Ik had gisteren een vaag iets met mijn trouwe bus (1.9TD 1994)
Bij vrienden geparkeerd in z'n achteruit ingestoken, Bearlock erop en weg.
Kom ik terug, motor gestart, krijg ik de versnelling niet los, Als eerste de Bearlock pen nog een keer vast en los maar die was echt helemaal vrij tot aan de aanslag naar boven.
Toen met zaklamp onder de motorkap gekeken ... witte bolletje zat nog op z'n plek en het busje ook.
Daarna wilde ik eronder kijken, maar weinig plek en drukke straat, dus dat lag niet lekker.
Weer gestart en stukje achteruit de stoep op gereden. En toen was hij ineens weer helemaal ok!
Alle schakelbewegingen gingen probleemloos?
Ik snap hier niets van ... wie wel?
-Kan het ermee te maken hebben dat het voorwiel klem tegen de stoep stond?
-Bearlock die ergens op blijft hangen? maar de pen was helemaal vrij! daar ben ik echt zeker van.
(Een Bearlock is toch niet meer dan de pen en een plaat waar hij invalt??? of is daar meer mechaniek achter)
-Kan het dat er iets mechanisch in mijn versnellingsbak stuk is -of aan het begeven- waardoor hij vast kan gaan zitten?
Ik hoop dat iemand iets weet zodat het niet nog eens kan gebeuren ...
want lange stukken achteruitrijden zie ik niet zo zitten, het is geen Dafje
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
EDIT:
Inmiddels dit verhaal ook bij de garage voorgelegd; Is verklaarbaar en niets mee aan de hand.
De tandwielen kunnen soms (heel zelden) nogal op elkaar klemmen. Je krijgt hem er dan met de hand echt niet uit.
Heel klein stukje achteruitrijden is dan al voldoende om hem weer vrij te krijgen.
Dit kan ook alleen met de achteruitversnelling gebeuren door de vorm van deze tandwielen. Gebeurt dus maar 1x nu weet ik het.
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Groeten,
Odorf