Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel

vragen over de T4
Plaats reactie
kamiel
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2011, 14:20

Standkachel

Bericht door kamiel »

Wie kan mij adviseren hoe de standkachel van mijn T4 / 2002 zou moeten werken ?

Ik heb een dubbel regelpaneel en beide zet ik op heet / ventilatie in de middenstand. Als ik de kachel via het LCD paneel aanzet duurt het lang (20 min of meer) voordat er uberhaubt een klein beetje warme lucht komt. Wel komt uit de uitlaat onder het linker voorwiel een fikse hitte.

Mijn bus heeft alleen achter de passagiersstoel een driehoekige uitstroom opening. Aanzuiging achter de bestuurdersstoel, zoals de poptop manual suggereert, kan ik niet vinden?

Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten van dit type kachel? Is de opbrengst altijd zo laag, zelfs al zet ik de temperatuur op 30 (LCD paneel)

Bij voorbaat dank.
Kamiel
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Standkachel

Bericht door koekie520 »

Aan jouw uitleg te horen gaat het hier om een omgebouwde bijverwarming. Die verwarmd het motorblok en het interieur. De opbrengst voor de warmte in het interieur hangt een beetje af van welke kleppen en er in het koelwatercircuit zitten en in welke staat die zijn. Die uitstroomopening achter de passagierstoel duid ook nogeens op een extra kachel, waarvan de aanzuigopening vanvoor in de instapbak van de schuifdeur zit.
20minuten is nog niet zolang voor dit type standkachel. Met vriestemperaturen mag je het dubbele verwachten.
kamiel
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2011, 14:20

Re: Standkachel

Bericht door kamiel »

Er zit inderdaad een inlaat aan de rechterkant van de opstaptrede; daaronder zit een heel apparaat tegen de bodemplaat; is dat de kachel of alleen fans? waarom dan rook en hitte bij het linker voorwiel ? Ook gaat er een lampje knipperen in de cabine waarvan men mij vertelde dat dit de 'zu-heitzung' was. Ik snap er niet veel meer van dus elke uitleg in meer dan welkom.

groet

K
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Standkachel

Bericht door koekie520 »

Dat apparaat aan de rechterzijde is een extra verwaming voor het interieur die mee op het koelwatersysteem van de motor zit. Hiervoor heb je een extra warmteregelaar en bediening voor de ventilator op je dashbord of ergens in het interieur achteraan. Bij een california zit het boven de koelkast en op het dashbord heb je dan alleen een knop om hem aan of uit te schakelen.
De zuheizer of standkachel vind je onder de motorkap boven de versnellingsbak. De uitlaat hiervan komt uit in de wielkast linksvoor. Die zuheizer doet dus niets anders dan het koelwater van de motor opwarmen. Zeker met die extra interieurkachel en koude motor duurt het wel even eer heel het koelcircuit op temperatuur is. Dit systeem van standverwarming is leuk om 'swinters de ruiten ijsvrij te hebben, om het interieur langdurig te verwarmen is een standkachel die lucht verwarmd beter. Die werken met een aanzuig- en blaasmond achter de bestuurdersstoel.
greetz
Plaats reactie