten per jr.
ga je uit van 25 % van de nieuwwaarde inkl. btw en bpm
zit je bij een beetje transporter al snel aan de 55.000 euro
================================================
25% van 55.000euro = 13750 euro dus bijna 2x zo duur !!
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Bus 2ehands gekocht voor 18500 en dan moet je alsnog de volle mep bijtelling betalen over de nieuwprijs van 55000 euro.
- René
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Jimbo,
Geen van bovenstaande verhalen is 100% compleet.
Dat kan je niemand kwalijk nemen want de materie is ingewikkeld.
Ik raad je aan, leg je verhaal neer bij je boekie en laat hem e.e.a doorrekenen. Beslis dan.
Ik had de T5 gekocht ivm voordelige belastingregelingen, en ik dacht ook de regelingen goed te kennen.
Na 1 jaar, heeft mijn boekie met terugwerkende kracht al mijn auto's omgegooid en het werd ineens allemaal veel voordeliger.
Berrie
Geen van bovenstaande verhalen is 100% compleet.
Dat kan je niemand kwalijk nemen want de materie is ingewikkeld.
Ik raad je aan, leg je verhaal neer bij je boekie en laat hem e.e.a doorrekenen. Beslis dan.
Ik had de T5 gekocht ivm voordelige belastingregelingen, en ik dacht ook de regelingen goed te kennen.
Na 1 jaar, heeft mijn boekie met terugwerkende kracht al mijn auto's omgegooid en het werd ineens allemaal veel voordeliger.
Berrie
Laatst gewijzigd door René op 11 dec 2011, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
even nog ter info, de materie is idd. zeer complex
of je betaald 25% van de aanschafprijs inkl, btw en bpm dus 25% VAN 55.000 euro = 13750 euro bovenop je inkomen
of je betaald de werkelijk gemaakte kosten
e.e.a. is natuurlijk wel logisch want de een rijdt bijv. 20 jr schade vrij en 50.000 km met een stel voorbanden
en de ander rijdt
10.000 euro schade per jaar en 5.000 km met een stel voorbanden ,
even als extreem voorbeeld, die betaald gewoon meer bijtelling ! lijkt me logisch!
de werkelijk gemaakte kosten zijn dus afschrijving, wegenbelasting , verzekering en onderhoud en brandstof
indien je geen schade rijdt en weinig onderhoudskosten hebt en weinig km rijdt dus weinig brandstof koopt
wordt dit beloond in een lagere bijtelling.
weer even heel extreem. je schorst je bus, dus betaald geen WB geen verz. geen brandstof, geen onderhoud, betaal je alleen bijtelling over de afschrijving , dit is een extreem voorbeeld om e.e.a. duidelijk te maken , uiteraard koop je geen bus
om te schorseen en dus niet te gebruiken.
ik heb dus meerdere bestelauto's in mijn bedrijf rijden en moet alles met aparte grootboekrekeningen
specificeren qua kosten
dus iedere bestelbus heeft aparte kostenplaats om aan het eind van het jaar de exact gemaakte kosten per
bestelbusje te kunnen uit rekenen.
alleen dan weet je precies de werkelijk gemaakte kosten i.v.m. de bijtelling, dit loont wel de moeite dus.
om de vraag te beantwoorden die er stond van je koopt een 2 jr oude T5 voor 18500 excl, btw = 22.000 euro inkl btw excl bpm
die nieuw 55.000 euro kost , met de btw en de bpm erbij !!
daarom is dat verschil zo groot.
vraag het maar na ik heb me er ook dagen lang in verdiept in deze SHIT maar moet gewoon kloppen.
of je betaald 25% van de aanschafprijs inkl, btw en bpm dus 25% VAN 55.000 euro = 13750 euro bovenop je inkomen
of je betaald de werkelijk gemaakte kosten
e.e.a. is natuurlijk wel logisch want de een rijdt bijv. 20 jr schade vrij en 50.000 km met een stel voorbanden
en de ander rijdt
10.000 euro schade per jaar en 5.000 km met een stel voorbanden ,
even als extreem voorbeeld, die betaald gewoon meer bijtelling ! lijkt me logisch!
de werkelijk gemaakte kosten zijn dus afschrijving, wegenbelasting , verzekering en onderhoud en brandstof
indien je geen schade rijdt en weinig onderhoudskosten hebt en weinig km rijdt dus weinig brandstof koopt
wordt dit beloond in een lagere bijtelling.
weer even heel extreem. je schorst je bus, dus betaald geen WB geen verz. geen brandstof, geen onderhoud, betaal je alleen bijtelling over de afschrijving , dit is een extreem voorbeeld om e.e.a. duidelijk te maken , uiteraard koop je geen bus
om te schorseen en dus niet te gebruiken.
ik heb dus meerdere bestelauto's in mijn bedrijf rijden en moet alles met aparte grootboekrekeningen
specificeren qua kosten
dus iedere bestelbus heeft aparte kostenplaats om aan het eind van het jaar de exact gemaakte kosten per
bestelbusje te kunnen uit rekenen.
alleen dan weet je precies de werkelijk gemaakte kosten i.v.m. de bijtelling, dit loont wel de moeite dus.
om de vraag te beantwoorden die er stond van je koopt een 2 jr oude T5 voor 18500 excl, btw = 22.000 euro inkl btw excl bpm
die nieuw 55.000 euro kost , met de btw en de bpm erbij !!
daarom is dat verschil zo groot.
vraag het maar na ik heb me er ook dagen lang in verdiept in deze SHIT maar moet gewoon kloppen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
geen bijtelling over de bpm en de btw aanschaf voor 2005
ook bij verkoop geen bpm verschuldigd
na 2005 bijtelling ook over de bpm en de btw
ook bij verkoop geen bpm verschuldigd
na 2005 bijtelling ook over de bpm en de btw
Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling
Hallo,
die regeling is inderdaad heel complex, heb zelf dit jaar mijn bus met dc eruit gedaan en een bus met 2 stoelen gekocht omdat de bijtelling de pan uit rijst. vanaf 1 juli 2005 moet de bpm bij je bijtelling opgeteld worden dat is kostbaar dus de voorbeelden van een bus van € 55.000,- met een bijtelling van € 13.750,- bruto is juist en daarbij moet je als ondernemer nog een gedeelte btw verrekenen omdat je btw aftrek hebt, dat is 12% van die 13.750,- en dat is ook nog 1.650,- dat is weliswaar een zakelijke verekening maar alles bij elkaar kun je prive een leuke auto rijden als je deze 2 voertuigen gescheiden houdt. heb zelf een multivan gekocht prive van april 2005 en moet zeggen deze constructie bevalt mij goed.
die regeling is inderdaad heel complex, heb zelf dit jaar mijn bus met dc eruit gedaan en een bus met 2 stoelen gekocht omdat de bijtelling de pan uit rijst. vanaf 1 juli 2005 moet de bpm bij je bijtelling opgeteld worden dat is kostbaar dus de voorbeelden van een bus van € 55.000,- met een bijtelling van € 13.750,- bruto is juist en daarbij moet je als ondernemer nog een gedeelte btw verrekenen omdat je btw aftrek hebt, dat is 12% van die 13.750,- en dat is ook nog 1.650,- dat is weliswaar een zakelijke verekening maar alles bij elkaar kun je prive een leuke auto rijden als je deze 2 voertuigen gescheiden houdt. heb zelf een multivan gekocht prive van april 2005 en moet zeggen deze constructie bevalt mij goed.
Groeten Bruno