Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

vragen over de T5
froukesneeuw
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2010, 18:40

passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door froukesneeuw »

Beste mensen,

Ik heb een t5 2007/2feb .
ik heb er 235/55 r17 103w banden onder.
Ik heb op de site gekeken en voor een t5 moet je dikkere kettingen gebruiken.
Mijn vraag is past dat (loopt dat niet aan bij de binnekant als je volledg instuurd),
en heeft imand ervaring met een goed merk kettingen.
Hoe dik moeten ze zijn ?
Enzo.

Alvast bedankt voor een reaktie!

vr gr ruud h

:winter
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door heemskerk »

Huh? dat had je een topicje of achttien naar beneden toch ook al gevraagd? :bonk
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door vaniac »

Het schijnt dat in Duitsland bij de T5 alleen maar sneeuwkettingen zijn toegestaan in combinatie met een bandbreedte van 205 of 215.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:Het schijnt dat in Duitsland bij de T5 alleen maar sneeuwkettingen zijn toegestaan in combinatie met een bandbreedte van 205 of 215.

Wat zou de achterliggende reden daarvan kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33935
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door Multivan Generation »

eventueel aanlopen van kettingen tegen ....?
Of denk ik nu te simpel :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:eventueel aanlopen van kettingen tegen ....?
Of denk ik nu te simpel :knipoog
Ik kan mij voorstellen dat een (auto)fabrikant een restrictie aan de bandenmaat stelt v.w.b. aanlopen tegen spatbordranden e.d. In dat geval zou hier in Nederland Pon die regelgeving ook hanteren en bijvoorbeeld vermelden in de instructieboekjes? De (Duitse) overheid lijkt mij niet degene die deze beperking oplegt; immers vrachtauto's rijden met nog veel bredere/zwaardere sneeuwkettingen? Of denk ik nu ook te simpel? :jump
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33935
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door Multivan Generation »

ik ben het met je eens..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:ik ben het met je eens..

:yingyang :yingyang :yingyang :toppie
froukesneeuw
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2010, 18:40

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door froukesneeuw »

heemskerk schreef:Huh? dat had je een topicje of achttien naar beneden toch ook al gevraagd? :bonk
ja inderdaad .
maar helaas weet niemand het.dus ben maar even naar de dealer gegaan waar ik hem vandaan heb en de verkoper zegt "geen probleem".
hij zegt dat banden maat 255/ er ook onderpast dus dat 235 / met kettingen geen problemen kan zijn.
tenzij je dikkere kettingen heb lijkt mij.maar ja ik ga de kettingen maar kopen die goed zijn voor bussen (dikkere)
en neem de gok.toch bedankt voor de reaktie en sorry voor twee keer het zelfde vragen.
ik ga me binnekort maar eens aanmelden voor een lidmaatschap.
het is tof om op de site rond te neuzen wat er allemaal op en aan de t5 kan.

thanks ruud h
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door vaniac »

In Duistland is het inderdaad de overheid die regels opstelt voor de afmetingen van de banden en het eventuele gebruik van sneeuwkettingen. In principe is daar alles streng gereglementeerd ten aanzien van alles wat op of aan de auto zit. Wil je bijvoorbeeld een nadere band-velg-combinatie dan waarvoor er een typegoedkeuring is afgegeven, dan moet je een speciale keuring aanvragen en dan maar hopen dat je de goedkeuring krijgt. Alle goedkeuringen worden op het kentekenbewijs vermeld. Over ambtenarij gesproken................
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door heemskerk »

froukesneeuw schreef:
heemskerk schreef:Huh? dat had je een topicje of achttien naar beneden toch ook al gevraagd? :bonk
ja inderdaad .
maar helaas weet niemand het.dus ben maar even naar de dealer gegaan waar ik hem vandaan heb en de verkoper zegt "geen probleem".
hij zegt dat banden maat 255/ er ook onderpast dus dat 235 / met kettingen geen problemen kan zijn.
tenzij je dikkere kettingen heb lijkt mij.maar ja ik ga de kettingen maar kopen die goed zijn voor bussen (dikkere)
en neem de gok.toch bedankt voor de reaktie en sorry voor twee keer het zelfde vragen.
ik ga me binnekort maar eens aanmelden voor een lidmaatschap.
het is tof om op de site rond te neuzen wat er allemaal op en aan de t5 kan.

thanks ruud h
Top! :toppie :toppie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:In Duistland is het inderdaad de overheid die regels opstelt voor de afmetingen van de banden en het eventuele gebruik van sneeuwkettingen. In principe is daar alles streng gereglementeerd ten aanzien van alles wat op of aan de auto zit. Wil je bijvoorbeeld een nadere band-velg-combinatie dan waarvoor er een typegoedkeuring is afgegeven, dan moet je een speciale keuring aanvragen en dan maar hopen dat je de goedkeuring krijgt. Alle goedkeuringen worden op het kentekenbewijs vermeld. Over ambtenarij gesproken................
Pff... Pünktlichkeit over de top. Maar in Belgie weten ze ook hoe dat moet geloof ik....

Bedankt voor je uitleg.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb ook sneeuwkettingen in mijn T5 liggen , en heb ook 17" velgen(winterbanden) , maar heb wel 225/55/17 als bandenmaat .
Heb de kettingen er nog niet omgehad , dus kan niet echt zeggen of het past . Maar ik vermoed dat het totaal geen probleem is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door heemskerk »

Pascal-141 schreef:Ik heb ook sneeuwkettingen in mijn T5 liggen , en heb ook 17" velgen(winterbanden) , maar heb wel 225/55/17 als bandenmaat .
Heb de kettingen er nog niet omgehad , dus kan niet echt zeggen of het past . Maar ik vermoed dat het totaal geen probleem is .
Ik weet niet of dat past, zou je eigenlijk eens op de site van de fabrikant van jouw sneeuwkettingen moeten kijken wat de specs aangeven, vaak is er wel een overlap. Alhoewel; een overmaatse 'regenjas' kan zeker wel voor permanente problemen zorgen..... :lach :lach :lach
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: passen sneeuwkettingen als je 17'banden heb.

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:
Pascal-141 schreef:Ik heb ook sneeuwkettingen in mijn T5 liggen , en heb ook 17" velgen(winterbanden) , maar heb wel 225/55/17 als bandenmaat .
Heb de kettingen er nog niet omgehad , dus kan niet echt zeggen of het past . Maar ik vermoed dat het totaal geen probleem is .
Ik weet niet of dat past, zou je eigenlijk eens op de site van de fabrikant van jouw sneeuwkettingen moeten kijken wat de specs aangeven, vaak is er wel een overlap. Alhoewel; een overmaatse 'regenjas' kan zeker wel voor permanente problemen zorgen..... :lach :lach :lach
Met "passen" bedoel ik : of de kettingen passen tussen het wiel en de veerpoot .
De kettingen passen zeker wel op mijn bandenmaat ; ik heb ze er namelijk specifiek voor gekocht :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie