Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook in het donker

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Rook in het donker

Bericht door Endebendebus »

:ikrij Beetje vaag...Als ik in het donker over bv de snelweg rijd en ik geef gas dan zie ik in de spiegel een beste rookpluim (in de lichten van andere auto's) :groteogen Overdag is die er natuurlijk ook. Maar toch denk ik kollere wat rookt dat tdi-tje. (Olieverbruik nog geen liter op 10k, 160k op de teller)
Overdag zie ik het niet zo goed. Wel als ik stevig doortrek in toeren. Dan zie ik wel een pluim. Is dit een normale rookontwikkeling of moet ik ergens aan gaan denken.
Overigens rookt hij niet bij constante snelheid. Als ik hem laat (eco) tunen bij bv Chipmeister gaat hij dan harder roken of juist minder. De meningen zijn verdeeld :nuts
Groeten Thomas
(ACV 102 2002(nog) standaard)
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rook in het donker

Bericht door Pascal-141 »

Endebendebus schreef::ikrij Beetje vaag...Als ik in het donker over bv de snelweg rijd en ik geef gas dan zie ik in de spiegel een beste rookpluim (in de lichten van andere auto's) :groteogen Overdag is die er natuurlijk ook. Maar toch denk ik kollere wat rookt dat tdi-tje. (Olieverbruik nog geen liter op 10k, 160k op de teller)
Overdag zie ik het niet zo goed. Wel als ik stevig doortrek in toeren. Dan zie ik wel een pluim. Is dit een normale rookontwikkeling of moet ik ergens aan gaan denken.
Overigens rookt hij niet bij constante snelheid. Als ik hem laat (eco) tunen bij bv Chipmeister gaat hij dan harder roken of juist minder. De meningen zijn verdeeld :nuts
Groeten Thomas
(ACV 102 2002(nog) standaard)
Ben jij een rustige rijder ? Of ga je af en toe eens stevig doorgassen op de Autobahn ?
Een beetje rook is normaal bij de TDI , maar veel rook is niet normaal . Dat kan wijzen op bvb : achterstallig onderhoud (dus vervuilde filters) , of een dichtgeslibte roetfilter ...
Roetfilter leegmaken of katvervangende buis monteren , EGR reinigen en afsluiten , en indien nodig vervuilde filters vervangen kan al veel helpen.

Chiptunen is geen oplossing voor de oorzaak van het overmatig roken , integendeel : hij zal er alleen maar harder van gaan roken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Rook in het donker

Bericht door sgsdebruijn »

nog geen 1L op 10dkm hoeveel is die nog geen liter? alshet bijna 1L is vind ik het best veel eigenlijk.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rook in het donker

Bericht door Endebendebus »

sgsdebruijn schreef:nog geen 1L op 10dkm hoeveel is die nog geen liter? alshet bijna 1L is vind ik het best veel eigenlijk.
Ik denk ongeveer 3/4 liter per 10.000 km... En ik ben een rustige rijder, de filters zijn vers geen roetkat en de EGR is dicht..
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Rook in het donker

Bericht door Pascal-141 »

Endebendebus schreef:
sgsdebruijn schreef:nog geen 1L op 10dkm hoeveel is die nog geen liter? alshet bijna 1L is vind ik het best veel eigenlijk.
Ik denk ongeveer 3/4 liter per 10.000 km... En ik ben een rustige rijder, de filters zijn vers geen roetkat en de EGR is dicht..
Dan moet je regelmatig eens de uitlaat en motor "schoonblazen" , m.a.w. af en toe eens flink doorgassen , door steeds rustig te rijden , blijft er steeds meer roet achter in de uitlaat enz , door af en toe eens goed door te blazen op de snelweg maak je alles terug schoon :knipoog
En dan niet voor 2 minuten hé , maar een flink eind flink gas geven
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Rook in het donker

Bericht door Endebendebus »

Mmmmm 't zit em in kleine stukskes rijden en met te weinig toeren :politie Zal d'r eens schoonblazen :ikrij
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Rook in het donker

Bericht door koos 890 »

Endebendebus schreef:Mmmmm 't zit em in kleine stukskes rijden en met te weinig toeren :politie Zal d'r eens schoonblazen :ikrij
Alleen uitkijken voor de :geflitst :geflitst :geflitst en de :politie :politie
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Rook in het donker

Bericht door René »

In het donker zie je altijd wel uitlaat gassen in de achterligger. Als je het overdag niet/nauwelijks ziet, dan zou ik me daar niet al te druk om maken. Controle op e.e.a. kan natuurlijk geen kwaad, maar wat jij beschrijft heb ik ook.
Gebeurd ook met de seat Ibiza 1.2 Tdi Ecomotive, wel minder, maar toch waarneembaar.

René
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Rook in het donker

Bericht door dennisvt4 »

een diesel heeft altijd toch roet uitstoot

zolang je het overdag niet ziet zou ik me ook echt geen zorgen maken net zoals rene al zei
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Rook in het donker

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef:nog geen 1L op 10dkm hoeveel is die nog geen liter? alshet bijna 1L is vind ik het best veel eigenlijk.
ik niet, is zeker niet weinig, maar afhankelijk van hoe ie gebruikt wordt is 1:10k niet overmatig... bovagnorm is 1:2000 meen ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Rook in het donker

Bericht door Jurgen VH »

Pascal-141 schreef:Dan moet je regelmatig eens de uitlaat en motor "schoonblazen" , m.a.w. af en toe eens flink doorgassen , door steeds rustig te rijden , blijft er steeds meer roet achter in de uitlaat enz , door af en toe eens goed door te blazen op de snelweg maak je alles terug schoon :knipoog
En dan niet voor 2 minuten hé , maar een flink eind flink gas geven
:goodidea dat is dan ook de reden waarom ik met mijn moeder haar auto naar de keuring ga effe alles schoonblazen op de snelweg :adhd en zo zijn er heel veel mensen die allerlei produkten toevoegen aan de diesel en het enige dat ze hoeven te doen is is gaaaaaaaaaaaassssssss geven ! Ik heb dan ook nog nooit een afkeur gekregen voor roet :jumpklap
Plaats reactie