Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnelllingsbak 88pk

vragen over de T4
Plaats reactie
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Versnelllingsbak 88pk

Bericht door gert99 »

Hoi WJW-lers,

Weet dat er mogelijk problemen kunnen zijn met de versnellingsbak van een 88pk, blauwe I, kan echter niets vinden bij Tips en Trucs, maat van mij heeft een 88pk en koppeling grijpt pas op laatste moment(is altijd al zo geweest), de laatste tijd gaat de motor toeren draaien wanneer in zijn 5 het gas wordt ingedrukt, koppeling versleten? 102 pk versie erin?
Wie heeft info-tips?

Grtz. Gert
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door rick_k »

Waarschijnlijk is de koppeling versleten ja.
Je zeg zelf al dat de koppeling hoog zat, wat indicatie is van een koppeling die aan zijn eind begint te komen.

Nu slipt ie dus, wat betekend dat er een nieuwe in moet. Je kunt inderdaad een 102 pk met een ander druklager erin zetten dacht ik.

Ikzelf moet bij mijn busje ook nog de koppeling vervangen die ik hier 2ehands had gekocht (maar mijnes slipt nog niet door).

mvg Rick
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door frank884 »

koppeling 88 pk is al vaak aan het bod geweest op het forum
het is een bekend zwak punt van de 88 pk versie, en kan door een koppeling van de ACV 102 pk
worden vervangen die veel sterker is.

Koppeling LUK

hier een link= flinke prijs en dan moet die er nog worden ingezet maar bij de (st)Dealer
nog een stuk duurder
Ben je er wel een hele tijd vanaf (ik heb een ACV 2.5 TDI 230.000km en nog gewoon de 1e koppeling en is nog verre van op,...
maar dat ligt er ook naturlijk aan ....ik rijdt zeer zelden met een zwre belading of aanhanger

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door Roger B. (11)61 »

LETWEL het gaat hierbij om de KOPPELING (plaat en drukgroep, eventueel met vliegwiel)

DE bak gaat niet bevengemiddeld vaak stuk bij 88pk TDI's die hoef je niet te vervangen, beter van niet zonder tuning, je mist dan wat koppel voor de grotere overbrengingen om nog lekker soepel te rijden.

die ebay link is ook MET vliegwiel (2mv kost bij VW meen ik al 750 euro, daar komt nog een druklager bij (90 euro)en een drukgroep met koppelingsplaat (dacht iets van 280 euro)) dus bij de Dealer kost je dat aan materialen bijna het dubbele....

Monteren moet je met elke koppeling, ongeacht waar je hem koopt.

en 230.000 met de koppeling gereden ... wil je niet teleur gaan stellen, maar dan komt een koppeling er toch echt wel langzaamaan aan hoor. Verre van versleten kun je niet merken zonder demontage om de dikte van het frictiemateriaal op te meten. Tegen de tijd dat je aan het rijden merkt dat ie richting versleten gaat, dan wordt het ook ECHT tijd om te vervangen....denk dat je binnen 70.000 echt wel een nieuwe nodig hebt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door Pim 328 »

Roger,

De bakken van de 88 pk gaan wel bovengemiddeld vaker kapot dan de andere versies.
Een ruilbak voor dit type is ook moeilijk te krijgen omdat ze als ze kapot gaan ook heel erg kapot zijn.

Heb zodoende bij 1 persoon een bak van een 102 pk er in gehangen en de hele handel aangepast.

Bij een andere heb ik de bak nog kunnen redden door alle lagers te vervangen en de keringen en ook de tandwielen van de 5de versnelling.
Deze was nog net op tijd.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door Roger B. (11)61 »

nouja, oke, maar ook niet dat je zegt, heel snel toch??

kan me niet herinneren dat het hier op het forum nou echt vaak voor komt dat een bak (handbak) stuk is, en ook niet duidelijk vaker bij een 88pk (na 400,000km een synchromeschringetje versleten vind ik normaal, en droog rijden en dan stuklopen vind ik ook niet inherent aan een baktype)

een automaatbak van de T4 vind ik dus wel ECHT bovengemiddeld vaak stuk gaan, en de koppeling bij de 88pk gaat ook bovengemiddels snel stuk......

