Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bijverwarming of standkachel T4?

vragen over de T4
nozem
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2011, 11:49

bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door nozem »

Ik heb onlangs een T4 multivan (bj 2002) gekocht. Ik vraag me af of er een bijverwarming ('zusatzheizung') of standkachel in zit.
De hete lucht komt uitsluitend uit de roosters van het dashboard, niet door de luchtopening achter de handrem. Bovendien ontbreekt op het dashbord een knop om de temperatuur van de warme lucht te regelen. Ik vermoed dus dat het hier gaat om bijverwarming.
Mijn voorkeur gaat uit naar een standkachel, omdat die de extra accu belast. De bijverwarming belast het startaccu en mag daarom - volgens het instructieboekje - niet langer branden dan een half uur.

Ik heb twee vragen:

- Klopt mijn vermoeden dat mijn T4 is uitgerust met een bijverwarming en waaraan kan ik dat zien?
- Is ombouw naar een standkachel raadzaam, en zo ja, hoe ingrijpend en kostbaar is dat?

Ik stel antwoorden bijzonder op prijs. Alvast dank voor de hulp.


Olivier
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Olivier,
Welkom op weetjewel!
Heeft jouw auto climatronic of airco? zit er voor je linker voorwiel, in de wielkast een klein (metalen) uitlaatje?
En heb je onder de bestuurdersstoel waar de tweede accu staat ook een relais zitten met 403 er op?
Groet, Oskar.
nozem
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2011, 11:49

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door nozem »

Dag Oskar,

Wat jouw vragen betreft:

- ik heb linksvoor dat uitlaatje van de dieselkachel
- de bus is uitgerust met climatronic
- bij de extra accu zit een relais met nr. 403

Ik heb overigens een tikfout gemaakt met het bouwjaar. Dat moet zijn 2000 i.p.v 2002.

Ik zie uit naar je reactie. Alvast dank voor je hulp

Groet,

Olivier
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door Oskar 725 »

Hallo Olivier,
Dan heb je er een D4WZ waterverwarmer in zitten die af fabriek (dus standaard) de standkachel functie heeft dan heb je dus ook een klein klokje boven je asbak zitten, hier kun je de kachel mee programmeren, als je de handleiding van de auto er bij hebt moet het daar in staan hoe en wat. :toppie
Groet, Oskar.
nozem
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2011, 11:49

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door nozem »

Dag Oskar,

Dank voor je reactie.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Want het instructieboekje geeft twee versies aan:

- eentje met een draaiknop voor de regeling van de luchttemperatuur (naast het tijdprogrammaklokje), een luchtblazer die de extra accu belast en warmetoevoer via het rooster achter de tunnel van de handrem. Deze wordt in het boekje aangeduid met ' standheizung.

- de andere versie mist de draaiknop voor de luchttemperatuur, wordt gevoed door de startaccu en blaast zijn lucht via de dashboadroosters. Deze versie wordt aangeduid het ' zusatzheizung.

Bij mij is dat laatste het geval: de draaiknop voor regeling van de luchtttemperatuur ontbreekt en de warme lucht komt via de dashboordroosters.

Volgens het boekje zou in bus mijn dus geen sprake zijn van een volwaardige standkachel en belast hij de startaccu.
Klopt dit?

En hoe kom ik nu aan een volwaardige standkachel, die niet de startaccu belast?

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Alvast bedankt!

Olivier
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door Oskar 725 »

Dat is simpel:
De klok met draaiknop is voor een LUCHT-standkachel. Die heb jij dus niet!!
De klok zonder draaiknop heb jij, dus een WATER-standkachel, is ook een volwaardige standkachel en werkt op je tweede accu, het enige dat op je start accu werkt van dit type is de aansturing van je kachelventilator en dan in de laagste stand. Daarom heeft dit type een max. brandtijd van een half uur per opstart
De kachel, het koelwaterpompje en de twee magneetklepjes voor de vacuüm kleppen worden gevoed door de tweede accu. :toppie :winter
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door Multivan Generation »

aanvulling:
de roosters op de vloer achter de voorstoelen,
als je daar warme lucht uit zou willen hebben,
dan wordt dat gedaan via de al genoemde lucht-standkachel,
die dan onder de auto aan de linkerzijde hangt,
met een uitlaatje net voor het linker achterwiel.

De warme lucht komt er dan achter de linker voorstoel uit de bodem naar boven,
met als keuze een zwart rooster of de grijze balk waar de warmte dan aan de linkerzijde er uitkomt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
nozem
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2011, 11:49

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door nozem »

Oskar,

Dank voor alle moeite die je hebt willen nemen om me bij te praten.
Ik heb nog één vraag: die betreft het belasten van de accu's. Het instructieboekje geeft aan dat in deze kachel in standtijd maximaal een half uur mag stoken. Blijkbaar belast hij de startaccu flink, toch?

groet,

Olivier
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door Oskar 725 »

Het gaat voornamelijk om je start accu, ze hebben gewoon een berekening er op los gelaten van gemiddelde, en dan met name van de te verwachten levensduur en vermogens vermindering bij koud weer van je start accu en zijn zo tot het voorgeprogrammeerde standaard half uur van het klokje gekomen.
Er zijn namelijk ook multivan uitvoeringen zonder tweede accu (tweede accu is een extra optie) en dan loopt alles via de start accu, er zit daarom op de kachel ook nog een onderspanning beveiliging: Beneden de 10.6 Volt klem spanning werkt ie niet meer, of je bus dan nog wel start waag ik te betwijfelen, maar zo hebben ze dat nou eenmaal bedacht! :toppie
Mocht je interesse hebben in een lucht-standkachel, ik heb een complete set liggen.
Groet, Oskar.
nozem
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2011, 11:49

