Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoeveel liter koelvloeistof

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door volvosurfer »

In ELSA en in het boekje van de bus kan ik niet vinden hoeveel liter koelvloeistof er in mijn bus zit. Ik heb een extra kachel in de pasagiers/camperruimte en ik wil aankomend weekend mijn thermostaat vervangen en daarbij ook mijn koelvloeistof verversen van G11 naar G12. :werkaanT4

Kan iemand mij vertellen hoeveel erin gaat? Anders koop ik straks weer teveel.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door Multivan Generation »

ik schat een liter of 9
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door volvosurfer »

zo dat is best veel, dank voor een snel antwoord.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door Rotor »

En bij de Action, kun je die g12 kopen 1,78 per liter.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door wilko »

Binnenkort (als het weer een beetje warmer is buiten) :groteogen wil ik ook de koelvloeistof vervangen. Heb er nu nog van die groene opzitten en wil eigenlijk overstappen naar G12 (roze) Ik heb al eens gelezen dat je het hele koelsysteem dan goed moet doorspoelen.
Mijn vraag is: Hoe doe je dat spoelen en hoe weetje dat je het hele systeem (incl. kachelradiator) goed gespoeld hebt voordat je er de nieuwe koelvloeistof in doet? Gewoon de tuinslang er op en net zo lang doorspuiten tot het water schoon is? Of moet je er ook nog mee rijden om de boel goed los te krijgen?
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door BenTDI »

wilko schreef:Binnenkort (als het weer een beetje warmer is buiten) :groteogen wil ik ook de koelvloeistof vervangen. Heb er nu nog van die groene opzitten en wil eigenlijk overstappen naar G12 (roze) Ik heb al eens gelezen dat je het hele koelsysteem dan goed moet doorspoelen.
Mijn vraag is: Hoe doe je dat spoelen en hoe weetje dat je het hele systeem (incl. kachelradiator) goed gespoeld hebt voordat je er de nieuwe koelvloeistof in doet? Gewoon de tuinslang er op en net zo lang doorspuiten tot het water schoon is? Of moet je er ook nog mee rijden om de boel goed los te krijgen?

Vanuit Emmen naar Wichen bij nijmegen (zelfbouw camperweekend 15-16-17 april) is een mooi ritje om de boel los te krijgen (Geintje)
:bifun :bifun :bifun :werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door DNS »

wilko schreef:Binnenkort (als het weer een beetje warmer is buiten) :groteogen wil ik ook de koelvloeistof vervangen. Heb er nu nog van die groene opzitten en wil eigenlijk overstappen naar G12 (roze) Ik heb al eens gelezen dat je het hele koelsysteem dan goed moet doorspoelen.
Mijn vraag is: Hoe doe je dat spoelen en hoe weetje dat je het hele systeem (incl. kachelradiator) goed gespoeld hebt voordat je er de nieuwe koelvloeistof in doet? Gewoon de tuinslang er op en net zo lang doorspuiten tot het water schoon is? Of moet je er ook nog mee rijden om de boel goed los te krijgen?
Volgens mij kan je dan beter meteen overgaan naar G12+. Die is universeel en mag je dus zowel aan G11 als G12 toevoegen. Aangezien je die dus kunt/mag mengen, zou je ook over moeten kunnen gaan van G11 naar G12+ zonder het hele systeem helemaal schoon te spoelen.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door Rotor »

Het lijkt wel of ik aandelen bij Action heb..... :bifun maar die hebben de g12+, en geschikt voor VW en nog meer merken.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door volvosurfer »

Dus Van G11 naar G12+ kan ook?
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door DNS »

Als je toch gaat wisselen zou ik overgaan op G12+ (volgens mij wordt de oude G12 ook nauwelijks nog verkocht, meeste is al G12+). Is ook al eerder een topic over geweest: viewtopic.php?f=2&t=6398" onclick="window.open(this.href);return false;.

Het systeem schoonspoelen met gewoon kraanwater wordt trouwens afgeraden omdat daar o.a. kalk e.d. in voorkomt, dat zich in het systeem af kan zetten. Mocht je de boel eerst schoon willen spoelen, kan je dit het beste met zuiver water doen (dus gedemineraliseerd water, kort demi-water).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door volvosurfer »

Dank voor de tip maar helaas die kwam dan net te laat. :bonk

Ik heb de thermostaat eruit getrokken en he, dat is ook al rood dat spul. Dus er zat al G12 in wsl. Hierna even via het reservoir even water door het systeem gespoeld. En daar kwam nog een klein beetje vuiligheid mee. Daarna de slang bij het pompje voor de pasagiers kacheltje los gemaakt. En toen nog een keer gespoeld.

Nieuwe thermostaat geplaatst, dat was even truken. Je moet hem niet in het blok plaatsen want dan valt hij er gewoon uit. Dus dan maar op het huis gezet en dan alles in een keer vastzetten. Koelvloeistof (Valvoline MaxLife Coolant AF 50/50, G12+ volgens spec sheet) gevuld via het reservoir. Er ging ongeveer 9 liter in inderdaad terwijl ik het ontluchtings punt open had gemaakt. Motor starten en even laten draaien tot dat de temp goed opliep. De kachels werden lekker warm en daarna de temp verder laten oplopen. Alles gecontroleerd op lekken en alles was dicht. Dop weer op het reservoir gedaan en ritje gemaakt van ongeveer 3 km. Daarna even reservoir gecontroleerd en het nivo was onder de min. Bijgevuld en nog een ritje gemaakt. Alles ok.

Totaal klein uurtje werk. :werkaanT4

Dank voor alle tips! :klappen
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Hoeveel liter koelvloeistof

Bericht door repelsteeltje »

hoeveel jaar gaat die rotzooi eigenlijk mee????

(m'n passat heb ik recent een keer gewisseld omdat de radiateur zo nodig lek moest gaan; de bus zit het al in vanaf z'n geboorte in 2000)
Plaats reactie