Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlezen standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Oskar 725 schreef:
Als er een "zuheizer"in de auto zit is dit een D3WZ, en deze worden omgebouwd tot standkachel. Bij de ombouw set zit dan een elektronische regeling een pompje en een 3-weg klep om bij standkachel bedrijf de toegang naar het motorblok af te sluiten, je motor thermostaat sluit inderdaad je radiator dan af.
Best wel over nagedacht! :love
bij de mijne zat een voorverwarmer-ombouwkit erin, die heeft die 3-weg klep niet en stuurt de aanjager pas boven een bepaalde koelwatertemp aan. Primair voor het voorverwarmen van de motor bedoeld dus (en waarschijnlijk goedkoper omdat die klep er niet in zit)


@Dijk
kontrolleer goed of alle zekeringen heel zijn, kan ook zijn dat de kachel ergens spanning mist
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

Oké, het systeem met de 3310 is misschien niet helemaal waterdicht maar ik heb nog nog niet echt een probleem gehad, afgelopen najaar en een paar maanden geleden kreeg ik een sms van de provider dat ik m’n simkaart eens moest gebruiken omdat ik anders afgesloten werd (van simyo, goeie deal: kosten € 2,50, beltegoed € 5 ,-) , dan zou idd de standkachel starten, het prikkelt toch wel om eens om te kijken naar een gsm module met code aansturing per sms, ff gegoogled en zeker genoeg gevonden…

Zonder huishoudaccu(c.q. standaccu) zou ik het risico zeker niet nemen om een standkachel te gebruiken, bij lage temperaturen is ook bij een gezonde startaccu de capaciteit een stuk minder en daarbij ook nog een diesel wordt het een beetje Russische roulette nietwaar??

Oskar heeft gelijk, afsluiter N273 zit precies op de verbindingsslang van het zeg maar kachelgedeelte naar het hoofdkoelcircuit, http://www.t4-wiki.de/wiki/K%C3%BChlmittelkreislauf

D4Ws stuurt ook een signaal naar de climatronic,hoe of wat precies (start de aanjager meteen of wat Roger zegt bij zijn standkachel misschien pas bij 35°C) dat weet ik pas als het kl.teding ook werkt.
Aan mijn D4WS zit idd een diagnosesignaal- draad, netjes aangesloten op bus TV14 (kabelverdeler k-lijn) dus zou je zeggen vagcom moet hem zien (AUX.HEAT) maar zonder succes.

Ik ga de boel dit weekend openmaken, als ik er een beetje fatsoenlijk bij kan zou de kachel zelf kunnen blijven zitten, anders moet de koelvloeistof er weer vanaf, maar daar heb ik niet echt zin in…
Tot en met de stekker aan de kachel zelf is de bedrading doorgemeten.

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

er zijn klemmen in de handel die je op de slang zet, dan kun je de slangen van de kachel afhalen en loopt er maar weinig koelvloeistof uit.
Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

Even een update over de kachelperikelen.
Vorig weekend heb ik de kachel maar onder de auto vandaan gehaald, met behulp van een paar C-klemmen om de slangen af te sluiten gaat dit ook prima, bedankt Roger voor de tip, scheelt een hoop werk :bonk :bonk

De kachel open geschroefd en alles nog eens doorgemeten wees dit al snel richting besturingsprint, tot mijn grote schrik bleek de hele print volgegoten te zijn met een centimeter dikke laag siliconenrommel. Toen ik de kachel 2 ½ jaar geleden kocht had heb ik dit ook al gezien maar er verder niet bij stil gestaan. Wat nu, veel door te meten valt er zo niet dus maar eens op ebay gezocht. Stond niet veel op, ja nieuw voor € 650+, wat losse besturingen voor rond de € 200 en een kachel met ook een defecte print. Dat schiet niet echt op dus.

Omdat de aansluitkabel komend uit de siliconensmurrie hard en stug was geworden net waar hij de kachel uit komt ben ik toen die rommel weg gaan steken en dat ging vrij aardig, de aansluitdraden had ik vrij snel vrij, bleek alle draden een beetje gammel waren, maar daar viel niets aan te doen simpelweg omdat je er niet fatsoenlijk bij kan. Met een beetje geduld heb ik de meeste siliconen eruit gepulkt met een plastic spateltje en daarna heb ik de print voorzichtig uit de behuizing getrokken. So far so good, viel niet tegen, toen de print op de labvoeding aangesloten en de laptop met vagcom erbij gepakt, setupje gemaakt met stroom op de interfacekabel en de print, draadje van de k-lijn ertussen. Nada, nog niks!!

Op internet gezocht of ik ook ergens een schema van de print kon vinden maar ook al geen succes, ligt natuurlijk een beetje in het verlengde van het volgieten van de print met siliconen. Toen de print maar eens beter gaan schoonmaken, bekijken en uitpluizen, er zit o.a. een ST62T30b op, voor de geïnteresseerden, zijnde een programmeerbare MCU met 8 -bit eprom en autoreload timer, altijd handig als branderautomaatje :nuts
Ik heb de datasheet van het IC erbij gezocht en ben een beetje aan het meten geslagen,allereerst stond er geen spanning op de voedingspin, oorzaak slechte massa van de voedingskabel, heb toen de aansluiting op de print ff doorgesoldeerd. Weer de vagcomkabel aangesloten en bingo, ineens ben ik binnen, vagcom ziet de print (interface op de print, een L9637, ISO9141 protocol heeft al die tijd natuurlijk ook geen spanning gehad)en geeft al meteen foutmeldingen over dat een aantal dingen het niet doen, logisch als ook niets aangesloten is.