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door nozem »

Dag Oskar,

Dank voor je reactie. Voor vervanging is het nog te vroeg. Eerst eens kijken hoe dit bevalt.
En vervanging is een hele ingreep, neem ik aan?
Gebruikersavatar
california bussie
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 jan 2011, 11:30

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door california bussie »

goedenavond
mijn standkachel in mijn volkswagen california van 1997 zal worden ingeschakeld als de buiten temperatuur onde het minpunt komt als het contact word ingeschakeld (de voeler zit ergens onder de voorkant van de bus),en natuurlijk op de geprogammeerde tijd op het klokje op het dash bord ,of het display boven de voorruit . en de warme lucht komt dan ook uit het rooster achter de bestuurders kant en uit de rechterkant kan warme lucht komen als de achtercabine schakelaar word ingeschakeld.
het uitlaatje dat bij het linker voor wiel is geplaatst doet zijn werk en word behoorlijk warm ,Persoonlijk weet ik ook niet of dit ook een soort motor verwarming is? Ook is er geen 2 e accu geplaatst dus zal de start accu behoorlijk op zijn donder krijgen ,of de huishoud accu moet er een rol in gaan spelen .? in ieder geval het systeem werkt in mijn bus erg goed ,en heb er afgelopen winter behoorlijk veel profijt van gehad.. :T44EVER
rezizer.JPG
rezizer.JPG (54.25 KiB) 7465 keer bekeken
Bijlagen
reziezer 1.JPG
reziezer 1.JPG (13.62 KiB) 7465 keer bekeken
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door sgsdebruijn »

jij zal een motorverwarmer hebben (uitlaat voor linkervoorwiel) voeler voor rechter voorwiel.
Die werkt als hij niet is omgebouwd naar standkachel niet op een klokje maar zoals je aangeeft beneden ongeveer de 5 graden. Deze is aangesloten op je koelwatercircuit en zorgt er oa voor dat je sneller warme lucht uit je kachelkanalen in de dash krijgt.

De standkachel zit midden onder de bus aan de bijstuurderszijde en heeft een uitlaat voor het linker achterwiel, die blaast inderdaad warme lucht ipv koelwater te verwarmen.
Aansturing via je klokje met timer of via instrumenten paneel.

De andere kachel die je beschrijft zal die niet via je koelwatercircuit en een blazer warme lucht blazen?
Das bij mij wel zo alleen is dat een opening in de vloer (voorheen Caravelle met Clima).
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door Oskar 725 »

nozem schreef:Dag Oskar,

Dank voor je reactie. Voor vervanging is het nog te vroeg. Eerst eens kijken hoe dit bevalt.
En vervanging is een hele ingreep, neem ik aan?
Het is niet bedoeld als vervanging, ik gebruik mijn Multivan ook als kampeerauto en dan is het ideaal, je kan de kachel langere tijd achtereen gebruiken en is regelbaar, ik heb ze er dus allebei in zitten.
de water verwarmer/standkachel gebruik ik in de winter om de auto te ontdooien en als ik dan ga rijden werkt ie verder als motor verwarmer.
Het inbouwen van een lucht standkachel is niet heel veel werk, alleen het maken van de openingen in de vloer en zijkant is vrij veel werk omdat het halve interieur er uit moet. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door Oskar 725 »

california bussie schreef:goedenavond
mijn standkachel in mijn volkswagen california van 1997 zal worden ingeschakeld als de buiten temperatuur onde het minpunt komt als het contact word ingeschakeld (de voeler zit ergens onder de voorkant van de bus),en natuurlijk op de geprogammeerde tijd op het klokje op het dash bord ,of het display boven de voorruit . en de warme lucht komt dan ook uit het rooster achter de bestuurders kant en uit de rechterkant kan warme lucht komen als de achtercabine schakelaar word ingeschakeld.
het uitlaatje dat bij het linker voor wiel is geplaatst doet zijn werk en word behoorlijk warm ,Persoonlijk weet ik ook niet of dit ook een soort motor verwarming is? Ook is er geen 2 e accu geplaatst dus zal de start accu behoorlijk op zijn donder krijgen ,of de huishoud accu moet er een rol in gaan spelen .? in ieder geval het systeem werkt in mijn bus erg goed ,en heb er afgelopen winter behoorlijk veel profijt van gehad.. :
Warme lucht uit het linker vloerrooster duidt , zoals sgsdebruijn schrijft, op een lucht standkachel en wordt inderdaad met het klokje ingeschakeld. Ook werkt deze volledig op de huishoudaccu (lees 2e accu).
De warme lucht uit het rechter vloerrooster komt van het koelwater van de motor en is regelbaar op het dashboard, maar werkt dus alleen als de motor draait. :winter :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: bijverwarming of standkachel T4?

Bericht door marcel 415 »

ik heb die kachel er ook zitten voor mn linker voorwiel.
maar geen extra klok of knop er voor
dus zou die van mij dus ook extra bijverwarmen met koud weer/
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
Plaats reactie