Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoog olie verbruik.

vragen over de T4
Pauloes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:49

Hoog olie verbruik.

Bericht door Pauloes »

Hallo beste volkswagenmenners.
Mijn T4 uit 1995, 1900cc diesel heeft momenteel een erg hoog olie verbruik. Hij verbruikt al sinds ik hem heb (3 jaar), veel olie, maar het laatste jaar is dit wel erg veel geworden (1 liter op 400 km).
Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen? Is uitboren en nieuwe cylinders genoeg, of moet ik een algehele revisie?
Wat zijn de voor- en nadelen van een ruilmotor?
Wat kan het een en ander gaan kosten?
Weet iemand een betrouwbaar adres ( liefst in zuid Nederland)?

Alvast bedankt voor reacties, Pauloes :T5cruisin
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door repelsteeltje »

moet oppassen dat hij niet op olie gaat lopen, dan is het einde motor.

er is een kans dat je er bent met een setje nieuwe zuigerveren en lagerschalen. Als je leuk kunt sleutelen is de kortste klap het blok open te halen en te kijken wat er aan de hand is. Blijkt hij totaal los dan is een andere motor wel te vinden. (golf of passat past ook)

succes er mee.
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door WouterW »

Mbt tot het olieverbruik: is de carterontluchting wel in orde..? Zo ja, bij een 1.9 zuigdiesel zou ik er wel een 20w-50 in durven gieten in de zomer, kijken of het verbruik enigszins afneemt. Een structurele oplossing is 't natuurlijk niet wanneer er sprake is van versleten zuigerveren e.d. Wat is de kilometerstand..? Onderhoudshistorie?

grt Wouter
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door rick_k »

Je motortje heb gewoon zijn beste tijd gehad.
Ik zou langzamerhand eens voor een ander busje gaan kijken, dat is goedkoper als een totaal revisie.

mvg Rick
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door julien »

Probeer het eens met forte met de witte dop dat werkte bij mij goed, erbij gooien tijdje verhoogd stationair en dan olie verversen.
De 1.9 zuipt van zichzelf al aardig wat olie kan niet zo veel kwaad de gene waar ik in reed heeft 560.000 Km gelopen.
Op olie lopen kan alleen als de turbo stuk is of te hoog oliepijl.
Blok openmaken zou ik niet aan beginnen, kom je veel te veel tegen bijna altijd cilinderkop met scheuren en losse voorkamers.
Lekt hij verder niet uitwendig ook dat doet de 1.9 graag overal en nergens, ik heb lekkages gehad bij olieleiding turbo, carterventilatie, krukaskeeringen, warmtewisselaar, carterpakking, olievulbuis op kleppendeksel en vast nog wel wat vergeten.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door repelsteeltje »

julien schreef:Probeer het eens met forte met de witte dop dat werkte bij mij goed, erbij gooien tijdje verhoogd stationair en dan olie verversen.
De 1.9 zuipt van zichzelf al aardig wat olie kan niet zo veel kwaad de gene waar ik in reed heeft 560.000 Km gelopen.
Op olie lopen kan alleen als de turbo stuk is of te hoog oliepijl.
Blok openmaken zou ik niet aan beginnen, kom je veel te veel tegen bijna altijd cilinderkop met scheuren en losse voorkamers.
Lekt hij verder niet uitwendig ook dat doet de 1.9 graag overal en nergens, ik heb lekkages gehad bij olieleiding turbo, carterventilatie, krukaskeeringen, warmtewisselaar, carterpakking, olievulbuis op kleppendeksel en vast nog wel wat vergeten.

@ julien, als er gebroken of totaal versleten zuigerveren in zitten wordt de druk in het carter extreem, die drukt via de caterventilatie de olie zo de inlaat in. Hoeft het peil niet hoog voor te zijn, en het gebeurt meestal met een goed warme motor en een redelijk hoog toerental.

is niet per definitie een turbo of hoog peil bij nodig......
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door julien »

@Repelsteeltje klopt idd bij echt gare zuigerveren zou dat kunnen maar het nog nooit meegemaakt.
De op hol geslagen diesels die ik heb meegemaakt kwamen altijd door turbo of te hoog pijl.
Ik denk eerder aan vervuiling bij olieschraapveren vandaar ook dat forte kan helpen reinigt goed.
Of de klepsealtjes die niet meer goed afdichten is natuurlijk ook een mogelijkheid, gaat die ook olie meeverbranden, ik heb toen trouwens kopset binnengekregen hievoor met iets te grote klepsealtjes mag je ook mee oppassen sluiten net niet goed af.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door repelsteeltje »

julien schreef:@Repelsteeltje klopt idd bij echt gare zuigerveren zou dat kunnen maar het nog nooit meegemaakt.
De op hol geslagen diesels die ik heb meegemaakt kwamen altijd door turbo of te hoog pijl.
Ik denk eerder aan vervuiling bij olieschraapveren vandaar ook dat forte kan helpen reinigt goed.
Of de klepsealtjes die niet meer goed afdichten is natuurlijk ook een mogelijkheid, gaat die ook olie meeverbranden, ik heb toen trouwens kopset binnengekregen hievoor met iets te grote klepsealtjes mag je ook mee oppassen sluiten net niet goed af.

