Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Wie kan mij uitleggen wat de verschillen zijn voor de 2.5TDI tussen 5w40 en 10w40 waarom 1 van de 2?
Waarom zou jij voor 1 van de 2 kiezen?
ben benieuwd
Waarom zou jij voor 1 van de 2 kiezen?
ben benieuwd
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Zal weer een lang topic worden met veel meningen
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Viscositeit is het verschil.
Ikzelf kies 10W40 want dat is gewoon goed genoeg voor normaal gebruik, lekt niet en gebruikt ie minder.
Wel heb ik 10W40 volsyntheet trouwens.
mvg Rick
Ikzelf kies 10W40 want dat is gewoon goed genoeg voor normaal gebruik, lekt niet en gebruikt ie minder.
Wel heb ik 10W40 volsyntheet trouwens.
mvg Rick
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Het eerste cijfer (5 of 10) geeft de viscositeit (dikte van de olie) aan bij winterse temperaturen (- 18 graden celcius). De W van Winter geeft aan dat de olie geschikt is voor gebruik bij lage temperaturen. Het tweede getal (40) geeft de viscositeit van de olie aan bij 100 graden.
Hoe hoger het eerste getal, des te dikker is de olie bij lage temperatuur. Te hoog kan dus smeringsproblemen geven bij het starten in koud weer. 5W is geschikt tot -25 graden, 10W tot -20 graden. Niet echt schokkend veel verschil.
En voor het tweede getal geldt, hoe hoger hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen. Bijvoorbeeld in mijn M3 zit 10W60. Bij flink doorrijden gaat de olietemperatuur richting 125 graden. Een 10W40 zou dan al vrij dun worden met het gevaar dat de oliefilm verbroken word. Ook help je de kwaliteit van de olie dan in versneld tempo om zeep omdat de chemische verbindingen in de olie breken.
Dus zoek een olie die past bij het gebruik van de auto. Tussen 5- en 10W40 zie ik weinig verschil. Je zou de 5W kunnen pakken als je relatief veel koude starts hebt.
Hoe hoger het eerste getal, des te dikker is de olie bij lage temperatuur. Te hoog kan dus smeringsproblemen geven bij het starten in koud weer. 5W is geschikt tot -25 graden, 10W tot -20 graden. Niet echt schokkend veel verschil.
En voor het tweede getal geldt, hoe hoger hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen. Bijvoorbeeld in mijn M3 zit 10W60. Bij flink doorrijden gaat de olietemperatuur richting 125 graden. Een 10W40 zou dan al vrij dun worden met het gevaar dat de oliefilm verbroken word. Ook help je de kwaliteit van de olie dan in versneld tempo om zeep omdat de chemische verbindingen in de olie breken.
Dus zoek een olie die past bij het gebruik van de auto. Tussen 5- en 10W40 zie ik weinig verschil. Je zou de 5W kunnen pakken als je relatief veel koude starts hebt.
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
ik zou ook 5W40 er in gooien.
Iets dunner, dus betere smering bij koude motor en voldoende smering bij warme motor..
Iets dunner, dus betere smering bij koude motor en voldoende smering bij warme motor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Ik heb er ook volsyntetische 5 w 40 in zitten
ook voornamelijk omdat we redelijk veel korte stukjes rijden
deze is koud wat dunner, dus smeert koud beter dan 10 w 40
ook voornamelijk omdat we redelijk veel korte stukjes rijden
deze is koud wat dunner, dus smeert koud beter dan 10 w 40
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
jan2009 schreef:Begrijp ik het goed dat je dus bij de juiste olie helemaal geen voorverwarmer nodig heb
neehor, op de noordpool bereikt elke olie het punt van niet meer verpompbaar.
een voordeel, als we zover zijn dat die ijsberen daar voor de warmte op de loop gaan heb je die W olie niet meer nodig....
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Al zou je nou alleen maar korte afstanden rijden,
zou je er beter ook 5W40 in kunnen gooien in plaats van een dikkere soort,
Of zie ik dat nu weer verkeerd ?
zou je er beter ook 5W40 in kunnen gooien in plaats van een dikkere soort,
Of zie ik dat nu weer verkeerd ?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Een 5W40 kan olieverbruik tot gevolg hebben als er minimaal 10W40 of 15W40 wordt voorgeschreven voor het motorblok.
Ik heb in zowel de bus als de Arosa 10W40 volsyntheet zitten, en daarmee prima lopende motoren.
Bij aankoop van de Arosa zat er eerst 5W40 in, met gevolg dat het karretje best wel wat olie vebruikte.
Enig speurwerk leverde op dat er helemaal geen 5W40 olie in dat motorblok gebruikt mag worden.
Na overstapppen op 10W40 geen olieverbruik meer.
Gerard
Ik heb in zowel de bus als de Arosa 10W40 volsyntheet zitten, en daarmee prima lopende motoren.
Bij aankoop van de Arosa zat er eerst 5W40 in, met gevolg dat het karretje best wel wat olie vebruikte.
Enig speurwerk leverde op dat er helemaal geen 5W40 olie in dat motorblok gebruikt mag worden.
Na overstapppen op 10W40 geen olieverbruik meer.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Lang niet elke T4 motor is het zelfde mbt olie!!!!! het is maar net welke motor dat het isGerJol 716 schreef:Een 5W40 kan olieverbruik tot gevolg hebben als er minimaal 10W40 of 15W40 wordt voorgeschreven voor het motorblok.
Ik heb in zowel de bus als de Arosa 10W40 volsyntheet zitten, en daarmee prima lopende motoren.
Bij aankoop van de Arosa zat er eerst 5W40 in, met gevolg dat het karretje best wel wat olie vebruikte.
Enig speurwerk leverde op dat er helemaal geen 5W40 olie in dat motorblok gebruikt mag worden.
Na overstapppen op 10W40 geen olieverbruik meer.
Gerard
In de ABL motor (de 1.9TD) mag Geen dunne 5 w40 olie
in de ACV motor (de 2.5 TDI) mag geen dikke 15 w 40 olie
In de ABL had ik gewoon goedkope minerale 15 w 40 (1.30/€/liter) en die wisselde ik om de 8000km
verder zijn de TDI motoren vanaf 2001 (zie voertuigsticker code QG1) geschikt voor zelfs nog dunnere olie (de 0 w 30 en 5 w 30 bij de VW Stealer longlife olie genoemd)
Waar je 2 jaar mee zou moeten kunnen rijden of ongeveer 30.000km
maar dat doe ik dus niet, 2 jaar dezelfde drap en verontreiniging in die motor.
In mijn ACV zit dus volsynthetische 5 w 40 (7.50€/liter grootverpakking) en die wagen verbruikt op 1 jaar (20.000km) niet meer dan het stuk op de peilstok tussen maximum en middelstand. (dus nog een kleine beker/jaar)vervanging 1x/jaar.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Wat is nou het verschil tussen 5w40 en 10w40
Onze vorige 2.4 diesel liep de laatste 1,5 ton op 15w40 mineraal die om de 20.000 vervangen werdt. Deed het er prima op, olieverbruik ging wat omlaag.
Eerste 3 ton heeft ie altijd 10w40 gehad.
mvg Rick
Eerste 3 ton heeft ie altijd 10w40 gehad.
mvg Rick