Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Advies gevraagd, montage schokdempers
Advies gevraagd, montage schokdempers
Beste Weetjewellers,
Na 13 jaar trouwe dienst en veel rijplezier de TD 1.9 ingeruild voor een 2,5 TDI 88pk. Echter van begin af aan tegen verschillende dingen aangelopen o.a. waterpomp die niet vervangen was bij distributie wissel, dus dat laten doen, daar kwam de ( eigen ) garage er achter, dat de pomp van de stuurbekrachtiging stond te klapperen en bijna kaduk was ( ruil pomp ), door verkeerd gemonteerde spanrollen, daardoor speling multiriem etc ( vette rekening ).
Van begin af aan geluid achter de dubbele cabine, volgens verkoper gordels. Mijn gedachte de schuifdeur ( door Peter en Oskar spontaan op kampeer weekend perfect afgesteld ). Het geluid achterin na het verwijderen van de dubbele cabine bleef aanhouden. Ik dacht de oorzaak te hebben gevonden: rubberschotel onder de spiraalveren, helaas het geluid was minder maar niet weg. Vrijdag jl. de schokdempers laten testen: voor redelijk: links 35 %, rechts 44 %, achter slecht links en rechts 5 %, dus die zijn op. Via markplaats een setje besteld.
Nu de hamvraag, hoe krijg ik de bout in de carroserie, die de schokdemper aan de bovenkant vastzet in gespoten met wd 40, want er is moeilijk bij te komen, ten tweede zitten er tussen de demper aan de bovenkant rubber vulringen.
Graag advies :
groet, Frans
Na 13 jaar trouwe dienst en veel rijplezier de TD 1.9 ingeruild voor een 2,5 TDI 88pk. Echter van begin af aan tegen verschillende dingen aangelopen o.a. waterpomp die niet vervangen was bij distributie wissel, dus dat laten doen, daar kwam de ( eigen ) garage er achter, dat de pomp van de stuurbekrachtiging stond te klapperen en bijna kaduk was ( ruil pomp ), door verkeerd gemonteerde spanrollen, daardoor speling multiriem etc ( vette rekening ).
Van begin af aan geluid achter de dubbele cabine, volgens verkoper gordels. Mijn gedachte de schuifdeur ( door Peter en Oskar spontaan op kampeer weekend perfect afgesteld ). Het geluid achterin na het verwijderen van de dubbele cabine bleef aanhouden. Ik dacht de oorzaak te hebben gevonden: rubberschotel onder de spiraalveren, helaas het geluid was minder maar niet weg. Vrijdag jl. de schokdempers laten testen: voor redelijk: links 35 %, rechts 44 %, achter slecht links en rechts 5 %, dus die zijn op. Via markplaats een setje besteld.
Nu de hamvraag, hoe krijg ik de bout in de carroserie, die de schokdemper aan de bovenkant vastzet in gespoten met wd 40, want er is moeilijk bij te komen, ten tweede zitten er tussen de demper aan de bovenkant rubber vulringen.
Graag advies :
groet, Frans
kennis vergaren
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
Anders ff langskomen. Indien bouten losgaan ( en niet vastgeroest zitten in de afstandsbus) is dat karwei in pak een beet 1 uurtje opgelost.
René
René
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
Let wel op, het zijn bouten met een speciale schroefdraad.
Als je pech heb, zoals ik, doet de garage er ook 1,5 uur over om te demonteren monteren. demonteren werd doorzagen/branden.
Als je pech heb, zoals ik, doet de garage er ook 1,5 uur over om te demonteren monteren. demonteren werd doorzagen/branden.
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
2.4D 1995 lwb dubb. cab.
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
Vandaar dat ik zeg, als de bouten los willen komen en niet vast geroest zitten in de afstands bussen.
Kan eventueel uit voorzorg twee nieuwe bouten bestellen
Rene
Kan eventueel uit voorzorg twee nieuwe bouten bestellen
Rene
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
@ Frans,
je schreef:
En in jouw geval, met jouw "beperking" zou ik het laten doen..
je schreef:
Mijn eerlijke advies is alle 4 vervangen, omdat ze alle 4 onder de 60% liggen en dat is ongeveer de grens voor vervangen.Vrijdag jl. de schokdempers laten testen: voor redelijk: links 35 %, rechts 44 %, achter slecht links en rechts 5 %, dus die zijn op. Via markplaats een setje besteld.
