Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motorverwarming
Motorverwarming
Mijn california heeft 2 verwarmingen, eentje voor het interieur en eentje voor voor de motor. Die luchtverwarming is programmeerbaar en doet het goed.
Die motorverwarming zou ik ook graag programmeerbaar willen maken omdat ik een korte afstand moet rijden naar m'n werk. Maar ik weet zelfs niet of dat ding werkt. Hij zou moeten aanslaan bij een te lage buitentemperatuur, maar ik vind nergens een buitentemperatuurvoeler.
Op T4wiki heb ik al het een en ander gevonden, maar het zou gemakkelijk zijn als er hier iemand is die er al ervaring mee heeft.
Aangezien ik ook nog geen garage heb om in te sleutelen zal dit een projectje worden van lange duur of misschien zelfs voor volgende zomer, maar ik zal al eens zoeken naar de componenten die ik nodig heb.
groeten
Die motorverwarming zou ik ook graag programmeerbaar willen maken omdat ik een korte afstand moet rijden naar m'n werk. Maar ik weet zelfs niet of dat ding werkt. Hij zou moeten aanslaan bij een te lage buitentemperatuur, maar ik vind nergens een buitentemperatuurvoeler.
Op T4wiki heb ik al het een en ander gevonden, maar het zou gemakkelijk zijn als er hier iemand is die er al ervaring mee heeft.
Aangezien ik ook nog geen garage heb om in te sleutelen zal dit een projectje worden van lange duur of misschien zelfs voor volgende zomer, maar ik zal al eens zoeken naar de componenten die ik nodig heb.
groeten
Re: Motorverwarming
De Voeler zit rechtsvoor naast je mistlamp hij werkt bij temperaturen benden de 7 graden
mestaal zie je dan als je je auto even laat draaien condens/rook uit het uitlaatje links voor bij je voor wiel in het scherm
je merkt het verschil ook wel als hij niet werkt dan duurt het echt lang voor je kachel maar een beetje warm wordt
grt rob
mestaal zie je dan als je je auto even laat draaien condens/rook uit het uitlaatje links voor bij je voor wiel in het scherm
je merkt het verschil ook wel als hij niet werkt dan duurt het echt lang voor je kachel maar een beetje warm wordt
grt rob
Rob & Lize
Re: Motorverwarming
Als je de zoekfunctie gebruikt (rechtsboven in de balk) zul je wel het een en ander vinden over het ombouwen van de voorverwarmer naar standkachel. succes met zoeken.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Motorverwarming
Voeler rechtsvoor even uit de houder trekken.
Voeler lostrekken van de bedrading stekker.
OP de stekker een doroverbinding maken en motor starten, na +/- 20 seconden gaat je motor voorverwarming roken, en de ventilator draaien. ( straaljager geluid )
Berrie
Als dit niet zo werkt, dan even je kachel onder je bus vandaan halen en waarschijnlijk je gloeiplug vervangen.
Als hij dan toch los is even je branderkamer schoonmaken.
Voeler lostrekken van de bedrading stekker.
OP de stekker een doroverbinding maken en motor starten, na +/- 20 seconden gaat je motor voorverwarming roken, en de ventilator draaien. ( straaljager geluid )
Berrie
Als dit niet zo werkt, dan even je kachel onder je bus vandaan halen en waarschijnlijk je gloeiplug vervangen.
Als hij dan toch los is even je branderkamer schoonmaken.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motorverwarming
er bestaat een ombouwsetje voor van Eberspächer, bestaat uit een klok, een waterpompje, een kabelboom met wat relais en dergelijke en een handleiding en wat montagemateriaal, kost pakweg 350 euro bij Eberspächer.
Handleiding van de ombouwset kun je op http://www.standkachels.com" onclick="window.open(this.href);return false; vinden.
