Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 stabilitatie

vragen over de T5
Plaats reactie
Muzart
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2011, 23:20

T5 stabilitatie

Bericht door Muzart »

Beste T5-genoten, ik zit met een volgend vervelend probleem...
Ik rij met een T5 1.9TDI, bouwjaar 2008, nieuw gekocht 2009. Toen geen problemen. Hoe ironisch het kan werken, maar twee jaar na aankoop (bye bye garantie dus) stel ik vast dat er een serieus stabilisatieprobleem is. Mijn T5 wijkt enorm uit naar rechts en in bochten of bij oneffenheden verliest mijn T5 grip op het wegdek. Zelf bij het traag nemen van een verhoogde inrichting lijk ik op een kermisattractie te zitten zoals de T5 heen en weer 'deint'. Je voelt aan het stuur dat bij L/R draaien de banden "overslaan". R sturen gaat vlot, L sturen vergt heel wat kracht ondanks de servo. Ik dacht eerst aan de banden en slechte uitlijning. Geen soelaas. Dan maar de schokdempers laten vervangen achteraan...nog steeds geen oplossing. Van de kleinere Caddy weet ik dat er een probleem was met het subframe (schuine plaatsing)...volgens garagist geen probleem mee bij de T5...dan maar denken aan de wielbasis: ene kant korter dan de andere (= diagonale destabilisatie waardoor het voertuig "in rondjes" gaat rijden mocht je het laten doen). De garagehouder kan mij blijkbaar niet verder helpen (of wil niet, kan ook nog). Iemand bekend met deze situatie of problemen ???. Oh ja...bij uitmeting van de schokdempers, zelfs na vervanging nog steeds 21 pcent afwijking tegenover elkaar...toch wel veel hé ??? Dank voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5 stabilitatie

Bericht door Donald4Motion »

Bekend probleem, maar dat je daar na 2 jaar achterkomt :groteogen
Anyway ik zou even langs PON gaan met dit probleem.

Anders zou je nog verstelbare veerschotels kunnen laten maken om het iets te compenseren aan de voorzijde.


Maar procenten zeggen zo weinig als we de maten niet weten. Hoeveel mm verschil zit in er in je as afstanden?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: T5 stabilitatie

Bericht door Jeroen T5 204 »

Die van mij trekt ook naar rechts, niet overdreven veel maar toch. Ze doen het allemaal. Meestal wordt het na verlaging nog erger.

Heb mijn bus 3d laten uitlijnen met laser, sindsdien rijdt hij wel iets beter.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
henrib
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2010, 17:50
Locatie: den bosch

Re: T5 stabilitatie

Bericht door henrib »

heb ik ook problemen mee nu al 5 keer uitgelijnt maar wil niet lukken zit ook een eibach verlagingsset onder
banden slijten aan de buitenkant behoorlijk af aan de achterzijde vooral rechtsachter en die hebben we nu dan ook iets naar buiten gezet en nu is het toch wel want minder
en trekt nu ook wat minder naar rechts
Laatst gewijzigd door henrib op 07 jun 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 stabilitatie

Bericht door heemskerk »

Donald4Motion schreef:Bekend probleem, maar dat je daar na 2 jaar achterkomt :groteogen
Anyway ik zou even langs PON gaan met dit probleem.

Anders zou je nog verstelbare veerschotels kunnen laten maken om het iets te compenseren aan de voorzijde.


Maar procenten zeggen zo weinig als we de maten niet weten. Hoeveel mm verschil zit in er in je as afstanden?

Ik heb door een bedrijf in Friesland ook beide veerschotels laten vervangen door gemodificeerde exemplaren: Dikke ellende en geen oplossing voor de afwijking naar rechts na het verlagen met een Eibach verenset!

Ben er momenteel helemaal zat van en laat het maar even zo. Uiteindelijk drie keer terug geweest zonder afdoende resultaat. Zal er binnenkort een topic over starten.

Gr. Leendert
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5 stabilitatie

Bericht door Donald4Motion »

Als je het echt erg heb dan is het alleen een pleister de spreekwoordelijke wond.
Ik had in mijn bus een minimale afwijking van 2mm, was genoeg om me te irriteren.
Een beetje uitlijner kan je ook vertellen of dit weggewerkt kan worden of niet, die schotels zijn ook niet gratis toch :winter
Plaats reactie