Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2e accu...ja alweer
2e accu...ja alweer
Kreeg van iemand de vraag waarom ik geen aardschakelaar heb gemonteerd,dit om het opladen van accu 2 te blokkeren...
Dit om te voorkomen dat je (bij veel korte stukjes rijden zoals ik) allebei de accu's leegraken....
Ik weet het dus niet...vandaar de vraag....?
grtz.Harry
Dit om te voorkomen dat je (bij veel korte stukjes rijden zoals ik) allebei de accu's leegraken....
Ik weet het dus niet...vandaar de vraag....?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: 2e accu...ja alweer
ik heb al jaren een 2de accu in mijn auto's. dit gebeurt via een draad die op de dynamo is aangesloten en pas gaat laden als de auto loopt. hierbij is een relais geplaats die ervoor zorgt dat eerst de gewone accu gaat laden en als deze vol is dan word pas de 2de accu geladen. gebruik ik de 2de accu voor stroom onderweg dan kan alleen maar de 2de accu leegraken want het relais werkt dan zo dat hij de originele accu niet kan leegtrekken. dit systeem gebruik ik al vanaf 1992 en heb nog nooit problemen gehad
Re: 2e accu...ja alweer
Ik heb het verhaal van Dennis gelezen bij tips en trucs,maar die heeft er óók een schakelaar tussen,de reden klinkt mij als "weetniet"wel logisch...
Peter MV heeft het weer niet,en die heeft ook niet (zoals Dennis) de blauwe dynamodraad afgetakt maar gewoon rechtstreeks overgezet....
grtz.Harry
Peter MV heeft het weer niet,en die heeft ook niet (zoals Dennis) de blauwe dynamodraad afgetakt maar gewoon rechtstreeks overgezet....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: 2e accu...ja alweer
bij mij heeft de dealer alles via de zekeringkast aangesloten net als bij een camperuitvoering
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: 2e accu...ja alweer
Wat is er mis met de standaardschakeling?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2e accu...ja alweer
Ik had het eerst zo,Harry 341 schreef:Ik heb het verhaal van Dennis gelezen bij tips en trucs,maar die heeft er óók een schakelaar tussen,de reden klinkt mij als "weetniet"wel logisch...
Peter MV heeft het weer niet,en die heeft ook niet (zoals Dennis) de blauwe dynamodraad afgetakt maar gewoon rechtstreeks overgezet....
grtz.Harry
dat ik hem van de blauwe draad (D+) bij de dynamo afgetakt had,
tegenwoordig haal ik de D+ achter de zekeringkast weg.
De reden waarom ik er geen aardlekschakelaar in heb zitten,
is omdat er in het door mij gebruikte scheidingsrelais,
een diode in zit, en die diode laat maar naar één kant stroom door.
Dus leegtrekken van de startaccu wordt hierdoor voorkomen.
Ook wordt eerst de startaccu geladen en als die vol is dan gaat het overschot naar de 2de accu..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2e accu...ja alweer
lijkt me ook wat aan de lichte kant.
Veelal wordt een scheidingrelais en zekering van 70Amp gebruikt.
En de diameter van de kabel 30 kwadraat of meer..
Ikzelf heb 'wat overkill'
Veelal wordt een scheidingrelais en zekering van 70Amp gebruikt.
En de diameter van de kabel 30 kwadraat of meer..
Ikzelf heb 'wat overkill'
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: 2e accu...ja alweer
Als er 1 volt verschil is tussen beide accus dan is de gaat er niet zo'n hoge stroom door hoor!
Je zou een shottky diode of een lamp (55w) er tussen kunnen plaatsen als stroombegrenzer.
In mijn T4 California uit '91 wordt het ook eenvoudig via een relais op D+ geschakeld.
Egbert
Je zou een shottky diode of een lamp (55w) er tussen kunnen plaatsen als stroombegrenzer.
In mijn T4 California uit '91 wordt het ook eenvoudig via een relais op D+ geschakeld.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: 2e accu...ja alweer
Vaak zijn de draden enorm overgedimensioneerd daar is niets mis mee maar je maakt het jezelf niet makkelijk.
De grootste stroom die kan lopen is als 1 van de accu's 0V is en de andere helemaal vol die situatie kan optreden maar dan is de accu met 0V stuk en heeft dus een hoge weerstand is een lage stroom.
In het verleden had ik een T3 met daarin een Victron laadmonitortje en je kon zien dat de stroom die loopt door de kabel tussen de accu's nooit boven de 8A kwam. Ik was toen ook heel optimistich begonnen met dikke kabels enzo maar achteraf gezien is dat niet nodig.
Wel belangrijk is dikke kabels naar zware gebruikers zoals de standkachel, die trekt moeiteloos 25A om te starten als dan de kabel te dun is wil de kachel het gewoonweg niet doen.
Maar goed deze discussie is hier al eerder geweest.
Leo
De grootste stroom die kan lopen is als 1 van de accu's 0V is en de andere helemaal vol die situatie kan optreden maar dan is de accu met 0V stuk en heeft dus een hoge weerstand is een lage stroom.
In het verleden had ik een T3 met daarin een Victron laadmonitortje en je kon zien dat de stroom die loopt door de kabel tussen de accu's nooit boven de 8A kwam. Ik was toen ook heel optimistich begonnen met dikke kabels enzo maar achteraf gezien is dat niet nodig.
Wel belangrijk is dikke kabels naar zware gebruikers zoals de standkachel, die trekt moeiteloos 25A om te starten als dan de kabel te dun is wil de kachel het gewoonweg niet doen.
Maar goed deze discussie is hier al eerder geweest.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: 2e accu...ja alweer
De lidl in Noord_holland en Almere heeft een aculader voor nog geen 20 euro in de aanbieding!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: 2e accu...ja alweer
80A relais voor E3,00 incl, heb er geen binding mee:
http://www.elektronica-online.nl/?content=13684" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elektronica-online.nl/?content=13684" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Bert
Re: 2e accu...ja alweer
Alleen jammer dat het een 24 volt,s relais is.vw_camper schreef:80A relais voor E3,00 incl, heb er geen binding mee:
http://www.elektronica-online.nl/?content=13684" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 2e accu...ja alweer
Je hebt helemaal gelijkRotor schreef:Alleen jammer dat het een 24 volt,s relais is.vw_camper schreef:80A relais voor E3,00 incl, heb er geen binding mee:
http://www.elektronica-online.nl/?content=13684" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze hebben ook een 12V type, maar krijg het niet gelinked. Als je zoekt naar "Heavy Duty Relais - 12 Volt" op die site, vind je hem.
Groeten, Bert