Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Bertus B
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2010, 13:29

Radio vervangen

Bericht door Bertus B »

Sinds een week in het bezit van een T4 en nu wil ik graag mijn radio met casettebandjesspelert vervangen voor iets moderners. En zoiets zal vast heel basic zijn, maar aangezien ik geen sleutelervaring heb weet ik dus niet hoe ik de oude er uit moet halen en de nieuwe er in moet zetten.
Moet ik ergens wat schroefjes losdraaien en het hele dashboard er af halen? Ik heb het oude type dashboard met de aansteker en asbak rechtsonderin.

Tevens staat in de handleiding van de nieuwe radio dat hij niet bij de uitlaat van een verwarming moet worden geplaatst wegens gevoeligheid van de laser o.i.d. En nu zit de oude radio, je raad het al, onder de verwarmingsuitlaten...
Kan ik de locatie van de radio aanpassen naar eigen inzicht?
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Radio vervangen

Bericht door Bert B »

Radio positie veranderen heb ik geen ervaring mee, meestal heb je alleen op de huidige positie maar voldoende ruimte om de radio er in te kunnen schuiven (diepte dus).

Het probleem van de verwarming voor de laser / lezen van cd's is niet zo groot, tenminste is mijn ervaring, ik heb diverse auto's gehad waar deze situatie zo is, zonder problemen.

Welk merk radio is het, origineel vw of anders?
Elk merk heeft zo zijn eigen manieren om hem uit het dashboard te halen. Meestal zonder schroefjes iig. Vaak is het het front loshalen, eventueel een afwerkrandje om de radio los klikken en dan kun je bij de ontgrendeling ervan komen. Bij de een zijn het 2x2 staafjes in gaatjes drukken (blaupunkt) of pioneers twee metalen staafjes aan beide zijden inschuiven. en nog diverse andere mogelijkheden per merk/type. Daarna kun je hem er zo uit trekken.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Radio vervangen

Bericht door Harry 341 »

Bertus B schreef:Sinds een week in het bezit van een T4 en nu wil ik graag mijn radio met casettebandjesspelert vervangen voor iets moderners. En zoiets zal vast heel basic zijn, maar aangezien ik geen sleutelervaring heb weet ik dus niet hoe ik de oude er uit moet halen en de nieuwe er in moet zetten.
Moet ik ergens wat schroefjes losdraaien en het hele dashboard er af halen? Ik heb het oude type dashboard met de aansteker en asbak rechtsonderin.

Tevens staat in de handleiding van de nieuwe radio dat hij niet bij de uitlaat van een verwarming moet worden geplaatst wegens gevoeligheid van de laser o.i.d. En nu zit de oude radio, je raad het al, onder de verwarmingsuitlaten...
Kan ik de locatie van de radio aanpassen naar eigen inzicht?
De radio zit niet onder de verwarming...de uitlaten die jij bedoelt komt alleen koude lucht uit.....en de radio haal je eruit met de bijbehorende beugeltjes...of voorzichtig aan de zijkanten met een mes of dunne schroevendraaier eruit wippen..
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Radio vervangen

Bericht door Bert B »

Harry 341 schreef:
De radio zit niet onder de verwarming...de uitlaten die jij bedoelt komt alleen koude lucht uit.....en de radio haal je eruit met de bijbehorende beugeltjes...of voorzichtig aan de zijkanten met een mes of dunne schroevendraaier eruit wippen..
grtz.Harry
Wel oppassen dat je niet probeert het inbouwframe (meeste autoradio's zitten in een inbouwframe geschoven) op deze wijze los te wrikken. Hebben namelijk uitsteeksels aan de binnenzijde van je dashboard om het geheel goed vast te houden. waardoor je het dashboard aardig zou kunnen beschadigen.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Radio vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je een climatronic hebt kan er wel warme lucht uit de middelste roosters komen, maar maak je geen zorgen, dat is geen probleem voor je radio

Oude radio verwijderen ...tja dat ligt er dus heel erg aan wat er nu in zit......graag foto op op zijn minst merk en type.

bij het plaatsen van de nieuwe even opletten dat je de geschakelde spanning ook geschakelde geeft en de continuspanning ook continu (de iso stekker kan op twee manieren bedraad worden en bij VW is het net andersom als bij de meeste andere (radio en auto) fabrikanten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Bertus B
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2010, 13:29

Re: Radio vervangen

Bericht door Bertus B »

Bedankt voor de reacties. Ik heb geen beugeltjes bij de auto erbij gekregen. Dus het zal wrikken worden met een mes denk ik.

Ziehier de situatie:
Bertusradio.jpg
Zo te zien is het inderdaad een originele Volkswagen radio.

Er komt wel degelijk warme lucht uit de uitlaten boven de radio. Maar er zit ook nog een dun plastic frontje tussen, dus dat zal wel los lopen.
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Radio vervangen

Bericht door Bert B »

Dat is inderdaad een origineel VW radio, type Alpha als ik de knoppen goed zie (6X0 057 153A). Ik weet wel dat die afkomstig waren van Blaupunkt.
ik zie alleen ook niet hoe deze er uit moet. ik ga er nog even over puzzelen. :muur :muur
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33890
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@ Bertus B,
rij even langs de dealer en ze halen hem er zo voor je uit ---> service :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Radio vervangen

Bericht door annoyingthing »

Wij hebben nog geen 2 weken geleden ook onze originele VW radio eruit gehaald.
Het enige wat je nodig hebt zijn 2 pennen/beugeltjes om hem eruit te halen.
Zoals Peter (Multivan Generation) al zei...even vragen bij de dealer of je heeeel even ze mag vasthouden...je maakt je radio los...teruggeven en klaar is Bertus. :yes

Sorry maar kreeg het niet voor elkaar om alleen het plaatje van de pennen/beugels te kopieren dus nu de hele bladzijde maar...staat nog meer info op...ook de verschillende radio's...misschien heb je er wat aan. :toppie

http://www.t4-wiki.de/wiki/Radio" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes Jeannette
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Radio vervangen

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb een koffertje met diverse van dat soort sleuteltjes, ook die van becker/audi/ford en nog een boel meer auto en radio merken.

was nieteens heel duur, de schade die je aan radio en interieur veroorzaken kunt door met schroevendraaiers, mesjes en dergelijke te gaan pielen is duurder

hier staan verschillende setjes ik heb zo'n blauw koffertje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie