Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
filter stuurbekrachtiging verstopt:rechts trekken? update
filter stuurbekrachtiging verstopt:rechts trekken? update
Heeft iemand daar wel eens van gehoord bij de T5 ? Deze suggestie werd gedaan naar aanleiding van het opnieuw onderzoeken van het scheef trekken - naar rechts - tijdens het rijden. De hypothese is dat de retourleiding (deels) verstopt zou kunnen zitten waardoor de stuurbekrachtiging enige tegendruk geeft naar rechts. Er zit onderin het oliereservoir een zeefje welke dicht zou kunnen slibben met het eerdergenoemde als resultaat. Volgens een (nu) gecontacteerde hydrauliekspecialist heeft hij dit eerder meegemaakt. Na acht (!) keer uitlijnen, vierkantsmetingen, bandenwissels, velgenwissels en zelfs gemodificeerde veerschotels toepassen blijft het (bij mijn T5) probleem bestaan. Ook wegbollingen, eventuele crashschade, mogelijke wielbasisverschillen links tov rechts, scheefzittend subframe en invloed/uitsluiting van eventuele zijwind zijn uitvoerig besproken en uitgebreid getest, beproeft en onderzocht maar zijn voorzover niet de oorzaak van het naar rechts trekken. Mogelijk is dit de oorzaak. Volgende week wordt het reservoir met ingebouwde rvs zeef vervangen en het systeem geflusht. Zal dan een update toevoegen over het resultaat.
Ik vraag mij nog wel af wanneer het bovengenoemde geen oorzaak voor deze afwijking is of het stuurhuis van de T5 ook een 'natuurlijke' middenstand heeft waarin de bekrachtiging naar links en rechts nul is. Wanneer dit zo is en men houd daar tijdens het uitlijnen geen of niet voldoende rekening mee dan kan dit mogelijk ook een afwijking in het stuurgedrag geven? Het is nl. frappant dat dit (steevast) naar rechts trekken bij de T5 veelal gemeld wordt na verlaging, zo ook bij mij, daarna vindt er altijd een uitlijning plaats waar dit dus mis zou kunnen gaan. Wie weet hier meer van en heeft goede suggesties?
Bvd.
Ik vraag mij nog wel af wanneer het bovengenoemde geen oorzaak voor deze afwijking is of het stuurhuis van de T5 ook een 'natuurlijke' middenstand heeft waarin de bekrachtiging naar links en rechts nul is. Wanneer dit zo is en men houd daar tijdens het uitlijnen geen of niet voldoende rekening mee dan kan dit mogelijk ook een afwijking in het stuurgedrag geven? Het is nl. frappant dat dit (steevast) naar rechts trekken bij de T5 veelal gemeld wordt na verlaging, zo ook bij mij, daarna vindt er altijd een uitlijning plaats waar dit dus mis zou kunnen gaan. Wie weet hier meer van en heeft goede suggesties?
Bvd.
Laatst gewijzigd door heemskerk op 18 okt 2011, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
hoe het bij een t5 precies zit weet ik niet maar bij vrachtwagens en bussen zit inderdaad een 0 punt op het stuurhuis en officieel moet je die vast zetten en dan pas uitlijnen
maar meestal is dat niet aan de orde en doet ie het zo wel goed
en wat betreft tegen druk in de retour zou dat best wel logisch kunnen zijn
als een systeem tegen druk krijgt op een poort die eigenlijk drukloos zou moeten zijn kunnen er rare dingen gebeuren
maar meestal is dat niet aan de orde en doet ie het zo wel goed
en wat betreft tegen druk in de retour zou dat best wel logisch kunnen zijn
als een systeem tegen druk krijgt op een poort die eigenlijk drukloos zou moeten zijn kunnen er rare dingen gebeuren
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
dat probleem heb ik ook nu al 5 maal uitgelijnd en wielen gewisseld en 2 nieuwe voor banden dunlop sportmaxx en nog eens 2 nieuwe voorbanden michelin primacy maar het
probleem blijft de garage gooit het op de verlagings set eibach pro zit er onder, achter slijten mijn banden zeer snel af aan de buitenkant ongeveer 20000 km en het staaldraad komt in zicht
de bus blijft behoorlijk naar rechts trekken wacht je update af
probleem blijft de garage gooit het op de verlagings set eibach pro zit er onder, achter slijten mijn banden zeer snel af aan de buitenkant ongeveer 20000 km en het staaldraad komt in zicht
de bus blijft behoorlijk naar rechts trekken wacht je update af
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
Voorlopige update: Reservoir is vervangen, resultaat niet afdoende. Oftewel: geen verbetering. Een serieuze Vw specialist die het op zich heeft genomen om dit probleem op te lossen heeft zijn contacten binnen de Volkswagen community geraadpleegd en daar is de het volgende uitgekomen: Volkswagen blijkt een speciaal gereedschap te hebben expliciet voor de T5 om het subframe te richten dit naar aanleiding van dit bekende probleem?
