Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Startproblemen
Startproblemen
Mijn T5 (2004, 96kw, 225.000km) slaat af en toe slecht aan. Dan moet de motor echt 10 - 15 seconden roteren voor hij echt aanslaat. Als dat het geval is blijft het indicatorlampje van ESP ook branden op het dashboard, en krijg ik het niet afgezet met de knop. Dit komt vooral voor wanneer de motor al warm gelopen is, maar ook af en toe bij het koud starten. Komt iemand dit probleem bekend voor ?
Re: Startproblemen
klinkt als een defect relais 109. Te vinden onder de accubak.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: Startproblemen
Wel, die werd er afgelopen weekend uitgehaald en vervangen. Volgende week met de bus op vakantie, eens zien of het wat oplevert. Wat is precies de functie van die relais ?
Re: Startproblemen
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_relais-109.html" onclick="window.open(this.href);return false;
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: Startproblemen
Dat was het dus niet. Relais 109 werd vervangen, maar de startproblemen blijven. Duidelijk enkel bij warme motor (na pakweg half uurtje rijden), nooit bij koude motor.
Een kennis die nogal wat bijklust aan autos na zijn uren vertelde me dat de alternator waarschijnlijk niet genoeg toeren maakt, de sensor hiervoor kan defect zijn waardoor hij bij warme motor niet genoeg toeren haalt om aan te slaan. Gezien de motor blijkbaar amper rond geraakt lijkt me dat niet waarschijnlijk, maar ik zou niet weten wat het wel kan zijn.
Een kennis die nogal wat bijklust aan autos na zijn uren vertelde me dat de alternator waarschijnlijk niet genoeg toeren maakt, de sensor hiervoor kan defect zijn waardoor hij bij warme motor niet genoeg toeren haalt om aan te slaan. Gezien de motor blijkbaar amper rond geraakt lijkt me dat niet waarschijnlijk, maar ik zou niet weten wat het wel kan zijn.
Re: Startproblemen
Mogelijk je accu.... Ik weet niet exact meer van de klepel en de klok maar een te lage accuspanning geeft ook startproblemen terwijl de motor wel 'rond' gaat maar lastig aan wil slaan. Mogelijk dus een cel kapot? Simpel uit te proberen en je sluit weer wat uit (kosten diagnose e.d.)
Re: Startproblemen
Is het niet zo dat een accu meer belast wordt bij starten met een koude motor ? Dan klopt het niet helemaal, want bij een koude motor start hij zonder enig probleem.
Ik ga alvast eens testen, zien of ik met een booster het zelfde probleem heb, maar ik denk dat dat het probleem niet verhelpt.
Ik ga alvast eens testen, zien of ik met een booster het zelfde probleem heb, maar ik denk dat dat het probleem niet verhelpt.
Re: Startproblemen
Vanmorgen startte hij helemaal niet meer. Conclusie van de depanneur: startmotor defect. In gang getrokken, naar de garage gereden, en zij mogen het oplossen.
Re: Startproblemen
Hey Erik,Erik701 schreef:Vanmorgen startte hij helemaal niet meer. Conclusie van de depanneur: startmotor defect. In gang getrokken, naar de garage gereden, en zij mogen het oplossen.
Het was geloof ik Pim (vw monteur actief op dit forum) die de volgende hypothese/ervaring had: Accu had minstens een cel kapot maar het electrisch systeem werkte ( starten ook dus) maar door de verlaagde spanning door dit defect gaat er een grotere stroom lopen om de startmotor rond te krijgen met als uiteindelijk resultaat een defecte (doorgebrande wikkeling) startmotor...
Neem het mee in je afwegingen/ prognose....
Re: Startproblemen
Klinkt aannemelijk, maar de accu gaf vanmorgen na herhaaldelijke startpogingen (voor de motor het begaf) nog steeds 12.8V, lijkt me niet dat die defect is dan ?
Re: Startproblemen
Het hoeft natuurlijk niet aan de accu te liggen, maar...
Een accu kan met zelfs wat mindere cellen nog steeds een open spanning geven van 12,8 volt.
Maar ga je op het moment van een hoge stroomafname de spanning meten dan is het juist op datzelfde moment van belang dat juist op dat moment de spanning niet te veel inzakt.
Dat vlak na de startpoging al de spanning weer op 12,8 volt staat hoeft dan niet heel veel te zeggen.Over de staat van de accu.
Succes allemaal
Een accu kan met zelfs wat mindere cellen nog steeds een open spanning geven van 12,8 volt.
Maar ga je op het moment van een hoge stroomafname de spanning meten dan is het juist op datzelfde moment van belang dat juist op dat moment de spanning niet te veel inzakt.
Dat vlak na de startpoging al de spanning weer op 12,8 volt staat hoeft dan niet heel veel te zeggen.Over de staat van de accu.
Succes allemaal
Re: Startproblemen
Hallo Erik,
Ik heb dit probleem ook met mijn T5 gehad, axd-motor bij circa 65.000 km. Motor wilde niet aanslaan bij warme motor. Accu was goed, startmotor draaide normaal.
De dealer heeft lang moeten zoeken voordat ze de oorzaak gevonden hadden: het bleek het motorregelapparaat te zijn. Nadat ze dit vervangen hadden door een nieuw exemplaar, was het probleem opgelost. Heeft wel een aardige cent gekost: 1300,- euro. Ik was hierdoor wel mijn chiptuning kwijt. Gelukkig heeft het tuningbedrijf de software er weer kostenloos opgezet.
De tuner wist meteen wat het probleem was. Volgens hem was de kwaliteit van de electronische componenten in het motorregelapparaat niet altijd van goede kwaliteit, waardoor er bij hoge temperaturen contactstoringen op de printplaat konden ontstaan. In principe zou het opnieuw solderen van de printplaat het probleem kunnen oplossen.
Er zijn firma's waar je dit kunt laten doen.
Ik heb dit probleem ook met mijn T5 gehad, axd-motor bij circa 65.000 km. Motor wilde niet aanslaan bij warme motor. Accu was goed, startmotor draaide normaal.
De dealer heeft lang moeten zoeken voordat ze de oorzaak gevonden hadden: het bleek het motorregelapparaat te zijn. Nadat ze dit vervangen hadden door een nieuw exemplaar, was het probleem opgelost. Heeft wel een aardige cent gekost: 1300,- euro. Ik was hierdoor wel mijn chiptuning kwijt. Gelukkig heeft het tuningbedrijf de software er weer kostenloos opgezet.
De tuner wist meteen wat het probleem was. Volgens hem was de kwaliteit van de electronische componenten in het motorregelapparaat niet altijd van goede kwaliteit, waardoor er bij hoge temperaturen contactstoringen op de printplaat konden ontstaan. In principe zou het opnieuw solderen van de printplaat het probleem kunnen oplossen.
Er zijn firma's waar je dit kunt laten doen.
Re: Startproblemen
Bus net bij de garage opgehaald. De startmotor werd vervangen door een nieuw exemplaar. Ik ben 550 EUR lichter, maar de bus start zoals hij nooit gestart heeft!
Re: Startproblemen
was zekers 1 met een gouden omhulsel? na jh in iedergeval doet die het weerErik701 schreef:Bus net bij de garage opgehaald. De startmotor werd vervangen door een nieuw exemplaar. Ik ben 550 EUR lichter, maar de bus start zoals hij nooit gestart heeft!
RUBBEREXPRESS
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Startproblemen
Klopt Bart, Valeo startmotor kost nieuw 133 euro!




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.