De bijverwarmer links voor tegen de chassisbalk zou zoals gezegd bij lopende motor en temperaturen onder (ik dacht 4 graden) vanzelf moeten opstarten, maar ze worden doorgaans vergeten bij onderhoud, dus grote kans dat ie simpelweg niet werkt omdat ie vervuild is of er een of meer onderdelen stuk zijn. Hij hoort vrijwel NIET te roken.
ik testte altijd met een maatbeker met water en ijsblokjes, dat even laten staan en dan je sensor er in hangen (weet je meteen of die werkt)
nadeel is dat je motor moet lopen en dus niks kan horen van die kachel..... even bij de uitlaat (links achter voorbumper)voelen of ie blaast en of ie warm gaat blazen
is al heel vaak ter sprake geweest, zoek maar op "zuheizer"of "bijverwarmer"
Handleiding van de ombouwset kun je op http://www.standkachels.com" onclick="window.open(this.href);return false; vinden.
De bijverwarmer links voor tegen de chassisbalk zou zoals gezegd bij lopende motor en temperaturen onder (ik dacht 4 graden) vanzelf moeten opstarten, maar ze worden doorgaans vergeten bij onderhoud, dus grote kans dat ie simpelweg niet werkt omdat ie vervuild is of er een of meer onderdelen stuk zijn. Hij hoort vrijwel NIET te roken.
ik testte altijd met een maatbeker met water en ijsblokjes, dat even laten staan en dan je sensor er in hangen (weet je meteen of die werkt)
nadeel is dat je motor moet lopen en dus niks kan horen van die kachel..... even bij de uitlaat (links achter voorbumper)voelen of ie blaast en of ie warm gaat blazen
is al heel vaak ter sprake geweest, zoek maar op "zuheizer"of "bijverwarmer"
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Motorverwarming
Klopt, maar in de winter komt er wel een behoorlijke pluim uit door dat de warme uitlaatgassen condenceren.Roger B. (11)61 schreef:Hij hoort vrijwel NIET te roken.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motorverwarming
klein beetje rookvorming bij het starten.... ja, maar als ie eenmaal goed loopt ook niet hoor..... (die in mijn T4 was een rookbom (defecte gloeispiraal en moest schoongemaakt worden) maar de webasto in de landrover brand volledig rookloos (en mijn Eberspächer Hydronic (zo goed als hetzelfde apparaat als de D3W) in mijn oude landrover brandde ook rookloos
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Motorverwarming
Zuheizer_Stoerung_Qualm
Was dit jouw bus toevallig Roger
Was dit jouw bus toevallig Roger
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Motorverwarming
nee niet zo'n lelijke scheefgemonteerde RVS beugel erop, maar die van mij zag er ongeveer net zo uit krijg je me toch rare blikken aan het stoplicht
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Motorverwarming
Hah had het ook een keer, ging ff weekendboodschappen doen om de hoek, behoorlijk roken en inderdaad wat vragende blikken toen ik gewoon rustig wegliep bij de bus
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Motorverwarming
even een vraag, als straks mijn zuheizer of bijverwarmer weer word gemonteerd , hij is net weer als nieuw terug gekomen van een onderhouds en schoonmaak beurt, wil ik hem ook ombouwen naar standkachel. vraag 1: is de capaciteit als standkachel voldoende om de voorruit in de winter te ontdooien en te ontwasemen, en vraag2: blijft de bijverwarmer functie of moet je als je start dan handmatig de voorverwarmer aanzetten bij koud weer.
Groet Rinke
Groet Rinke
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Motorverwarming
niet allemaal tegelijk gaan bieden , maar de ombouwsetjes kom je wel eens op ebay bij onze oosterburen tegen....
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Motorverwarming
is het makkelijk om de gloeiplug te vervangen?
gisteren ff geprobeerd met wat ijs en water, denk dat de motor nog te warm was (was dat +65 graden) zodat hij niet aanslaat
gisteren ff geprobeerd met wat ijs en water, denk dat de motor nog te warm was (was dat +65 graden) zodat hij niet aanslaat
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Motorverwarming
En, ook niet geheel onbelangrijk.....trekt je accu dat allemaal wel. Of toch maar een huishoudaccu. :alarm
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Motorverwarming
Heb 1x 95ah motoraccu en 100ah huishoud, beidde nieuw (minder als een jaar). Dus voor mij geen probleem voor de rest geen idee
VW T4 Multivan 2.5TDI+++