Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

warm lopen T4

vragen over de T4
Plaats reactie
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

warm lopen T4

Bericht door meggie-bekkers »

Wie kan mij vertellen hoe de thermostaat in het blok c.q. de werking van beide koelventilatoren getest kan worden?
Net voor de gothard tunnel tijdens het klimmen begon de temperatuurmeter te klimmen naar 100 / 110 graden. Na openen van de ramen en kachel, en opschakelen naar een hogere versnelling (lager in toeren) zakte hij gelijk terug, maar ik heb de koelventilatoren eigenlijk niet in horen schakelen.
Als ik op het blok de stekker van de onderste thermostaat haal en deze doorlus hoor ik wel ergens iets beginnen te lopen, maar geen actie op beide ventilatoren tegen de radiator,

Wat of waar zit de juiste thermostaat, en zitten de ventilators achter een relais?

Ik hoor het graag

Groeten Bekkers
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: warm lopen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

om te beginnen...wat voor model/motor/bouwjaar.....dan is er meer te zeggen over waar wat zit
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warm lopen T4

Bericht door Pascal-141 »

meggie-bekkers schreef:Wie kan mij vertellen hoe de thermostaat in het blok c.q. de werking van beide koelventilatoren getest kan worden?
Net voor de gothard tunnel tijdens het klimmen begon de temperatuurmeter te klimmen naar 100 / 110 graden. Na openen van de ramen en kachel, en opschakelen naar een hogere versnelling (lager in toeren) zakte hij gelijk terug, maar ik heb de koelventilatoren eigenlijk niet in horen schakelen.
Als ik op het blok de stekker van de onderste thermostaat haal en deze doorlus hoor ik wel ergens iets beginnen te lopen, maar geen actie op beide ventilatoren tegen de radiator,

Wat of waar zit de juiste thermostaat, en zitten de ventilators achter een relais?

Ik hoor het graag

Groeten Bekkers
In de motor zit maar 1 thermostaat , en daar zit géén stekker op.
Jij bedoelt waarschijnlijk de temperatuurvoelers (sensoren) die in het blok en radiator zitten ...
Die ene sensor die je had doorgeschakeld (toen je iets hoorde lopen) was waarschijnlijk de sensor die het elektrische waterpompje aanstuurt . (Dus je hoorde het pompje starten)

Welke motor zit er in je T4 ? Een 2,4D ? Die hebben nogal snel de neiging om "warm" te worden bij een lange stijle klim
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: warm lopen T4

Bericht door meggie-bekkers »

Goeiendag,

Het is een T4 met een 88 Pk blok, 5 cilinder 2,5 TDI (blauwe i). Bouwjaar 2003,net 112 dzd kilometer gedraaid.

Groeten G bekkers
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: warm lopen T4

Bericht door René »

Controleer de zekering eens die bij je accu bijgeprikt zit. Een van de dikke stripjes is van de koelvinnen. Waarschijnlijk een haarscheurtje erin/gebroken.

René
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: warm lopen T4

Bericht door meggie-bekkers »

Hallo rene,

Ik heb de zekeringen gecontroleerd, was bij mij vorige bus inderdaad wel eens een keertje gescheurd, maar hier heb ik aan beide zijden gewoon spanning, die zij dus goed.
Wat ik zoek is eigenlijk de thermostaat, waarop ik middels een brugje maken de koelvinnen kan testen.

groeten
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: warm lopen T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals pascal al zei, je thermostaat regelt alleen hoeveel "koud" koelwater uit je radiateur bij het warme motorkoelwater komt en doet helemaal niets met de ventilatoren.

de thermoschakelaar voor de fans zit in de radiator (bestuurderszijde) meen met driepolige stekker
aansturing met dat dubbele relais dat achter de koplamp hangt (bestuurderszijde)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: warm lopen T4

Bericht door meggie-bekkers »

Goedemorgen ,

Ik zal komend weekend er eens naar kijken, met de komende koude periode zal het niet zo erg zijn met warm lopen. Ik heb trouwens de koelfans nog nooit horen draaien, of nalopen. Temperatuur meter in de auto sta altijd keurig op 90.

Bedankt voor de info, kan ik mee aan de slag

Bekkers
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: warm lopen T4

Bericht door Rimu »

Ook mijn 2.4D liep vorig jaar zomer in Frankrijk erg warm 110c + en brandend lampje, de temperatuur sensoren vervangen, bleek dat ook de ventilatorlamellenring niet of niet vergenoeg open ging, de aansturing daarvan, 1 of ander "was" schakelaartje tussen de twee koelvinnen weg gehaald en de lamellenring permanent open gezet. afgelopen zomervakantie geen problemen meer gehad, wel stond de temperatuurmeter bijna constant op 100c maar dat kon kloppen volgens mijn schoonvader omdat hij een andere type sensor dan het originele had ingestopt die kon een iets hogere temperatuur aangeven. Wie kent dit "lamellen"systeem (het waarom dat snap ik wel) en vooral de aansturing daarvan, en zit dit op alle t4's, op mijn nieuwe 2.5 tdi zit het namelijk ook maar ik heb ook een t4 gehad waar het niet op zat.
lamellen gesloten
lamellen gesloten
Lamellen geopend
Lamellen geopend
Foto's zijn genomen vanaf de motor richting koelfan.

Groet, Rinke
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warm lopen T4

Bericht door Pascal-141 »

Rimu schreef:Ook mijn 2.4D liep vorig jaar zomer in Frankrijk erg warm 110c + en brandend lampje, de temperatuur sensoren vervangen, bleek dat ook de ventilatorlamellenring niet of niet vergenoeg open ging, de aansturing daarvan, 1 of ander "was" schakelaartje tussen de twee koelvinnen weg gehaald en de lamellenring permanent open gezet. afgelopen zomervakantie geen problemen meer gehad, wel stond de temperatuurmeter bijna constant op 100c maar dat kon kloppen volgens mijn schoonvader omdat hij een andere type sensor dan het originele had ingestopt die kon een iets hogere temperatuur aangeven. Wie kent dit "lamellen"systeem (het waarom dat snap ik wel) en vooral de aansturing daarvan, en zit dit op alle t4's, op mijn nieuwe 2.5 tdi zit het namelijk ook maar ik heb ook een t4 gehad waar het niet op zat.
IMGP3815.JPG
IMGP3814.JPG
Foto's zijn genomen vanaf de motor richting koelfan.

Groet, Rinke
Dat lamellen systeem zit (vermoed ik) op 9 vd 10 T4's . Ik heb al véél T4 gehad , en heb er nog maar 1 gehad waar er geen lamellen opzaten .
Dat lamellensysteem zit er op om in de winter de motor sneller warm te zijn.
Ik heb al enkele malen het bi-metaal gedeelte tussen de lamellenringen verwijderd , en de lamellen geopend vastgezet (omdat het bi-metaal de geest gegeven had)
Vastzittende lamellen zijn nogal vaak de oorzaak van een warmloper .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: warm lopen T4

Bericht door Rimu »

De werking van de lamellen is mij bekend, echter voor zover ik heb kunnen terug kijken is het niet (of (te)weinig) aan de orde geweest terwijl er toch veel vragen zijn over het warm worden van de diverse t4 motoren. Ik spreek uit eigen ervaring dat je inderdaad eerst naar de sensoren en thermostaat gaat kijken, bij mij heeft het dan ook even geduurd voor ik er achter was dat er ook nog lamellenringen achter de fan zaten, in de garage zeiden ze dat het zelden was dat deze aansturing stuk ging!!!

groet, Rinke
Plaats reactie