Klepseals klopt, in goedkope pakkingsets zit een partij ruk geleverd. Bij twijvel even originele halen.... (niet eens zo heel duur)

Voor de topicstarter, het gevaar van een motor die totaal vervuild is voorzien van een schoonmaakmiddel is dat de losgekomen troep ergens een verstopping veroorzaakt. Gevolg laat zich raden. Kunt proberen een halve liter ATF toe te voegen en hem een half uur laten lopen (stationair) daarna verversen.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door ailko vos »

Onze 19 td personenbus had ook last van olie consumptie al sinds we hem kochten 2 jaar terug .Het zelfde verhaal als omschreven.Iedere keer bijvullen en dat was het totdat er laatst olie in grote hoeveelheden op de oprit lagen ..............en wat was de oorzaak hiervan .Rubber van het oliefilteer huis lek en en slang erboven.Het geval was hij lekte dus al een hele tijd maar de olie had zich op laten zuigen in de schuimlag van de motorbeshermplaat onder de auto en toen deze vol was liep het er gewoon over heen de straat op.Alles vervangen en klaar was het motortje hij gebruikt nu heel weinig olie en loopt als een zonnetje .Dus kijk even op je beschermplaat en laat de motor lopen dan zul je zien als de boel daar lek is dat de stralen olie eruit lopen
Pauloes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:49

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door Pauloes »

WouterW schreef:Mbt tot het olieverbruik: is de carterontluchting wel in orde..? Zo ja, bij een 1.9 zuigdiesel zou ik er wel een 20w-50 in durven gieten in de zomer, kijken of het verbruik enigszins afneemt. Een structurele oplossing is 't natuurlijk niet wanneer er sprake is van versleten zuigerveren e.d. Wat is de kilometerstand..? Onderhoudshistorie?

grt Wouter
Kilometerstand is 270.000. Ik heb wel eens een paar keer dichtings goedjes in de olie gegooid, maar dit hielp niet echt.
Pauloes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:49

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door Pauloes »

ailko vos schreef:Onze 19 td personenbus had ook last van olie consumptie al sinds we hem kochten 2 jaar terug .Het zelfde verhaal als omschreven.Iedere keer bijvullen en dat was het totdat er laatst olie in grote hoeveelheden op de oprit lagen ..............en wat was de oorzaak hiervan .Rubber van het oliefilteer huis lek en en slang erboven.Het geval was hij lekte dus al een hele tijd maar de olie had zich op laten zuigen in de schuimlag van de motorbeshermplaat onder de auto en toen deze vol was liep het er gewoon over heen de straat op.Alles vervangen en klaar was het motortje hij gebruikt nu heel weinig olie en loopt als een zonnetje .Dus kijk even op je beschermplaat en laat de motor lopen dan zul je zien als de boel daar lek is dat de stralen olie eruit lopen
Ik heb wel vaker zonder bodemplaat gereden en zag daarna geen noemenswaardige olieplassen op straat liggen.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door bartt4 »

ist een kale 1.9 of een td? turbo zou namelijk ook wat kunnen lekken. Ander merk olie wil soms ook wel eens helpen. toevoegingen zelf geen voorstander van door de loskomende troep.
voordeel ruilmotor is dat alles weer fris is en je weer 3 ton vooruit kan.(motorisch) zelf in me vorige bus revisie blok er in gezet koste me toen kaal 850 euro. alles totaal rond de 1600 euro(verstuivers, brandstofpomp, koppeling en drukgroep, en ruilturbo. Wat van olie gebruik je nu? Je kan ook gewoon bljven vullen 5 liter bij de aldi kost geen drol kun je veel voor bij vullen. Tis net wat de toestand van de rest van de bus is
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door julien »

De loskomende troep eindigt in oliefilter dus die ook meevervangen bij verversen vergeten bij te zeggen maar leek mij logisch, bij zeer ernstige troep kan het ook in filter aanzuigbuis oliepomp achterblijven maar dan heb je het wel over ijzelvijlsel enzo.
Na de schoonmaakbeurt met forte merkte ik wel degelijk zeer groot verschil in olieverbruik.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door julien »

Atf olie werkt idd ook in sommige gevallen vooral bij tikkende klepstoters maar dat komt omdat het zo dunne olie is en makkelijker doordringt in verstopte plaatsen, maar het reinigt niet en werkt dus alleen zolang het in het blok aanwezig is.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Pauloes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:49

Re: Hoog olie verbruik.

Bericht door Pauloes »

julien schreef:Atf olie werkt idd ook in sommige gevallen vooral bij tikkende klepstoters maar dat komt omdat het zo dunne olie is en makkelijker doordringt in verstopte plaatsen, maar het reinigt niet en werkt dus alleen zolang het in het blok aanwezig is.
Sorry hoor, ik ben maar een leek, wat is atf olie eigenlijk?
Moet ik bij mijn hoge olieverbruik ( 1liter op 350 km) niet eerder denken aan kapotte zuigerveren, of kan het toch evengoed een kwestie van vervuiling zijn bij deze mate van verbruik?
Plaats reactie