Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Versnellingsbak in achteruit vast (met verklaring)
Versnellingsbak in achteruit vast (met verklaring)
Hallo allen,
Ik had gisteren een vaag iets met mijn trouwe bus (1.9TD 1994)
Bij vrienden geparkeerd in z'n achteruit ingestoken, Bearlock erop en weg.
Kom ik terug, motor gestart, krijg ik de versnelling niet los, Als eerste de Bearlock pen nog een keer vast en los maar die was echt helemaal vrij tot aan de aanslag naar boven.
Toen met zaklamp onder de motorkap gekeken ... witte bolletje zat nog op z'n plek en het busje ook.
Daarna wilde ik eronder kijken, maar weinig plek en drukke straat, dus dat lag niet lekker.
Weer gestart en stukje achteruit de stoep op gereden. En toen was hij ineens weer helemaal ok!
Alle schakelbewegingen gingen probleemloos?
Ik snap hier niets van ... wie wel?
-Kan het ermee te maken hebben dat het voorwiel klem tegen de stoep stond?
-Bearlock die ergens op blijft hangen? maar de pen was helemaal vrij! daar ben ik echt zeker van.
(Een Bearlock is toch niet meer dan de pen en een plaat waar hij invalt??? of is daar meer mechaniek achter)
-Kan het dat er iets mechanisch in mijn versnellingsbak stuk is -of aan het begeven- waardoor hij vast kan gaan zitten?
Ik hoop dat iemand iets weet zodat het niet nog eens kan gebeuren ...
want lange stukken achteruitrijden zie ik niet zo zitten, het is geen Dafje
EDIT:
Inmiddels dit verhaal ook bij de garage voorgelegd; Is verklaarbaar en niets mee aan de hand.
De tandwielen kunnen soms (heel zelden) nogal op elkaar klemmen. Je krijgt hem er dan met de hand echt niet uit.
Heel klein stukje achteruitrijden is dan al voldoende om hem weer vrij te krijgen.
Dit kan ook alleen met de achteruitversnelling gebeuren door de vorm van deze tandwielen. Gebeurt dus maar 1x nu weet ik het.
Groeten,
Odorf
Ik had gisteren een vaag iets met mijn trouwe bus (1.9TD 1994)
Bij vrienden geparkeerd in z'n achteruit ingestoken, Bearlock erop en weg.
Kom ik terug, motor gestart, krijg ik de versnelling niet los, Als eerste de Bearlock pen nog een keer vast en los maar die was echt helemaal vrij tot aan de aanslag naar boven.
Toen met zaklamp onder de motorkap gekeken ... witte bolletje zat nog op z'n plek en het busje ook.
Daarna wilde ik eronder kijken, maar weinig plek en drukke straat, dus dat lag niet lekker.
Weer gestart en stukje achteruit de stoep op gereden. En toen was hij ineens weer helemaal ok!
Alle schakelbewegingen gingen probleemloos?
Ik snap hier niets van ... wie wel?
-Kan het ermee te maken hebben dat het voorwiel klem tegen de stoep stond?
-Bearlock die ergens op blijft hangen? maar de pen was helemaal vrij! daar ben ik echt zeker van.
(Een Bearlock is toch niet meer dan de pen en een plaat waar hij invalt??? of is daar meer mechaniek achter)
-Kan het dat er iets mechanisch in mijn versnellingsbak stuk is -of aan het begeven- waardoor hij vast kan gaan zitten?
Ik hoop dat iemand iets weet zodat het niet nog eens kan gebeuren ...
want lange stukken achteruitrijden zie ik niet zo zitten, het is geen Dafje
EDIT:
Inmiddels dit verhaal ook bij de garage voorgelegd; Is verklaarbaar en niets mee aan de hand.
De tandwielen kunnen soms (heel zelden) nogal op elkaar klemmen. Je krijgt hem er dan met de hand echt niet uit.
Heel klein stukje achteruitrijden is dan al voldoende om hem weer vrij te krijgen.
Dit kan ook alleen met de achteruitversnelling gebeuren door de vorm van deze tandwielen. Gebeurt dus maar 1x nu weet ik het.
Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 28 jul 2011, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Versnellingsbak in achteruit vast
Ging de bearlockpen ook vrij gemakkelijk omhoog tijdens het voorval?
Of gaat die van jou altijd met een beetje weerstand omhoog/omlaag?
De mijne schiet omhoog met het ontgrendelen.
Egbert
Of gaat die van jou altijd met een beetje weerstand omhoog/omlaag?
De mijne schiet omhoog met het ontgrendelen.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Versnellingsbak in achteruit vast
Hoi
heb je weleens meer last dat het schakelen af en toe niet soepel gaat ?
ik heb dat ook gehad,2jaar terug en na een tijd je de diafragmaveren kapot van de koppeling
dus toen een nieuwe koppeling moeten plaatsen
gr.ruud
heb je weleens meer last dat het schakelen af en toe niet soepel gaat ?
ik heb dat ook gehad,2jaar terug en na een tijd je de diafragmaveren kapot van de koppeling
dus toen een nieuwe koppeling moeten plaatsen
gr.ruud
Re: Versnellingsbak in achteruit vast
9 van de 10 keer schiet hij 'plonk' ook heel makkelijk omhoog.Egbert&Manon schreef:Ging de bearlockpen ook vrij gemakkelijk omhoog tijdens het voorval?