Da's inmiddels besteld en de 19e gaan we het proberen. De gevoeligheidsfactor is groot bij de T5 en de steeds weer terugkerende factoren zijn verlaging, vaak Eibach icm bijv Bilstein en nagenoeg altijd icm brede sloffen en vervolgens naar rechts weglopen. Toch zijn er in de praktijk genoeg gevallen bekend waarbij ondanks verlagen en breed rubber geen enkel probleem oplevert... Da's dus net wat mij triggert om het in dit geval ook goed te krijgen.
Affijn, er is al het een en ander over geschreven in het verleden op dit forum. Laten we zien wat dit gaat brengen. De oplossing zal ongetwijfeld simpel zijn... Nu alleen nog welke.... Ik zal het na de 19e Augustus melden alhier.
De veerschotelmodificatie was zeker geen verbetering en is tot twee keer toe zelfs losgeschoten waardoor het uiteindelijk weer naar originele configuratie is teruggebouwd.
Da's inmiddels besteld en de 19e gaan we het proberen. De gevoeligheidsfactor is groot bij de T5 en de steeds weer terugkerende factoren zijn verlaging, vaak Eibach icm bijv Bilstein en nagenoeg altijd icm brede sloffen en vervolgens naar rechts weglopen. Toch zijn er in de praktijk genoeg gevallen bekend waarbij ondanks verlagen en breed rubber geen enkel probleem oplevert... Da's dus net wat mij triggert om het in dit geval ook goed te krijgen.
Affijn, er is al het een en ander over geschreven in het verleden op dit forum. Laten we zien wat dit gaat brengen. De oplossing zal ongetwijfeld simpel zijn... Nu alleen nog welke.... Ik zal het na de 19e Augustus melden alhier.
De veerschotelmodificatie was zeker geen verbetering en is tot twee keer toe zelfs losgeschoten waardoor het uiteindelijk weer naar originele configuratie is teruggebouwd.
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
Ik heb ook een lange T5 gehad en het is een niet op te lossen probleem, de wielbasis is links groter dan rechts , met uitlijnen kan je het aardig corrigeren, en standaard maar banden gebruiken maar verder is inruilen/ verkopen de enigste oplossing.
Neemt de bus!
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
*schop*
Onze Multivan van 2008 heeft net de 70k beurt achter de rug. Nu lekt 'ie opeens stuurbekrachtigingsolie. Heeft iemand een idee wat ze bij zo'n beurt doen rond de installatie van de stuurbekrachtiging? Volgens de monteur was het steenslag op de oliekoeler.
Onze Multivan van 2008 heeft net de 70k beurt achter de rug. Nu lekt 'ie opeens stuurbekrachtigingsolie. Heeft iemand een idee wat ze bij zo'n beurt doen rond de installatie van de stuurbekrachtiging? Volgens de monteur was het steenslag op de oliekoeler.
Multivan T5 Comfortline 130pk
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
Met een verstelbare veerschotel kan je het scheef trekken wel goed krijgen tenzij je as afstand echt een uiterste is qua marge.
Kijk eerst eens je as afstanden na, zijn die recht dan kan je verder kijken wat het probleem is.
Kijk eerst eens je as afstanden na, zijn die recht dan kan je verder kijken wat het probleem is.