Nu de hamvraag, hoe krijg ik de bout in de carroserie, die de schokdemper aan de bovenkant vastzet in gespoten met wd 40, want er is moeilijk bij te komen, ten tweede zitten er tussen de demper aan de bovenkant rubber vulringen.
En in jouw geval, met jouw "beperking" zou ik het laten doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
Beste mensen,
Fantastisch alle adviezen ! Gelukkig is mijn zoon momenteel in het land en enorm handig, die heeft zijn hulp aangeboden. Morgen alvast nieuwe bouten bij de dealer bestellen en we gaan we ze allen vier vervangen.
Verdere info komt na montage.
groet,
Frans
Fantastisch alle adviezen ! Gelukkig is mijn zoon momenteel in het land en enorm handig, die heeft zijn hulp aangeboden. Morgen alvast nieuwe bouten bij de dealer bestellen en we gaan we ze allen vier vervangen.
Verdere info komt na montage.
groet,
Frans
kennis vergaren
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
Vervolg montage schokbrekers,Frans 13 schreef:Beste mensen,
Fantastisch alle adviezen ! Gelukkig is mijn zoon momenteel in het land en enorm handig, die heeft zijn hulp aangeboden. Morgen alvast nieuwe bouten bij de dealer bestellen en we gaan we ze allen vier vervangen.
Verdere info komt na montage.
groet,
Frans
De afgelopen week hebben we de schokbrekers achter gemonteerd, gelukkig zatten de bouten niet muurvast ( deze vervangen )en viel het allemaal mee. Onder de spiraalveren rubberkapjes en schijven geplaatst.De auto voelt met rijden wat stugger aan, maar het gekraak achter is wel minder, maar niet weg. Ook nog even de rubbers van schuifpui en achterklep met siliconenspay ingespoten.
Nu is de vraag zijn het de draagarmrubbers of de wagenhoogte (achter), want het hoogte verschil met voor is ongeveer 3 à 4 centimeter.
Hoe verlaag je de auto achter of moet je voor verhogen ?
Heeft iemand ervaring met de draagarmrubbers (achter) vervangen ? Zo, ja zijn er speciale aandachtspunten ???
groet,
Frans
kennis vergaren
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
Ik vindt het geen smoel als de bus met de kont omhoog staat,dan moet je er ook gordijntjes en een imperiaal opzetten.....als je begrijpt wat ik bedoel./...jan2009 schreef:Als je goed kijkt naar elke standaard T4 dan zie je dat ze allemaal met de kont omhoog staan als ze leeg zijn , over de hele lengte van de bus kan dat best wel op 3 a 4 cm uitkomen en lijkt mij niet extreem dat verschil .Frans 13 schreef:
Nu is de vraag zijn het de draagarmrubbers of de wagenhoogte (achter), want het hoogte verschil met voor is ongeveer 3 à 4 centimeter.
Hoe verlaag je de auto achter of moet je voor verhogen ?
Heeft iemand ervaring met de draagarmrubbers (achter) vervangen ? Zo, ja zijn er speciale aandachtspunten ???
groet,
Frans
Wellicht zijn er in het verleden ook nog zwaardere veren ondergezet en is het hoogteverschil nog duidelijker.
Een transporter is een bedrijfsauto en moet dus de nodige lading kunnen vervoeren , met het nodige gewicht erin zal deze recht staan.
Nadeel is dus ook dat bij een lege bus deze ook stuiterd over drempels e.d
Voor meer comfort zitten er bij ons andere veren onder namelijk van een Multivan , bus zakt achter dan ook wat en staat nagenoeg recht .
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Multivan Generation
- Berichten: 34131
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
@ Frans 13,
ik zou aan je veren en de hoogte voorlopig niets doen.
Er komt nog een interieur in wat je wilt gaan maken,
en dat brengt ook de nodige kilogrammen mee en dan zal hij wel iets inzakken.
Wil je er snel wat aan doen,
dan kun je ook eens hier kijken:
verlagen
ik zou aan je veren en de hoogte voorlopig niets doen.
Er komt nog een interieur in wat je wilt gaan maken,
en dat brengt ook de nodige kilogrammen mee en dan zal hij wel iets inzakken.
Wil je er snel wat aan doen,
dan kun je ook eens hier kijken:
verlagen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Advies gevraagd, montage schokdempers
de hoogte aan de voorkant kun je gewoon traploos verstellen met de draadeinden die zich bij de brandstof tank bevinden.
dat kun je die ook zo draaien dat die voor en achter vrijwel gelijk staat.
dat kun je die ook zo draaien dat die voor en achter vrijwel gelijk staat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life