Of gaat die van jou altijd met een beetje weerstand omhoog/omlaag?
De mijne schiet omhoog met het ontgrendelen.
Egbert
Heel soms moet ik hem het laatste stukje helpen.
Maar dat was nu niet het geval. Ik weet echt zeker dat de pen helemaal omhoog was.
Heb de Bearlock-pen gisteravond meteen nog een paar maal vastgedrukt en weet gelost maar dat hielp niet.
Pas na die meter achteruit rijden was het schakelprobleem ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het was echt alsof de versnellingsbak vast stond in z'n achteruit.
Behoorlijk wat kracht op de schakelpook uitgeoefend maar dat hiep niet hij bewoog maar een klein stukje in alle richtingen, ook naar boven en beneden ging niet.
Ruud schreef: heb je weleens meer last dat het schakelen af en toe niet soepel gaat ?
ik heb dat ook gehad,2jaar terug en na een tijd je de diafragmaveren kapot van de koppeling
dus toen een nieuwe koppeling moeten plaatsen
gr.ruud
Ik heb inderdaad een tijdje terug wat meer moeite gehad met schakelen,
Bolletjes ingespoten met PFTE-spray hielp een beetje maar ik heb regelmatig wel het gevoel,
vooral met 1 en 3 dat er wat weerstand is voordat hij in de versnelling gaat.
Kun je vertellen hoe die kapotte diafragmaveren merkbaar zijn?
En bedankt voor jullie reacties!
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Versnellingsbak in achteruit vast
Je bearlock is dus uit te sluiten als veroorzaker.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Versnellingsbak in achteruit vast
Ga maar vast op zoek naar een andere versnellingsbak, probleem zal steeds vaker voorkomen, de 1.9td bakken gaan niet zo lang mee.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW
Re: Versnellingsbak in achteruit vast
1/9 td bakken niet lang mee? das nieuw voor me 3 4 5 ton is geen probleem uitzonderingen daar gelaten
RUBBEREXPRESS
Re: Versnellingsbak in achteruit vast (met verklaring)
Oplossing in eerste bericht erbij geplaatst zie Edit
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak in achteruit vast (met verklaring)
gelukkig maar,
en ben je niet meteen op zoek gegaan naar een andere versnellingsbak
en ben je niet meteen op zoek gegaan naar een andere versnellingsbak
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak in achteruit vast (met verklaring)
Of een keer versnellingsbak olie verversen,
wellicht dat dat ook een positief effect geeft?
wellicht dat dat ook een positief effect geeft?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Versnellingsbak in achteruit vast
Ruud schreef: heb je weleens meer last dat het schakelen af en toe niet soepel gaat ?
ik heb dat ook gehad,2jaar terug en na een tijd je de diafragmaveren kapot van de koppeling
dus toen een nieuwe koppeling moeten plaatsen
gr.ruud
Ik heb inderdaad een tijdje terug wat meer moeite gehad met schakelen,
Bolletjes ingespoten met PFTE-spray hielp een beetje maar ik heb regelmatig wel het gevoel,
vooral met 1 en 3 dat er wat weerstand is voordat hij in de versnelling gaat.
Kun je vertellen hoe die kapotte diafragmaveren merkbaar zijn?
En bedankt voor jullie reacties! [/quote]
hoi
beetje late reaktie
ik had er af en toe last van en later werd het erger en op den duur leek het net of ik de koppeling zeg maar steeds verder moest intrappen
deze koppeling heeft meerdere diafragma veren en als er een breekt dan gaan de platen scheef tegenover elkaar staan
als er meer veren breken dan komt koppeling op den duur niet meer los van elkaar en staat het scheef
heb toen alles moeten vernieuwen br.ruud
Re: Versnellingsbak in achteruit vast (met verklaring)
De versnelling moet idd in z'n achteruit staan om de Bearlock te vergrendelen. Kan een klein nadeeltje zijn maar ik had dit probleempje hiervoor nog nooit gehad. En nu weet ik de oplossing, heel even achteruit dus.jan2009 schreef:Mooi zo , kan je mooi een week extra op vakantie nu je spaarpot nog gevuld is
Had ik ooit niet ergens gelezen dat je die bearlock altijd blokkeerd met de versnelling in zijn achteruit ??
Zou dan wat nadelig kunnen zijn i.v.m vastklemmen v.d tandwielen .
Het is net zoiets als met je stuurslot die zit soms ook even op spanning. Rukje aan het stuur en hij is weer los.
Dat is misschien ook een goed idee, lijkt me niet zo moeilijk en dan kan ik meteen zien of er wat mee komt aan rommel.Multivan Generation schreef:Of een keer versnellingsbak olie verversen,
wellicht dat dat ook een positief effect geeft?
Het was bij mij nu één keer ... en de verklaring van de garage lijkt me plausibel. Maar als het toevallig erger gaat worden kan ik daar zeker naar laten kijken. Bedankt voor de uitleg.Ruud schreef:ik had er af en toe last van en later werd het erger en op den duur leek het net of ik de koppeling zeg maar steeds verder moest intrappen deze koppeling heeft meerdere diafragma veren en als er een breekt dan gaan de platen scheef tegenover elkaar staan als er meer veren breken dan komt koppeling op den duur niet meer los van elkaar en staat het scheef
heb toen alles moeten vernieuwen br.ruud
Bedankt allemaal,
Odorf