Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

JVC autoradio aansluiten

vragen over de T4
Plaats reactie
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

JVC autoradio aansluiten

Bericht door DirkvW »

Hallo,

Ik heb al flink lopen zoeken op het forum maar met mijn zeer gebrekkige kennis van spanning, massa en draden kom ik er niet helemaal uit. Vandaar dat ik deze vraag toch nog wil stellen.

Ik had een JVC autoradio in mijn california uit 1991 zitten. Hoewel deze het prima doet heb ik een nieuwe JVC gekocht met USB aansluiting en afstandsbediening. Ik heb een JVC gekocht in de hoop dat deze dezelfde aansluiting als de oude JVC. Helaas is dit niet het geval.

In mijn bus is de onderstaande situatie van kracht.

Ik heb 1 bruine ISO stekker en 1 kroonsteentje waaruit een rode en een gele draad komen. Deze rode en gele draad gaan rechtstreeks naar de aansluitstekker van de radio.
IMAG0286.jpg
IMAG0285.jpg
Dit wijkt af van wat er in mijn boekje staat en nu heb ik dus direct geen idee meer wat ik moet doen.

Op de laatste foto is de bedrading te zien van mijn nieuwe radio. In deze bedrading zijn er een rode en een gele draad te zien die een bijzondere aansluiting hebben. Moet ik hier iets mee doen? Zo ja wat moet ik hier mee doen?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Alvast bedankt.

Groeten,
Dirk
IMAG0287.jpg
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door gijsplas »

Dirk,
Ik had ook een oudere JVC en heb die kortgeleden vervangen door een nieuwer type.
De draden met een bijzonder aansluiting heb ik gewoon laten zitten. Ik denk dat er één voor een electrische antene is en de ander, who knows ...
Ik heb ze in ieder geval niet gebruikt.
Kun je die twee blokjes van de bovenste foto niet gewoon in de twee contra-blokjes steken die je op de onderste foto laat zien ?
En dan het ene blokje aan de andere kant in de achterzijde van de radio steken ?
Da's alles wat ik heb moeten doen.
Maar nu zal ik wel iets te makkelijk denken ?
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door kempkens »

hallo dirk
de rode en gele draad uit je kroonsteen moeten aan de rode en gele draad van de nieuwe radio.
normaal is de rode de constante stroom en de gele de geschakelde stroom gaat pas een stroom lopen
als de bus op contact staat.

als het goed is is er dan ook nog een bruine of zwarte draad in de bus die aan de oude stekker zit
dit zal de min moeten zijn die moet dan op de nieuwe stekker ook zwart of bruin

de bruine stekker zullen de boxen zijn deze kan je zo in de nieuwe stekker steken.

hoe was de oude radio aangesloten ging deze uit met het contact of met de hand
dit kunt u namelijk ook zelf veranderen.
als het maar rijd stinkt en rookt
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door DirkvW »

kempkens schreef:hallo dirk
de rode en gele draad uit je kroonsteen moeten aan de rode en gele draad van de nieuwe radio.
normaal is de rode de constante stroom en de gele de geschakelde stroom gaat pas een stroom lopen
als de bus op contact staat.

als het goed is is er dan ook nog een bruine of zwarte draad in de bus die aan de oude stekker zit
dit zal de min moeten zijn die moet dan op de nieuwe stekker ook zwart of bruin

de bruine stekker zullen de boxen zijn deze kan je zo in de nieuwe stekker steken.

hoe was de oude radio aangesloten ging deze uit met het contact of met de hand
dit kunt u namelijk ook zelf veranderen.
Hoi Kempkens,
Die rode en gele draad uit de kroonsteen kan ik die "gewoon" in die bijzondere aansluitinkjes steken die bij de meegeleverde kabels van de nieuwe radio zitten? Heb ik dan die tweede ISO stekker helemaal niet meer nodig?

Ik kan nu even niet nakijken of er een bruine of zwarte draad ook nog zichtbaar is. De bus is even niet thuis. Als die er wel zijn kan ik die dan bijvoorbeeld ook met een kroonsteentje aan elkaar maken?

Op dit moment valt de radio helemaal uit en onthoud hij ook geen zenders of iets dergelijks als het contact uit gaat. Ik heb me door de vorige eigenaar laten vertellen dat dit komt omdat er geen camperaccu achterin zit. Toen die accus er nog wel in zaten deed de radio het (volgens de vorige eigenaar) gewoon ook als er geen contact gemaakt werd. Als dit klopt dan wil ik dat graag zou houden.

@ gijsplas de bruine stekker is een gewone ISO stekker maar die andere stekker moet direct in de radio. Helaas past dit niet op de kabels die ik met mijn nieuwe radio heb gekregen.
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door kempkens »

hallo
om de radio te laten spelen moet je slechts de volgende draden hebben/aansluiten
een constante stroom op je nieuwe radio de rode deze zorgt voor het onthouden van je zenders
een geschakelde stroom op je nieuwe radio de gele deze zorgt dat de radio aan en uitgaat met het contact
en een min op je nieuwe radio de zwart of bruine draad
als je deze hebt werkt de radio

uiteraard voor het geluid de boxen die bij jou al in een iso stekker zitten die kan de dus zo inpluggen

uiteraard is het het mooist om de bus weer naar orgineel te maken met een iso stekker
zo hoort het orgineel te zijn

uit je verhaal begrijp ik dat je nu geen constante stroom bij je radio hebt
en je de radio aan wilt hebben ook als de bus uit is.
je moet dan wel de radio altijd met de hand uitzetten

het volgende kan je doen
in je bus aan de oude stekker zal een min zitten bruin of zwart deze moet
aan de nieuwe stekker komen ook de bruine of zwarte draad kan uiteraard met kroonsteen

als je geen constante stroom hebt liggen bij je radio zal je die bij de zekeringkast moeten gaan halen een nieuwe draad trekken met een zekering ertussen en deze aan beide draden aansluiten de gele en rode draad van de nieuwe radio kan uiteraard ook met een kroonstteen als je geluk hebt ligt de oude orginele draad van de radio nog bij de radio.

