Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelsysteem probleem/ brandstofpomp (OPGELOST)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Oskar 725 »

Dat draaidopje/ventieltje zit hoog (als het er zit) daar waar de kachelslangen door het schutboord gaan.
Groet, Oskar.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Oskar 725 schreef:Dat draaidopje/ventieltje zit hoog (als het er zit) daar waar de kachelslangen door het schutboord gaan.
Klopt, normaal gesproken wel ja, maar bij mij zit er niets. Als ik alles ingebouwd heb dan zal ik het even posten.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Super slecht nieuws voor mij met een klein voordeel. De kop is niet lek, maar hij is compleet versleten. Hij wordt momenteel compleet gereviseerd en is met een beetje geluk deze week nog klaar. Kost weer een duit geld die bus. :muur

Mijn eerste transporter met meteen een hoop problemen. Zakt me de moed wel een beetje van in de schoenen. Ik hoop dat ik voorloopig er geen tammalant meer mee heb, want alles is motorisch op het onderblok na is nu gereviseerd.

Nu heb ik wel mooi de tijd om de bus eens mooi in de was te zetten. :nuts
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door koekie520 »

Het lijkt misschien stom, maar probeer toch maar eens een andere dop. Ik heb ook eens de kop van m'n 2.4 getrokken terwijl het overdrukklepje in de dop gewoon open bleef staan.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

koekie520 schreef:Het lijkt misschien stom, maar probeer toch maar eens een andere dop. Ik heb ook eens de kop van m'n 2.4 getrokken terwijl het overdrukklepje in de dop gewoon open bleef staan.
Dit had ik idd ook al geprobeerd, maar geen succes.

Maar het probleem is al gevonden met het demonteren van de kop. Hij was op meerdere plekken lek en het buisje links achter op de kop die naar het expansievat gaat(om te onluchten) was compleet dichtgeslipt met olie door de lekke koppakking.

Ik maak me nu wel een beetje zorgen, want de kop wordt gevlakt en ik had al een Ctje koppakking erop liggen(3 gaats). Dit is volgens mij de dikste die te krijgen is, of heb ik het verkeerd? Graag advies.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door koekie520 »

In principe mogen de koppen niet gevlakt worden, maar het geeft geen problemen als je het wel doet. Ook moet gewoon altijd dezelfde koppakking geplaatst worden omdat de verbrandingsruimte hoofdzakelijk in de zuigers en het blok zit. De wervelkamers maak je ook niet kleiner door het vlakken.
Ik heb verder wel wat ervaring met het reviseren van wervelkamerkoppen van VW. Klepgeleiders durven wel te slijten en wervelkamers komen weleens los. Ben benieuwd naar je kilometerstand. De meeste cilinderkoppen halen probleemloos 300000km met misschien eens een lekke koppakking. Als er al een metalen koppakking tussen zit, is de kop al eens eraf geweest en eventueel gevlakt of vervangen.
greetz
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

koekie520 schreef:In principe mogen de koppen niet gevlakt worden, maar het geeft geen problemen als je het wel doet. Ook moet gewoon altijd dezelfde koppakking geplaatst worden omdat de verbrandingsruimte hoofdzakelijk in de zuigers en het blok zit. De wervelkamers maak je ook niet kleiner door het vlakken.
Ik heb verder wel wat ervaring met het reviseren van wervelkamerkoppen van VW. Klepgeleiders durven wel te slijten en wervelkamers komen weleens los. Ben benieuwd naar je kilometerstand. De meeste cilinderkoppen halen probleemloos 300000km met misschien eens een lekke koppakking. Als er al een metalen koppakking tussen zit, is de kop al eens eraf geweest en eventueel gevlakt of vervangen.
greetz
Het ziet ernaar uit dat het de eerste keer is dat de kop eraf ligt nu. Alles was nog verder origineel ook de koppakking. De bus heeft er 3,5 ton op zitten, dus het mag wel een keer gebeuren dacht ik zo. Liever niet natuurlijk.

Het probleem zat hem dat de kleppen heel erg diep zaten en er zat onmens grote speling tussen de geleiders en de kleppen. Daarnaast waren de spoelkanalen compleet dichtgeslipt met olie. Ik moest wel weer iets extra betalen voor het vlakken omdat er van de vage golven inzitten die eruit moesten en daarna weer perfect op hoogte moesten worden geplaatst. Maar goed het wordt een compleet fris kopje die weer tientallen duizenden km mee kan, verwacht ik geen grote problemen meer in de toekomst.

