Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camperombouw overpeinsingen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Endebendebus »

Hoi,
Steeds vaker ben ik bezig met het dimdammen en overpeinsen of ik de (endebende)bus (personenbus kwb) zal ombouwen naar camper.
Struikelblok in het geheel is steeds de overheid. Ga ik nu investeren, met als gevolg het kwarttarief met de kans dat (zal je net zien) er weer een heel andere belastng uit de koker van de overheid komt ....nl rekeningrijden. Maw heeft het wel zin??? :campingT4
Wie weet meer en heeft hier ideeen over....... :jumpklap
Groetjes Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Harry 341 »

Tja...het is net als met de neusoperatie bij mijn schoonmoeder.....het blijft een gok......
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Leo45 »

Tsja en als je het alleen doet voor het fiscaal voordeel en niet voor de camper geef je de politiek juist een signaal om eens naar deze zaak te gaan kijken......
Hoe zat het ook weer met het grijs voor particulieren, toen dat te populair werd, kwam het tot een abrupt einde. Zo snel dat een hoop mensen ineens met veel kosten zaten.

Doe je het om een mooie camper te krijgen denk dan dat elke zelfbouwcamper per definitie minder waard is dan de bus waarop die ooit is gebouwd, niemand weet hoe jij de ombouw hebt gedaan. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar die willen hun busje dan ook voor geen goud verkopen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door sgsdebruijn »

Harry 341 schreef:Tja...het is net als met de neusoperatie bij mijn schoonmoeder.....het blijft een gok......
:klappen :klappen :lach
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Freekw »

Als je denkt een Camper te gaan gebruiken voor zijn doel.zeer zeker doen.
Daar is die regeling voor gemaakt.
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Endebendebus »

:bifun Tja ik zou liegen als ik zou zeggen dat het kwarttarief niet lokt....betaal nu al 139 eurie per maand :gif Aan de andere kant is een andere manier van kamperen ook wel leuk :campingT4 Beetje dubbel allemaal. Maar als je dan alles voorelkaar hebt .......wordt ik misschien (gok van mijn schoonmoeder)weer genaaid door onze overheid :ie Ik ben met de afschaffing van de grijskentekenregeling idd ook al ge$*#^%.......Had toen een LT35 :ikrij (super wagen :jumpklap ) en moest dacht ik 460 per kwartaal gaan betalen. :alarm Nou dat ging niet lang goed hoor...........dus!
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Dirk/970 »

Mee eens, als je idee hebt in campervakanties, dan moet je niet twijfelen. Jan heeft gelijk dat een een complete en nette ombouw zo'n 5 jaar terugverdientijd heeft (voor de vuist weg 1000 euro per jaar), en dan moet je i.d.d. er rekening mee houden dat de waarde van je auto niet hoger wordt. M.a.w. je doet het echt voor jezelf. Als je voor een 'fiscale ombouw' gaat, dan bestaat de kans dat je er na een tijdje alleen nog van het fiscale voordeel geniet, wat meestal is zo'n ombouw niet alleen goedkoop, maar ziet het er vaak ook goedkoop uit en ben je ook nog een groot deel van je laadruimte, en dus veelzijdigheid, kwijt en heb je nog geen fatsoenlijke camper.
Intussen genieten wij al jaren van ons campertje :campingT4 :yes Maar goed dat emotie niet in geld is uit te drukken :bonk
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Dik »

De overheid laat zich helaas niet voorspellen. Maar ik ben het met de vorige schrijvers eens, ga alleen ombouwen als je echt een camper wilt. Het is inderdaad een behoorlijke investering, je bus wordt minder waard en de gebruiksmogelijkheden worden beperkt. Uiteindelijk geef je er ook meer aan uit dan gepland: fietsenrek, luifel, etc. en zo bedenk je steeds meer leuke dingen. Ik heb het anderhalf jaar geleden gedaan en ik heb er inmiddels al veel plezier van gehad en dat is het belangrijkste. Het fiscale voordeel is mooi maar voordat ik de investering terugverdiend heb moet ik nog flink wat jaren rijden.