als je dit te veel werk is kun je ook gewoon de rode draad uit de bus met de rode draad van de radio verbinden en de gele met de gele. kan ook met een kroonsteen zal je alleen moeten knippen in de nieuwe stekker.
als je dit doet knip nooit te dicht op de stekker voor het geval je het nog eens wilt veranderen.

het mooiste is van te voren even te meten wat je meet op de draden van de kroonsteen constante of geschakelde stroom
als het maar rijd stinkt en rookt
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door DirkvW »

Hoi Kempkens,

Na jouw opmerking van de zwarte en de bruine draad ben ik die gaan volgen. Tot mijn verbazing kwam ik nog een iso stekker tegen. Deze ISO stekker zat achter een randje vast en kon ik in eerste instantie niet zien.

Op zichzelf erg goed nieuws ik heb dus gewoon twee ISO stekkers.

Wat er nu anders is dan normaal is dat ik nog met dat extra kroonsteentje zit waar die rode en gele draad uit komen.
Ik denk dat als ik er voor zorg dat de rode en de gele draad van mijn nieuwe stekker verbonden zijn met het kroonsteentje dat er al in zit ik helemaal goed zit. Ik denk dat dit zo is aangesloten om de radio op de camperstroom te laten draaien en niet op de autostroom.

Op zowel de gele als de rode draad zitten een soort bolletjes waar de draden bij elkaar komen. Kan ik deze bolletjes gewoon uit elkaar trekken en 1 deel van de draad verbinden met de kroonsteen? Waarom zitten die bolletjes überhaupt op die draden? Heb je nog tips hoe ik dit het beste kan doen?

Bedankt voor je moeite!

Groeten,
Dirk
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door kempkens »

die bolletjes kun je er inderdaad zo uithalen zitten erop om vanaf daar extra draden te kunnen trekken naar andere verbruikers

zijn de rode en gele draad ook nog aan de isostekker aangesloten
probeer eerst anders beide iso stekkers aan te sluiten op de nieuwe radio
als ze alleen de gele en rode draad extra gemaakt hebben en de orginele kabelboom intakt gelaten hebben
moet hij het al doen.

anders kun je inderdaad vanaf daar het einde verbinden met je kroonsteen
als het maar rijd stinkt en rookt
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door kempkens »

ik vermoed dat ze de gele en rode draad extra gelegd hebben die dan in verbinding stonden met de extra accu
ik denk dat ze dan de iso stekker in orde hebben gelaten probeer dit eerst eens

ik hoor het wel
als het maar rijd stinkt en rookt
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door koekie520 »

Aan jouw uitleg te horen komt de spanning voor je radio nu volledig van de 12V na contact. Daar kan het blokje in je contactslot niet goed tegen, zijn nogal grote stromen. Doe er zo snel mogelijk een woonaccu in en haal de +12 na contact gewoon uit die kroonstekker. (Lusterklem zoals wij het in België zeggen)
greetz
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door GerJol 716 »

De geschakelde plus 12V komt via je contactslot, de constante 12V is een draad vanuit de zekeringenkast.
Die geschakelde plus neemt niet zoveel stroom hoor, maar die constante kan zwaarder belast worden.

In het geval van een huishoudaccu, zou je dus alleen een constante plus van die accu kunnen gebruiken.
En dan kan je nog steeds de radio met het contact bedienen.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door kempkens »

dat maakt toch geheel niks uit een gewone auto heeft toch ook geen extra accu
en in elk andere auto heeft de radio ook een constante stroom i.v.m. radio geheugen
alleen dirk wil hem ook zonder contact willen schakelen
als het maar rijd stinkt en rookt
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door DirkvW »

De radio zit er inmiddels in en doet het ook. Kempkens bedankt voor alle tips.

Ik heb de rode en gele draad aangesloten op de kroonsteen en op dit moment werkt de radio precies hetzelfde als de vorige radio die er in zit. Hij heeft dus geen geheugen en geen stroom zolang de motor niet loopt.

Er komt zeer binnenkort een nieuwe woonaccu in dus hopelijk heb ik dan ook geen last meer van dit gebrek aan stroom.
Uit de laatste posts maak ik op dat dit voorlopig niet zo veel kwaad kan hoewel koekie anders vermoed. Voor mij genoeg reden om extra snel een goede accu voor de camperstroom uit te gaan zoeken.

nogmaals dank voor het mee kijken en denken.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: JVC autoradio aansluiten

Bericht door koekie520 »

Als de radio z'n geheugen niet kan houden zit er geen vaste +12V op, dus neemt hij de volledige spanning op via het contact. Niet goed als je het mij vraagt.
Edit=> Spanning komt over het scheidingsrelais, daar heb ik me even op verkeken. Geen probleem dus.
Ik heb mijn spanningen (vaste en na contact) bij elkaar op de woonaccu gezet, dan kan je ook radio spelen als je stil staat. Zonder de startaccu leeg te trekken.
Plaats reactie