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
Hier een t5 gp org veren met 17 inch lm velgen ook het probleem van het naar rechts trekken.
diverse keren uitgelijnd maar geen resultaat, wil nu gaan kijken wat deze met winterbanden doet in de org maatvoering van vw.
diverse keren uitgelijnd maar geen resultaat, wil nu gaan kijken wat deze met winterbanden doet in de org maatvoering van vw.
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
deed de mijne al lang.zeef schreef:*schop*
Onze Multivan van 2008 heeft net de 70k beurt achter de rug. Nu lekt 'ie opeens stuurbekrachtigingsolie. Heeft iemand een idee wat ze bij zo'n beurt doen rond de installatie van de stuurbekrachtiging? Volgens de monteur was het steenslag op de oliekoeler.
bij mij lijkt de dop te lekken van het reservoir.
na het reservoir te demonteren , te reinigen en nieuwe olie op het juiste niveau te brengen lijkt het opgelost.
kijk zeker eens ofdat er niet te veel in is, kan volgens mij ook een oorzaak zijn.
nu ivm de topic,
mijn Caravelle trekt ook naar rechts. (verlaagd en 19" 255 banden).
het reservoir truukje heeft alleszins geen verschil gemaakt.
de bandencentrale kan niet correct uitlijnen wegens de niet regelbare veerpoten/fusee's...
dus ik ben zeer benieuwd naar Heemskerk zijn komende ervaringen ivm subframe.
Ik heb me eens laten vertellen dat sommige Vito's ook last hebben van een scheef/verkeerdstaand subframe.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt: oorzaak rechts trekken?
@ Donald4motion: Uiteraard heb ik het verhaal van Appie meegenomen vwb de verschillen in wielbasis links tov rechts. Anticiperend op de (mogelijke afwijking in hartafstand) en om - hoe toepasselijk - het wiel niet opnieuw uit te vinden ben ik- vanwege de niet-oplosbaarheid bij de dealer/ Euromaster/bandenspecialisten/uitlijners - bij een 'ervaringsdeskundige' terechtgekomen nl. uitlijner en specialist in hardnekkige lijningsproblematiek (zo werd gesuggereerd) namelijk v.d. M. in Friesland. Deze heeft in consignatie met een regionale niet VW garagist de veerschotels vervangen door uitgefreesde exemplaren zodat de veerpo(o)t(en) aan de bovenzijde verstelbaar zou(den) worden. Door deze verstelbaarheid - zo werd mij verteld - zou de camber (schuinstand van de voorwielen, aan de bovenzijde dichter naar elkaar toe dan aan de onderzijde) de stabiliteit vergroot worden en het probleem van het naar rechts trekken geelimineerd worden. Men had met deze methode in het verleden afdoende resultaat geboekt. Alhoewel ik - weliswaar als leek - niet helemaal de logica van de oplossing voor deze constructie inzag, immers, door de bovenzijde van de veerbenen te verstellen (verstelbaar te maken) wordt mijns inziens de hartafstand aan de onderzijde ( bij het fuseelichaam) niet veranderd en zodoende het verschil in hartafstand van de assen voor tov achter daardoor dus ook niet opgeheven. Maargoed, niet geprobeerd is niet weten dus... vervangen die hap.
Na de eerste keer rijden met verstelbare en verstelde veerpoten viel het mij direct op dat het naar rechts weglopen nog in dezelfde mate aanwezig was. De garagist had in zijn relaas over de modificatie wel laten vallen dat het ook wel eens 'mis' was gegaan doordat de bovenzijde van de schokdemper was gaan bewegen in de uitgefreesde sleuf en de gepoogde configuratie daardoor teniet werd gedaan. Men had dit in de expirmentele fase geprobeerd tegen te gaan door de sleuf aan beide zijden op te vullen met een paar 'pasplaatjes' maar dat gaf uiteindelijk ook niet het gewenste resultaat zo meldde hij desgevraagd. Uiteindelijk was de beste methode dan nog maar erg goed vastdraaien die moer, dat bleef wel 'op z'n plek....