ik heb bij mijn 102 pk ook de bak vervangen (3e versnelling synchromeschring slecht) door een ander exemplaar. maar bij 380.000km vind ik dat niet heel buitensporig vroeg
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door robertTREBOR »

mijn t4 2500 tdi gechipt naar 110 pk was 88 pk versie uit 2002

idd koppeling vervangen op 200.000 km

toen gelijk de zwaardere 102 pk koppeling erin

6 jaar mee gereden naar km stand 470.000 !!!

koppeling gaf nog totaal geen problemen ondanks 270.000 km mee gereden

versn. bak , ik liet ieder jaar motorolie maar ook versn. bak olie vervangen voor die 20 euro meer.

tot aan de 470.000 km totaal geen problemen met de bak gehad en gechipt naar 110 pk

bussie verkocht 3 mnd gelee , rijdt nu in afrika
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:LETWEL het gaat hierbij om de KOPPELING (plaat en drukgroep, eventueel met vliegwiel)

DE bak gaat niet bevengemiddeld vaak stuk bij 88pk TDI's die hoef je niet te vervangen, beter van niet zonder tuning, je mist dan wat koppel voor de grotere overbrengingen om nog lekker soepel te rijden.

die ebay link is ook MET vliegwiel (2mv kost bij VW meen ik al 750 euro, daar komt nog een druklager bij (90 euro)en een drukgroep met koppelingsplaat (dacht iets van 280 euro)) dus bij de Dealer kost je dat aan materialen bijna het dubbele....

Monteren moet je met elke koppeling, ongeacht waar je hem koopt.

en 230.000 met de koppeling gereden ... wil je niet teleur gaan stellen, maar dan komt een koppeling er toch echt wel langzaamaan aan hoor. Verre van versleten kun je niet merken zonder demontage om de dikte van het frictiemateriaal op te meten. Tegen de tijd dat je aan het rijden merkt dat ie richting versleten gaat, dan wordt het ook ECHT tijd om te vervangen....denk dat je binnen 70.000 echt wel een nieuwe nodig hebt.

heb er al met eentje 4 ton gehaald, platen was een mm vanaf ten opzichte van nieuwe, helaas ergens een brok metaal van de plaat afgebroken dat het vervolgens nodig vond om zich tussen koppelingplaat en vliegwiel vast te persen. Je raad het al, de bus ontkoppelde niet meer......
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door frank884 »

Roger B. (11)61 schreef: en 230.000 met de koppeling gereden ... wil je niet teleur gaan stellen, maar dan komt een koppeling er toch echt wel langzaam aan aan hoor.
Ja dan zal er ondertussen het beste wel vanaf zijn,
Roger B. (11)61 schreef: Verre van versleten kun je niet merken zonder demontage om de dikte van het frictiemateriaal op te meten. Tegen de tijd dat je aan het rijden merkt dat ie richting versleten gaat, dan wordt het ook ECHT tijd om te vervangen....denk dat je binnen 70.000 echt wel een nieuwe nodig hebt.
Ik bedoel dat ik met rijden nog niks merk van "versletenheid" daarmee bedoel ik dat die
met optrekken in de 3 of 4 bij het maximum koppel "doorslipt"
daar ik 15.000 - 20.000 / jaar rijdt dan zouden die 70.000 nog wel een jaar of 3 kunnen zijn.
zodra die tijdens het rijden tekenen van doorslippen vertoond dan is het nog tijd genoeg om die
binnen 3 weken te laten vervangen maar dan gaat ook alles eraf en komt het E bay setje erin
en heb ik er voor de rest van de levensduur van de bus er zws geen kijken meer naar.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Versnelllingsbak 88pk

Bericht door koekie520 »

Ik heb och ook al auto's meer dan 300000km met dezelfde koppeling weten rijden. En dan heb ik ook al mensen geweten die ze nog geen 10000km heel konden houden. Maar dan rijdt je natuurlijk met de voet op de pedaal ofzo. Het scheelt ook of je veel snelwegkilometers doet of een huis aan huis besteldienst. De slijtage van een koppeling kan je echter wel voelen in het pedaal. Een nieuwe of goeie koppeling trapt weer gemakkelijk als je op 80% van de totale slag van het pedaal zit. Als je dat kantelpunt niet meer voelt mag je er al vanuit gaan dat de koppeling al ver versleten is.
Plaats reactie