Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling ineens kapot?

vragen over de T4
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

Hallo allemaal,

Na een tijd probleemloos rond gereden te hebben, kon ik vanochtend ineens niet meer met draaiende motor vanuit zn vrij in een versnelling komen. Zonder draaiende motor kan ik makkelijk schakelen en als ik start, met koppeling ingedrukt en de motor in een versnelling kan ik wel rijden. Alleen, als ik gas los laat en de koppeling intrap lijkt het alsof de rem erop staat. Koppelingsproblemen dus. Nu heb ik een hydraulische aandrijving van de koppeling (van pedaal naar platen) en die heb ik eerst van de koppeling afgehaald.

Als ik het staafje in de cilinder druk en iemand anders drukt het pedaal in, dan komt er druk op het staafje te staan. Weet iemand hoeveel druk hierop zou moeten komen te staan en hoe ver het staafje uit de cilinder zou moeten komen?

Meestal gaat bij koppelingslijtage de werking langzamerhand achteruit toch? Bij schokte de koppeling in z'n 1 vaak wel, maar was zeker niet versleten (pakte vroeg op). Ik vraag me dus af of ik toch aan nieuwe platen/drukgroep moet denken of dat het in de hydrauliek van de bediening zit. Heeft iemand een idee...?

Alvast bedankt!

Roeland 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Multivan Generation »

Eerst even een vraagje: zit er nog remvloeistof in het tankje?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

Ha MG,

Ja dat zit er nog in, ja :-) Alleen dat staafje kan je alle kanten opdraaien, duwen. Hoort dat, of moet hij alleen strak heen en weer kunnen bewegen?

Groetjes
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door RPS »

Klinkt herkenbaar, heb dit pas met mijn Vivaro van mijn werk gehad, het hydraulische gedeelte werkt niet meer doordat de druk wegloopt of niet wordt opgebouwt, je kan soms tijdelijk door met de hand het pedaal enkele malen in te drukken en weer naar boven te trekken de druk weer enigzins opbouwen.
Bij mij lukte dat ook niet en moest met de auto in tweede versnelling startend wegrijden om zo rustig aan bij de garage te komen( gelukkig maar 4 kilometer bij mijn huis vandaan).
Bij de Vivaro lijkt het net of het pedal met een veer naar het schutboard wordt getrokken en blijft dan ook onderin hangen, alleen met de hand weer naar boven te trekken.
Bij de Vivaro moest de bak eronderuit, ben met de T4 nog niet zo bekend om te kunnen zeggen dat daar wel of niet de bak onderuit moet, maar er zijn hier op het forum leden die je dat zo kunne vertellen.
Succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

tja, dat is mijn hoop dan ook, dat degene die me dit zo kunnen vertellen dat ook zouden willen doen :-) Ik leer steeds meer van mijn t4. M'n motor (VFR) heeft zelfde koppelings systeem, alleen wat beter zichtbaar... Ik heb dus geen lekkage, alleen ben ik niet zeker of die werkcilinder (het staafje wat eruitgedrukt wordt) alleen heen en weer moet kunnen of ook op en neer... De werkcilinder heb ik er al af gehaald. (zie foto). Ik kan dat staafje helemaal terug duwen in de werkcilinder. Als iemand vervolgens op het pedaal trapt komt het staafje er weer uit. Grote vraag: is ie kapot of niet?
Bijlagen
Foto's-0009.jpg
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

er moet vrij veel kracht op dat staafje komen (dat trouwens normaal inderdaad niet vast in het midden zit maar wat heen en weer kan bewegen) Als ik je bericht bovenaan goed begrijp kun je het staafje dus tegenhouden (er komt wel kracht op zeg je) dat zou betekenen dat er druk weglekt, maar om te bepalen of dat in de pedaalcilinder of in de cilinder op de bak zit is lastig.

ze zijn niet echt een paar tientjes per stuk, dus op de gok vervangen is ook zoiets....

ik denk dat je toch gewoon door de druk heen getrapt hebt, het lullige is dat dit nu weer goed kan zijn en een tijdje goed kan blijven, tot je er weer een keer ineens doorheen trapt (maar kan ook blijvend probleem zijn, en indien niet blijvend...als het eenmaal begint wordt het alleen maar erger)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

OK top, bedankt Roger. Maar hiermee zijn koppelingsplaten en drukgroep zelf redelijk uitgesloten toch?