Na twee dagen (ontevreden) met de bus gereden te hebben hoorde opeens ik gekraak en getokkel ter hoogte van de paravan, dus ik (weer) terug naar Friesland. Later werd ik gebeld met de mededeling dat de boel idd was losgeschoten en een van de twee toplagers defect was geraakt. De oorzaak was gelegen in de veerschotel die te ver ingefreest was. De gesuggereerde oplossing bestond uit het volgende: Deze keer beide schotels infrezen (maar dan minder rigoreus) zodat er een evenwichtiger verdeling zou ontstaan... Affijn, twee dagen later de bus weer opgehaald, je raad het al... probleem nog precies hetzelfde.. K*T!
Ik had overigens de voornoemde garagist gevraagd om tijdens het demonteren ook even de schokbrekers - in ieder geval visueel - te inspecteren, ik vond 'm nogal deinerig (?). Toen ik bij het ophalen vroeg naar de conditie antwoordde de man: zien er wel goed uit.
Toen ik, redelijk gefrustreerd na een aantal dagen testgereden te hebben de man in kwestie opbelde om te melden dat het probleem echt niet verholpen was - ook niet minder geworden - gaf hij aan de boel dan maar weer in oorspronkelijke setting terug te zetten. Omdat mijn scepsis er niet minder om geworden was heb ik die 'gemodificeerde' veerschotels maar verwijderd en kwam tijdens het demonteren erachter dat de rechter schokbreker veranderd was in een 'fietspomp': Zo lek als een mandje en zeiknat van de olie! Wel degelijk allang kapot dus...
Omdat het probleem mij hinderlijk bleef irriteren heb ik het euvel eens voorgelegd aan een andere VW corrifee (rot in't vak) welke bereid was zich eens in de 'materie' te verdiepen. Van voor af aan begonnen. Uitlijnen, inspectie, check wielen, banden, wisselen links naar rechts, rolrichting banden, indentieke winterset gemonteerd( welke ik zelf heb liggen, 235 55 17 Valbrem, origineel VW), draagarmrubbers recent vervangen, noggus lijnen ( inmiddels totaal zo'n tien keer), expansievaatje van de stuurbekrachtigingsolie vervangen (vanwege de mogelijke tegendruk door een verstopt zeefje in dit reservoir), subframe uitgericht/versteld ( hier blijkt VW een speciale T5 centreerset voor te leveren), Nogmaals de geometrie van de assen, stuurinrichting, remmerij, fusee's e.d. gechekt, alles met onvoldoende of eigenlijk uitblijvend resultaat. In de zoektocht deed een hydroliekbedrijf ( als toeleverancier van gereviseerde stuurhuizen e.d.) de suggestie dat het probleem mogelijk in het stuurhuis zou (kunnen) zitten. Ook vervangen. Resultaat? Het lijkt ietsje minder maar dat kan inmiddels ook wel de suggestie/placebo effect zijn.
Iemand nog suggestie(s)?
Na de eerste keer rijden met verstelbare en verstelde veerpoten viel het mij direct op dat het naar rechts weglopen nog in dezelfde mate aanwezig was. De garagist had in zijn relaas over de modificatie wel laten vallen dat het ook wel eens 'mis' was gegaan doordat de bovenzijde van de schokdemper was gaan bewegen in de uitgefreesde sleuf en de gepoogde configuratie daardoor teniet werd gedaan. Men had dit in de expirmentele fase geprobeerd tegen te gaan door de sleuf aan beide zijden op te vullen met een paar 'pasplaatjes' maar dat gaf uiteindelijk ook niet het gewenste resultaat zo meldde hij desgevraagd. Uiteindelijk was de beste methode dan nog maar erg goed vastdraaien die moer, dat bleef wel 'op z'n plek....
Na twee dagen (ontevreden) met de bus gereden te hebben hoorde opeens ik gekraak en getokkel ter hoogte van de paravan, dus ik (weer) terug naar Friesland. Later werd ik gebeld met de mededeling dat de boel idd was losgeschoten en een van de twee toplagers defect was geraakt. De oorzaak was gelegen in de veerschotel die te ver ingefreest was. De gesuggereerde oplossing bestond uit het volgende: Deze keer beide schotels infrezen (maar dan minder rigoreus) zodat er een evenwichtiger verdeling zou ontstaan... Affijn, twee dagen later de bus weer opgehaald, je raad het al... probleem nog precies hetzelfde.. K*T!