Ik ben nu in een toestand van euforische trance :jump , of het allemaal weer gaat werken blijft natuurlijk even afwachten, er kan nog van alles kapot zijn natuurlijk.
Ik maak vandaag eerst een proefopstelling, met de labvoeding gaat dit niet, want die levert maximaal 5amp. Dus een accu opsnorren en met een koelvloeistofpompje wat ik nog heb liggen en wat waterslangen moet dat lukken, moet ik alleen het brandstofpompje onder de auto uit halen,
word vervolgd.

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
robcaravelle
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:26

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door robcaravelle »

waar begint het onderdeelnummer n=mee- 7do of 7mo??? de 7m0 is van een sharan en werkt op k kabel. de 7do werkt op k kabel en canbus. de 7m0 past niet in een t4 vanaf geloof ik 2000
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

robcaravelle schreef:waar begint het onderdeelnummer n=mee- 7do of 7mo??? de 7m0 is van een sharan en werkt op k kabel. de 7do werkt op k kabel en canbus. de 7m0 past niet in een t4 vanaf geloof ik 2000
De kachel komt uit een T4 van na 2000. De communicatie van CAN verloopt via de gevlochten oranje en bruine draad, aan de kachel die ik heb zitten deze niet.
Weet niet of deze kachels in de T4 ooit verkocht zijn met CAN interface.

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
robcaravelle
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 okt 2010, 18:26

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door robcaravelle »

had ook een kachel van de sloop gehaald. 2 x. gooide mijn hele diagnose plat. kachel laten testen. kachel oke.nu bleek dat het vervangings nummer van een sharan (7m0) dus de 7do is. maar anderom past dus niet. de 7d0 kan k kabel EN canbus lezen. daarom past deze in een t4 en een sharan. een sharan kachel 7m0 heeft alleen k kabel ,de t4 werkt met canbus en dat gaat niet. voor nood maar een nieuwe besteld
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

T4 van voor 99 hebben nooit canbus, dus daar kan dit nooit een issue zijn. Of bij latere T4's de K-aansluiting van de kachel vervangen is voor canbus weet ik niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
nixstandaard
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2010, 19:38

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door nixstandaard »

http://link.marktplaats.nl/370290083" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk eens naar deze link

dit is `n kachel met ingebouwde pomp

mvrgr nixstandaard
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Oskar 725 »

Beste mensen, T4's zijn niet te diagnosticeren via CAN-bus gewoon omdat dit niet in de diagnose stekker zit.
Dus gewoon via de K-lijn. De T5 is pas via allebei te diagnosticeren. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar na 99 werd er in de T4 wel intern via CANbus gecommuniceerd tussen de verschilende stuurapparaten. Weet niet of de zuheizer daar ook onder viel bij de nieuwere T4's.

Dat de OBD2 aansluiting bij de T4 nooit CAN bus heeft en (zo is mij verteld) bij de T5 in het begin ook niet was me bekend
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

nixstandaard schreef:http://link.marktplaats.nl/370290083

Kijk eens naar deze link

dit is `n kachel met ingebouwde pomp

mvrgr nixstandaard
en wat wil je hiermee zeggen? dat je een kachel te koop hebt?

De kachel in je link is een Hydronic, dat is een motorverwarmer voor achteraf inbouw. De topicstarter heeft en bijverwarmer in zijn auto die ie graag weer aan de praat wil krijgen.

overigens is 600 euro voor een gebruikte Hydronic zeker geen koopje.

De zuheizer van VW is een hydronic waarbij de zwarte halve cilinder een vlakke plaat is, de brandstofpomp en waterpomp zijn extern geplaatst. verder dezelfde kachel met 3kw (D3WZ) of 4kw (D4WZ)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Oskar 725 »

De in de T4 af fabriek gebouwde Zuheizers en de standkachels, zowel water als lucht hebben geen CAN-bus.
Het CAN-bus verhaal in de T4 beperkt zich tot CAN-bus aandrijving. :werkaanT4
Groet, Oskar.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door repelsteeltje »

ik heb een 2000er met een d3w zuheizer, ding is niet met diagnose kast of VAG-COM uit te lezen, als je het werkplaatshandboek er op naslaat ook niet. Dingen moet je uitbouwen en naar de specialist brengen :bonk (gaan we dus niet doen)

gelukkig werkt hij tot nu toe gewoon......
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Rotor »

Roger B. (11)61 schreef:
nixstandaard schreef:http://link.marktplaats.nl/370290083

Kijk eens naar deze link

dit is `n kachel met ingebouwde pomp

mvrgr nixstandaard
en wat wil je hiermee zeggen? dat je een kachel te koop hebt?

De kachel in je link is een Hydronic, dat is een motorverwarmer voor achteraf inbouw. De topicstarter heeft en bijverwarmer in zijn auto die ie graag weer aan de praat wil krijgen.

overigens is 600 euro voor een gebruikte Hydronic zeker geen koopje.


De zuheizer van VW is een hydronic waarbij de zwarte halve cilinder een vlakke plaat is, de brandstofpomp en waterpomp zijn extern geplaatst. verder dezelfde kachel met 3kw (D3WZ) of 4kw (D4WZ)
door Roger B. (11)61 op do okt 21, 2010 10:58 am

in een advertentie van een ander gaan z@#ken over de prijs die wel of niet te hoog is en dat het elders goedkoper is is niet echt wat je noemt netjes in mijn ogen....

ik heb ook weleens dat ik denk, nouww daar koop je het ook nieuw voor.... maar volgens mij heb ik me daarover in de betreffende advertentietopics nooit over uitgelaten.
Plaats reactie