Een tijdje geleden dat ik hier een update heb geschreven maar er is ondertussen toch wel het een en ander gebeurd.
Ik kreeg het geheel om de een of andere reden(en) niet goed werkend.
Het kastje en het moederbord waren niet ontwikkeld om meteen samen te werken(leeftijdsverschil).
Alles op het moederbordje word op pin niveau aangesloten.
En ik had de power onjuist aangesloten evenals de reset,
dus hij wilde opstarten en meteen ging het dan de stress in.
Ook was het via eBay gekochte geheugen defect,
de gekochte pico PSU was onbetrouwbaar,
op het LCD scherm was er ook iets niet juist aangesloten.
Kortom ik kwam er zelf niet uit.
Een
vriend werd aan zijn knie geopereerd, en ik had het idee om hem onverwachts met een bezoekje te vereren.
Hij zou een aantal weken moeten revalideren, en een leuk project om zijn hoofd leeg te maken leek me welkom.
Dus ik kwam daar aan met 2 doosjes waarin 2 mini ITX kastjes zaten en ook 5 defecte 15 inch touch screens.
We hebben samen aan het knutselen en puzzelen geweest en er kwamen 2 werkende (na wat onderdelen swappen) touchscreens uit.
Pieter is ouderwets aan het freaken geweest en hij begon het steeds leuker te vinden, het concept van een kleine en energie zuinige back to basics pc. Kortom hij ging er voor..
Na wat soldeerwerk en zelf kabeltjes maken, had hij het voor elkaar om met behulp van een laptop harddisk te booten.
Hierna heeft hij de mogelijkheden bekeken om images te booten van Compact flash card, maar liep daarbij tegen problemen aan die CF-kaartjes producenten inbouwen om geen bootable media mogelijk te maken (San Disk).
Het 16 Gb Transcend kaartje had hier geen last van.
Ook de mogelijkheid om XP te booten vanaf USB stick werd verkend, maar dan kan de USB stick maximaal maar 2 Gb groot zijn.
Uiteindelijk zijn er 3 verschillende configuraties uitgerold en geïmplementeerd,
een tiny XP, een Pliek XP en DSL (Damn Small Linux).
De 1ste via CF kaart, de 2de via Laptop harddisk en de derde via USB stick.
Ik kan dus heel gemakkelijk van configuratie swappen.
Via een andere weetjeweller werd er Centrafuse binnen gebracht(thanks Sebastiaan) en daarmee werden op heel verschillende systemen proeven gedraaid. Centrafuse zo bleek uit de testen, blijkt erg te hangen aan een grotere processor power,
maar goed dat hadden we niet, dus draait het met een minimale processor?
En ja dat doet het.
Met verschillende grootten aan intern geheugen werd getest, maar we besloten,
mede doordat de chipset op het moederbord niet meer aankon (oud!) dat de maximaal ondersteunde grootte van 1 Gb er in kwam.
Het LCD schermpje aan de voorzijde was weerbarstig maar uiteindelijk kreeg Pieter het voor elkaar om tijdens het booten verschillende teksten te tonen(en te programmeren) en de knoppen aan de voorzijde werden ook werkzaam..
Het werd steeds leuker, en met Pieter zijn lichamelijke en geestelijke gezondheid ging het erg goed.
Het strompelen werd weer lopen, de lichamelijke rust deed hem goed.
Het systeempje werd van binnen nog verder opgeruimd, de overbodige zaken werden ingekort of er uit gehaald, en het draait
Met zeer veel DANK aan Pieter. :klappen
Pieter heeft nu dus ook een mini pc'tje wat hij wil gaan gebruiken om er domotica aan te hangen.
En hij vind het zo leuk, dat er wat geld gespaard gaat worden, om een sneller systeempje met moederboardje zonder ventilator en met SSD te gaan bouwen..
Nog wat plaatjes..:
ongeveer DIN-formaat:
Moederboardje:
Voeding compleet:
Binnenkort nog wat meer plaatjes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...