Ik had overigens de voornoemde garagist gevraagd om tijdens het demonteren ook even de schokbrekers - in ieder geval visueel - te inspecteren, ik vond 'm nogal deinerig (?). Toen ik bij het ophalen vroeg naar de conditie antwoordde de man: zien er wel goed uit.
Toen ik, redelijk gefrustreerd na een aantal dagen testgereden te hebben de man in kwestie opbelde om te melden dat het probleem echt niet verholpen was - ook niet minder geworden - gaf hij aan de boel dan maar weer in oorspronkelijke setting terug te zetten. Omdat mijn scepsis er niet minder om geworden was heb ik die 'gemodificeerde' veerschotels maar verwijderd en kwam tijdens het demonteren erachter dat de rechter schokbreker veranderd was in een 'fietspomp': Zo lek als een mandje en zeiknat van de olie! Wel degelijk allang kapot dus...
Omdat het probleem mij hinderlijk bleef irriteren heb ik het euvel eens voorgelegd aan een andere VW corrifee (rot in't vak) welke bereid was zich eens in de 'materie' te verdiepen. Van voor af aan begonnen. Uitlijnen, inspectie, check wielen, banden, wisselen links naar rechts, rolrichting banden, indentieke winterset gemonteerd( welke ik zelf heb liggen, 235 55 17 Valbrem, origineel VW), draagarmrubbers recent vervangen, noggus lijnen ( inmiddels totaal zo'n tien keer), expansievaatje van de stuurbekrachtigingsolie vervangen (vanwege de mogelijke tegendruk door een verstopt zeefje in dit reservoir), subframe uitgericht/versteld ( hier blijkt VW een speciale T5 centreerset voor te leveren), Nogmaals de geometrie van de assen, stuurinrichting, remmerij, fusee's e.d. gechekt, alles met onvoldoende of eigenlijk uitblijvend resultaat. In de zoektocht deed een hydroliekbedrijf ( als toeleverancier van gereviseerde stuurhuizen e.d.) de suggestie dat het probleem mogelijk in het stuurhuis zou (kunnen) zitten. Ook vervangen. Resultaat? Het lijkt ietsje minder maar dat kan inmiddels ook wel de suggestie/placebo effect zijn.
Iemand nog suggestie(s)?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt:rechts trekken? update
andere suggestie?
Goede schokdempers monteren zoals bijvoorbeeld Bilstein B6 of vergelijkbaar.
Er was er ten slotte eentje lek..
Wellicht werd je initiële probleem ook wel hierdoor veroorzaakt..
Goede schokdempers monteren zoals bijvoorbeeld Bilstein B6 of vergelijkbaar.
Er was er ten slotte eentje lek..
Wellicht werd je initiële probleem ook wel hierdoor veroorzaakt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt:rechts trekken? update
dus subframe uitgericht/versteld heeft ook niet geholpen ?
wat met de voorremmen ? is het mogelijk dat deze feller slepen aan een kant ?
waar ik ook al ff aan aan het denken ben is het aanhaalmoment van die 12 kantige moer die
aan de homokineet zit aan de wielzijde. zou deze ook een effect kunnen hebben als er bvb
een kant met meer koppel vast gezet is ?
wat met de voorremmen ? is het mogelijk dat deze feller slepen aan een kant ?
waar ik ook al ff aan aan het denken ben is het aanhaalmoment van die 12 kantige moer die
aan de homokineet zit aan de wielzijde. zou deze ook een effect kunnen hebben als er bvb
een kant met meer koppel vast gezet is ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt:rechts trekken? update
@Peter; Ik heb Bilsteins B6 gemonteerd. Geen verbetering vwb het weglopen naar rechts... Omdat het uiteindelijke probleem niet merkbaar verbeterde met deze Bilsteinen B6 en het stuitergehalte icm met de Eibach veren voor mij de comfortgrens ver te boven ging - ik rijd de bus altijd leeg, uitsluitend prive gebruik - heb ik inmiddels nieuwe originele schokdempers (VW) gemonteerd waardoor ik in ieder geval het comfort weer op een acceptabel niveau heb. Overigens is er geen enkel verschil merkbaar vwb het naar rechts trekken met de originele dempers tov de Bilsteins B6 (gele uitvoering).Multivan Generation schreef:andere suggestie?
