Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roestige spatranden en meer ...
Roestige spatranden en meer ...
De achterranden begonnen nu echt te rotten. Ik wilde eerst wachten op warmer weer maar het leek ernstig. De stoute schoenen nu maar aangetrokken. Zodat ik iets geruster een volgende pekelperiode door kan.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:30, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Roestige spatranden
Mijn aanpak in een notendop;
Kaalgemaakt met een lamellenschijf in de slijptol. Daarna met een klein straalapparaatje van een vriend alle roestputten schoongestraald, schoongeblazen, goed ontvet en ook een siliconenreiniger gebruikt.
Kaalgemaakt met een lamellenschijf in de slijptol. Daarna met een klein straalapparaatje van een vriend alle roestputten schoongestraald, schoongeblazen, goed ontvet en ook een siliconenreiniger gebruikt.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Roestige spatranden
Met stralen kreeg ik ook een gaatje te zien
Dit gaatje ook maar schoongestraald en na de Epoxylaag het gat opgevuld met plamuur.
Misschien -voor als ik ooit leer lassen- een oefenprojectje ...
Alles goed afgeplakt en eerste lagen 2k epoxyprimer opgebracht en laten drogen.
Dit gaatje ook maar schoongestraald en na de Epoxylaag het gat opgevuld met plamuur.
Misschien -voor als ik ooit leer lassen- een oefenprojectje ...
Alles goed afgeplakt en eerste lagen 2k epoxyprimer opgebracht en laten drogen.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Roestige spatranden
Goed laten drogen. Hierna opgeschuurd van grof naar fijn. Laatste schuuractie is met grid 1500 nat.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Roestige spatranden
Alles goed schoonmaken, weer ontvetten en stof met een kleefdoek verwijderd. Aflak ook 2k met kleurstaal (tankklepje meegegeven) laten mengen op kleur. In 4 lagen opgebracht met tussendoor steeds 15 min uitdamptijd. Nu is het even wachten tot alles helemaal is uitgehard. Dan kan ik de spuitnevel wegpolijsten en oppoetsen. En hopen dat het kleurverschil meevalt.
Laatst gewijzigd door odorf op 13 feb 2011, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Roestige spatranden
Bedankt!jan2009 schreef:Toe maar , je ben goed bezig zeg
Misschien de binnenzijde van de wielkast ook nog een beetje conserveren ?
Met van die taaie zwarte carrosserie handel , bodyschutz noemen de profi,s dat geloof ik .
Of ik echt goed bezig ben weet ik over een tijdje pas ... ik hoop het wel ...
Wielkasten heb ik ook meteen meegenomen ... waar het losliet de laag weggestoken, (Wat een ongelofelijk taai spul) Owatrol erop en met een spuitbus zwarte bitumen bespoten. De randen en hoeken opnieuw met dikke bitumen uit een blik volgesmeerd. En verder aan de binnenzijden en holle ruimtes een spuitbus ML gebruikt.
En bedankt voor de tip ... Schuifdeur zal ik ook nog bekijken!
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Roestige spatranden
Leuke hobby...maar helaas..over 2 hooguit 3 maanden ben je wéér aan de beurt.Dit hou je niet tegen.(ervaring!)
Is maar één oplossing....nieuwe schermranden er IN lassen..en dus niet eroverheen zetten.Ik had het ook al diverse keren goed uitgeslepen...maar het kwam binnen no time weer erdoor....Toen maar alles eruit geslepen en nieuwe schermen erin....
grtz.Harry
Is maar één oplossing....nieuwe schermranden er IN lassen..en dus niet eroverheen zetten.Ik had het ook al diverse keren goed uitgeslepen...maar het kwam binnen no time weer erdoor....Toen maar alles eruit geslepen en nieuwe schermen erin....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Roestige spatranden
@Harry, ik verwacht ook niet dat het voor jaaaaren goed zit ... maar ik heb wel goede hoop dat het meer dan 3 maanden is ... we zullen zien Ik heb in ieder geval weer wat ervaring opgedaan.
Dat stukken erin lassen (zeker niet erop!) de beste optie is had ik ook al begrepen. Ik wil dat nog leren. Wat ik alleen niet begrijp is HOE je de aansluiting op het oude plaatwerk helemaal ok krijgt. Hier loop je toch ook kans op problemen?
En met bijvoorbeeld zo'n verzettang waarmee je een makkelijk aansluitrandje maakt krijg je toch snel weer een randje waar vocht tussen kruipt? En een gelaste plek kun je van de achterkant ook niet goed nabehandelen.
Hoe zit dat?
Dat stukken erin lassen (zeker niet erop!) de beste optie is had ik ook al begrepen. Ik wil dat nog leren. Wat ik alleen niet begrijp is HOE je de aansluiting op het oude plaatwerk helemaal ok krijgt. Hier loop je toch ook kans op problemen?
En met bijvoorbeeld zo'n verzettang waarmee je een makkelijk aansluitrandje maakt krijg je toch snel weer een randje waar vocht tussen kruipt? En een gelaste plek kun je van de achterkant ook niet goed nabehandelen.
Hoe zit dat?
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Roestige spatranden
Ik heb de laadruimte helemaal leeg gehaald zodat ik goed bij de lasplaatsen kon komen...dus daar alles goed schoon gemaakt en ook in de epoxy gezet...vervolgens alles goed in de dikke shit gespoten.