Voor de zekerheid heb ik ook het onderblok na laten kijken en daar was gelukkig niets mis mee. Geen speling op de zuigers of iets dergelijks alleen een lekke keering aan de voorzijde. Die heb ik meteen laten vervangen.

Met een beetje geluk heb ik de cilinderkop morgenmiddag weer terug en kan ik weer gaan opbouwen.
Laatst gewijzigd door danieltje op 20 jun 2011, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door koekie520 »

Sterk werk.
Met die km-stand mag dat klusje weleens gebeuren ja. Het is al even geleden, maar ik heb er genoeg gedaan. Kost wel wat, kruipen wat werkuren in, maar het genot achteraf is des te groter.
Laat ook gelijk die injectoren reviseren, die hebben het waarschijnlijk ook nodig.
Ben tegenwoordig wat meer met industriele motoren bezig.
Sisu, Scania, Cat, Volvo en Mercedes.
greetz
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

koekie520 schreef:Sterk werk.
Met die km-stand mag dat klusje weleens gebeuren ja. Het is al even geleden, maar ik heb er genoeg gedaan. Kost wel wat, kruipen wat werkuren in, maar het genot achteraf is des te groter.
Laat ook gelijk die injectoren reviseren, die hebben het waarschijnlijk ook nodig.
Ben tegenwoordig wat meer met industriele motoren bezig.
Sisu, Scania, Cat, Volvo en Mercedes.
greetz
Dat is een goed punt. Nooit aan gedacht meer. Soms zie je door de bomen het bos niet meer he... :knipoog Ik zal morgenvroeg meteen even bellen.

Thanks voor de tip!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door Harry 341 »

Hou je er ook rekening mee dat als een AAB kop gevlakt is de wervelkamers vervangen MOETEN worden?
En dat er een metalen koppakking tussen gaat? De zachte is nl. niet meer te krijgen...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Harry 341 schreef:Hou je er ook rekening mee dat als een AAB kop gevlakt is de wervelkamers vervangen MOETEN worden?
En dat er een metalen koppakking tussen gaat? De zachte is nl. niet meer te krijgen...
grtz.Harry
Ja, ik heb een complete koprevisie laten uitvoeren, dus alles wordt vervangen. Ik heb een 3 gaats koppakking, dus ik wacht even af wat ik binnen krijg. Ik heb alles besteld via de revisieboer uit Huissen.
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Koelsysteem probleem

Bericht door danieltje »

Net de kop opgehaald en wat is hij weer mooi. Alleen de uitlaatkleppen zijn niet vervangen, omdat deze nog in perfecte staat waren. Ze zijn alleen geslepen. Verders is alles vervangen en gelukkig minimaal gevlakt.
gereviseerde cilinderkop.jpg
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aanhaalmomenten AAB

Bericht door danieltje »

Ik heb een ATH van Kluwer, maar daar staan geen aanhaalmomenten in voor mijn T4 2.4D uit '92 met motorcode AAB. Heeft iemand een uitgebreide lijst voor me? Eventueel ook met plaatjes met de volgorde van vast draaien.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Wie weet de aanhaalmomenten AAB?

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Kijk eens op http://t4-wiki.de/wiki/Zylinderkopf" onclick="window.open(this.href);return false;
en je weet, denk ik, wat je weten wil.

Veel succes met de operatie.

Herman744
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wie weet de aanhaalmomenten AAB?

Bericht door danieltje »

Herman744 schreef:Hoi,

Kijk eens op http://t4-wiki.de/wiki/Zylinderkopf" onclick="window.open(this.href);return false;
en je weet, denk ik, wat je weten wil.

Veel succes met de operatie.

Herman744
Bedankt Herman, precies wat ik zocht! :toppie

Het staat hier even op een laag pitje, omdat er 3 keer over een verkeerde koppakking is geleverd. Blijkbaar is het te moeilijk om bij de leverancier wat te bestellen. Wordt er langzaam een beetje moe van. :muur

Hopelijk kan ik deze ochtend eindeljk beginnen met alles op te bouwen, want als het goed is is nu wel de juiste koppakking geleverd. Ik heb alles al geprepareed, zodat ik in 1 keer alles kan monteren. Alles is al schoon en de bouten en moeren liggen al op de juiste volgorde klaar. Het gaat een beetje eruit zien als een pitstop... :bifun

Om nog even terug te komen op de onluchtingsslang. De mijne is er dus ook 1, maar de nippel is afgebroken in de schroefdraad van de slang, waardoor het net leek alsof het zo hoorde. Morgen ga ik hem even proberen uit te boren en te tappen en als dat niet lukt, bestel ik even een nieuwe bij de dealer.
Plaats reactie