Vraagje: 'Door de druk heen trappen', hoe doe je dat eigenlijk? Zijn de cilindertjes dan gewoon versleten, of kan je het pedaal verder dan verantwoord intrappen?

Heb net al gebeld. Allebei de cilindertjes zijn bij elkaar meer dan 300 euro...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

drukgroep kan ook, of de gaffel in het koppelingshuis (de hefboom tussen koppelingscilinder en drukgroep), maar dat zijn beide delen waar de bak voor er onderuit moet...

als er stukjes rubber van de cupjes af brokkelen kunnen die tussen het cupje en de cilinder gaan zitten en dan pers je de olie langs het cupje in plaats van dat je druk opbouwt. Is dus gevolg van slijtage/veroudering (kan ook bij de rem voorkomen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

ok. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik hem weer terugbouw. Of het gelijk weer mis gaat, of dat het een tijdje goed gaat. Gaat het fout, dan vervang ik de hele mik. Iemand toevallig nog spullen liggen van een 2.4d aab uit 1992?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je het samengebouwd en goed ontlucht heb, laat dan iemand op de koppeling trappen en kijk of die pen de gaffel een stuk heen en weer beweegt of niet (denk dat het toch snel een cm of 3 heen en weer zou moeten gaan)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

Roger, ik heb net die werkcilinder weer gemonteerd. De keer koppelen ging super. De tweede keer deed hij niets meer. Daarmee denk ik toch dat hij overleden is (de werkcilinder). Zou wel erg toevallig zijn als de andere cilinder bij het pedaal de boosdoener is, aangezien die er niet af is geweest.
Die werkcilinder kraakt ook een beetje moet ik zeggen... Eens kijken of de sloop en anders brezan iets voor me heeft.

Wat denk jij?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik zou inderdaad met de werkcilinder beginnen, die bij het pedaal kan altijd nog gedaan worden als het dan nog niet goed is,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door Ruud »

roelssroyce schreef:ok. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik hem weer terugbouw. Of het gelijk weer mis gaat, of dat het een tijdje goed gaat. Gaat het fout, dan vervang ik de hele mik. Iemand toevallig nog spullen liggen van een 2.4d aab uit 1992?
hoi
mijn T4 van `93 heeft een koppelingskabel,zijn er ook die hydraulisch bedient worden van die leeftijd ?
gr.ruud
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

Nou, gister werkcilinder vervangen en koppeling ontlucht. Nogsteeds het probleem! De ene keer als ik start schakelt hij makkelijk in versnelling. Na de andere keer starten simpelweg niet.

De koppeling zelf is niet versleten, want die heeft nog veel grip en is zeker niet aan het slippen. Het zit hem dus ergens in het ontkoppelen (bediening), wat de ene keer wel volledig gebeurt en de andere keer niet. Voordat ik die andere cilinder vervang (bij het pedaal) zou ik graag willen weten wat die werkcilinder precies aanstoot bij de koppeling/drukgroep. Ik moet toegeven dat bij het koppelen er vanuit de koppeling (koppelingshuis) een soort van stroef,droog geluid komt. Wat zou dit zijn. Als er daar namelijk iets kapot is, hoef ik die andere cilinder (bij het pedaal) niet te proberen.

Van de tekening in de vraagbaak wordt ik niet veel wijzer....

Iemand suggesties?

Bedankt!
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: koppeling ineens kapot?

Bericht door roelssroyce »

update: lijkt druklager te zijn!
Plaats reactie