De schermen heb ik erin laten zetten,is niks voor een amateur,en vervolgens door de spuiter strak laten maken.De rest van de bus heb ik zelf geschuurd.
En het zijn ook geen hele schermen,maar reaparatiedelen.Kun je o.a. bij ARTAparts in Emmen kopen.
De overgang tussen oud en nieuw is strak...dát is het voordeel van erín lassen...en niet er overheen.
grtz.Harry
De schermen heb ik erin laten zetten,is niks voor een amateur,en vervolgens door de spuiter strak laten maken.De rest van de bus heb ik zelf geschuurd.
En het zijn ook geen hele schermen,maar reaparatiedelen.Kun je o.a. bij ARTAparts in Emmen kopen.
De overgang tussen oud en nieuw is strak...dát is het voordeel van erín lassen...en niet er overheen.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- De Graveur
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:14
Re: Roestige spatranden
@ Odorf,
Ziet er keurig en netjes gedaan uit.
Mooi gedaan
Ik heb zelf een paar wkn geleden de T4 naar de spuiter gebracht.
Ook vanwege het laswerk enz.Ik hoop dat ie eerdaags klaar is
Idd het kost wel wat maar net als wat Harry zegt (schrijft) is voor mij het laswerk niet te doen.
Groetjes Willem
Ziet er keurig en netjes gedaan uit.
Mooi gedaan
Ik heb zelf een paar wkn geleden de T4 naar de spuiter gebracht.
Ook vanwege het laswerk enz.Ik hoop dat ie eerdaags klaar is
Idd het kost wel wat maar net als wat Harry zegt (schrijft) is voor mij het laswerk niet te doen.
Groetjes Willem
Re: Roestige spatranden
Ik heb het grote voordeel dat ik plaatwerker/constructiebankwerker ben.
Alhoewel ik nu monteur ben...
Dus ik kan het zelf. Maar ook mijn busje heeft hier last van.
Als je de roest er echt goed uit hebt, dan kan het zo wel. Alleen de rest roest die er nu nog zit, kan voor problemen zorgen.
Maar goed, ik moet mijn busje ook nog aanpakken, ik denk dat ik er ff nieuwe spatranden en een rechterdorpel inplak.
mvg Rick
Alhoewel ik nu monteur ben...
Dus ik kan het zelf. Maar ook mijn busje heeft hier last van.
Als je de roest er echt goed uit hebt, dan kan het zo wel. Alleen de rest roest die er nu nog zit, kan voor problemen zorgen.
Maar goed, ik moet mijn busje ook nog aanpakken, ik denk dat ik er ff nieuwe spatranden en een rechterdorpel inplak.
mvg Rick
Re: Roestige spatranden
Knap werk hoor, dat veel mensen dit werk ook zelf kunnen. Kort geleden mijn bussie ook weggebracht voor bloemkooltjes op hetzelfde paneel, dus niet zo heftig als hierboven. Na wat rondshoppen kwam ik bij een spuiter die het voor €100,- gedaan heeft. Natuurlijk afwachten hoe lang het goed blijft maar nu ziet het er erg goed uit. Die groene kleur heb ik ook en het nieuw gespoten paneel is de eerste tijd wat lichter vanwege de oker-component in het recept. Zie ik trouwens nauwelijks.
Re: Roestige spatranden
@Harry, je hebt een heel klein beetje gelijk gekregen Er zijn een paar kleine plekjes waar wat door-en door gaatjes in de rand zaten. Daar kreeg ik niet alle roest uitgestraald. En dan gaat het inderdaad binnen een half jaar rommelen. Maar 99% gaat goed nog steeds en heeft van de winter ook de pekel doorstaan. Die paar stukjes zullen dus tzt moeten worden vervangen.. Ik zal hier binnenkort nog een plaatje van plaatsen.Harry 341 schreef:Leuke hobby...maar helaas..over 2 hooguit 3 maanden ben je wéér aan de beurt.
grtz.Harry
Edit: Dat werd 5 jaar later ...
In herfst 2016 waren in de achterspatbordranden uiteindelijk flinke gaten ontstaan.
Deze heb ik opnieuw aangepakt. Hoe? dat lees je >>HIER<<
Hierna volgt even wat anders ... maar ook veel van hetzelfde, te weten ROEST!
Laatst gewijzigd door odorf op 16 jan 2018, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Roestige raamranden en meer ...
Onlangs was er een bericht van een weetjeweller met roest op z'n raamranden. Bij mij bleek het ook een beetje te bobbelen.
Maarrrrrr ...
Ik was bang dat er nog veel meer ellende onder het rubber zou zitten. Stoute schoenen aangetrokken en rubber eruit.
Het was niet zo rampzalig als ik verwachtte
Ook hier wat gerommel.Maarrrrrr ...
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Roestige spatranden en meer ...
Bovenaan waar de dakgoot met kunststof blokken en kit is opgevuld was ook roest.
En het weghalen van de kit. Die overigens naar achteren toe beter eruit zag. Schrok ik toch wel!
Na het verwijderen van het opvulstuk (wat een klus als je niet weet dat er een verborgen schroefje in zit )En het weghalen van de kit. Die overigens naar achteren toe beter eruit zag. Schrok ik toch wel!
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.