Goede schokdempers monteren zoals bijvoorbeeld Bilstein B6 of vergelijkbaar.
Er was er ten slotte eentje lek..
Wellicht werd je initiële probleem ook wel hierdoor veroorzaakt..
Laatst gewijzigd door heemskerk op 18 okt 2011, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt:rechts trekken? update
Nee, het centreren van het subframe heeft geen merkbare verbetering opgeleverd. Wel leverde het centreren een andere stuurwielstand op. Het heeft dus wel degelijk invloed lijkt mij. Opmerkelijk is dat zodra ik ga rijden, meteen al bij lage snelheid, het stuur een fractie naar rechts draait en de 'natuurlijke' middenpositie direct iets verschuift naar rechts. Een beetje lastig te formuleren maar ik doe een poging; Wanneer ik met een gematigde snelheid rijd, laat ik zeggen 50km/u en ik het stuur een klein rukje naar links geef dan komt het stuurwiel vlot terug in de middenpositie, zoals het normaal hoort. Wanneer ik vervolgens datzelfde rukje naar rechts geef komt het stuurwiel niet terug in de middenpositie maar blijft vervolgens 'hangen' naar rechts. Hoe hoger de snelheid, des te groter het effect.TsX schreef:dus subframe uitgericht/versteld heeft ook niet geholpen ?
wat met de voorremmen ? is het mogelijk dat deze feller slepen aan een kant ?
waar ik ook al ff aan aan het denken ben is het aanhaalmoment van die 12 kantige moer die
aan de homokineet zit aan de wielzijde. zou deze ook een effect kunnen hebben als er bvb
een kant met meer koppel vast gezet is ?
De remmerij is vele malen gecheckt. blokken komen mooi vrij en er is geen voelbaar verschil wanneer ik met de hand een draai aan de wielen geef. Bedoel je met die moer waarmee de aandrijfas aan de wielzijde is bevestigd? Kun je uitleggen waarom dat een (mogelijke) invloed zou kunnen hebben?
Re: filter stuurbekrachtiging verstopt:rechts trekken? update
wel, de mijne doet exact hetzelfde.heemskerk schreef: Nee, het centreren van het subframe heeft geen merkbare verbetering opgeleverd. Wel leverde het centreren een andere stuurwielstand op. Het heeft dus wel degelijk invloed lijkt mij. Opmerkelijk is dat zodra ik ga rijden, meteen al bij lage snelheid, het stuur een fractie naar rechts draait en de 'natuurlijke' middenpositie direct iets verschuift naar rechts. Een beetje lastig te formuleren maar ik doe een poging; Wanneer ik met een gematigde snelheid rijd, laat ik zeggen 50km/u en ik het stuur een klein rukje naar links geef dan komt het stuurwiel vlot terug in de middenpositie, zoals het normaal hoort. Wanneer ik vervolgens datzelfde rukje naar rechts geef komt het stuurwiel niet terug in de middenpositie maar blijft vervolgens 'hangen' naar rechts. Hoe hoger de snelheid, des te groter het effect.
De remmerij is vele malen gecheckt. blokken komen mooi vrij en er is geen voelbaar verschil wanneer ik met de hand een draai aan de wielen geef. Bedoel je met die moer waarmee de aandrijfas aan de wielzijde is bevestigd? Kun je uitleggen waarom dat een (mogelijke) invloed zou kunnen hebben?
ik ben het ondertussen al gewoon van op de linkse kant van mijn stuur wat meer te duwen.
ivm aandrijfas. ik zou denken dat als een vd 2 moeren vaster aangedraaid zouden zijn dat dan
de naaf meer wrijving heeft waardoor die kant meer zou afgeremd worden. Maar ik vermoed dat het effect
zeer miniem gaat zijn.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+