Succes,

Dik
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door bartt4 »

na mijn inzien word je bus juist meer waard zie maar wat een gek voor een camper vraagt wel of niet omgebouwd.
tis net wat van eis je stelt, hoeveel je zelf kan, wat van interieur, etc etc
schade caravanetje kopen en je heb leuke keuken en kast materiaal.
hefdakkie popup model. en lekker knutselen en je bent voor rond de 1500 euro een eind op weg.
of een westfalia interieur met hefdak tja dat kost doekoes. en ga je richting 3 a 5 duizend euro.
ik zelf heb een t3 joker interieur in gebouwd en hefdak van reimo geplaatst. geheel is netjes geworden.
en weet zeker dat me bus meer waarde nu heeft dan destijds op dubbel cabine.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Dirk/970 »

Tsja, ik weet dat mijn bus waarschijnlijk meer waard is dan het bedrag waarvoor ik hem kocht, maar zeker niet zoveel meer als wat ik er daarna in heb geïnvesteerd, en ik denk dat dat geldt voor zowat elke zelfbouwcamper. Wellicht dat als je een echt Westfalia-dak en interieur netjes inbouwt, dat de je dan quitte of beter kan spelen (of met een volledige Reimo ombouw o.i.d.), maar niet met een 'handgezaagde' ombouw (tweeties uitgezonderd :knipoog ).















Of ik moet de waarde van m'n campertje stevig onderschatten :lach Tis ook nog niet af...
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door spyke »

als ik kijk hoe vaak ik dit jaar weg geweest ben met de camper :ikrij

meeting herwen http://www.vwteamspyke.nl/album/thumbnails.php?album=18" onclick="window.open(this.href);return false;

pinksterweekendje luxemburg http://www.nommerlayen-ec.lu/" onclick="window.open(this.href);return false;

rond getrokken door denenmarken http://www.europapark.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

duistland nurberg rust http://www.europapark.de/" onclick="window.open(this.href);return false; terugreis over frankrijk luxemburg

en wat ik nog vergeten ben :groteogen
volgend jaar zweden en nog wel meer :yes
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar niet iedereen wil een camper (of in elk geval geen T4 camper)... Voor mij zou het absoluut niets zijn. Ik vind een T4 te klein als camper. Blijft behelpen kwa ruimte, zeker als je niet van de ruimte om de camper heen gebruik kunt maken (vakantie in de winter, ik ga in de zomer nooit op vakantie) of niet met 1 of 2 personen gaat (heb 4 honden van gemiddeld 40 kg bij me op vakantie) dan heb je weinig aan een T4 campertje. dan heb je er een nodig waar je groot rijbewijs voor nodig hebt :groteogen

Ik ben er van overtuigd dat een fatsoenlijk en netjes omgebouwde T4 als camper veel meer waard is dan de zelfde auto zonder ombouw waard zou zijn, misschien wel de materiaalkosten meer waard. (De tijd die je er in steekt om zo'n ombouw perfect te doen krijg je nooit terug) T4 campers wisselen voor achterlijke prijzen van eigenaar, een originele (wat is origineel, de VW fabriek verliet geen enkele T4 als camper, is altijd achteraf gedaan) van 2003 kost nu (in goede staat) meer dan een standaard T4 in 2003 kostte.....
Ook nette zelfbouw campers zijn akelig hoog geprijsd in vergelijk met een gewone T4, dus om nu te zeggen dat je bus MINDER waard wordt door ombouw....nee, dat lijkt me onzin.

Backontopic:

zoals al gesteld, een goede ombouw kost je jaren om terug te verdienen, een goedkope ombouw ziet er armoedig uit en levert je misschien zelfs waarde daling van je T4 op. Wat de overheid met de belastingen gaat doen is niet te voorspellen, en als je het ombouwen alleen als belastingontduiking doet.....klinkt hard, maar dan verdien je het eigenlijk dat het campervoordeeltarief ongedaan gemaakt wordt, of veel strengere regelgeving krijgt.....De "alleen voor het voordeel" ombouwen zijn namelijk de oorzaak dat de overheid aan de regelgeving gaat rommelen en de mensen die hun campertje WEL primair als camper rijden en niet of weinig voor gewoon verkeer gebruiken straks de dupe zijn en het ding niet meer kunnen betalen omdat ie als gewone auto belast wordt......

Groetjes
Roger, (die geen camper voordeel heeft op zijn auto)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Harry 341 »

Met alle respect voor de eigenaar.(hij vindt dit mooi genoeg)Maar dit id nou een voorbeeld van een belastingcamper.....ik zou zeggen,dan maar niet.
http://link.marktplaats.nl/377677668" onclick="window.open(this.href);return false;
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ach als je dat hout allemaal netjes afwerkt met vloerbedekking zoals ook laadruimtes hier wel vaker bekleed worden en wat verf ziet het er al veeel beter uit. maar deze is wel erg summier uitgevoerd (al heeft ie wel een koelkastje)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: Camperombouw overpeinsingen

Bericht door RPS »

En je weet het budget van de maker niet, en hij misschien een back to basic kampeerder is, die met weinig genoegen neemt.
Gezien de omschrijving een surfer dus hoe meer erop zit des te meer kan er kapot.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Plaats reactie