Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

220V Electriciteit van achter naar voor

vragen over de T4
Plaats reactie
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door gijsplas »

Ik heb nu heel mooi een zwarte CEE invoerdoos op de rechterhoek van mijn achterbumper waar ik op de camping of camperplaats de stroomvoorziening op aansluit.
De kabel loopt vandaar achter de bumper langs en gaat linksachter naar binnen zodat ik in het compartiment ben uitgekomen waar normaal de krik zit (die zit voortaan réchtsachterin).
Maar hoe kom ik nu het beste naar voren ?
De bedoeling is dat ik achter de bestuurdersstoel uitkom omdat ik daar een stopcontact wil maken waar dan weer de acculader en andere 220V gebruikers ingeprikt kunnen worden.
Ik heb net even gekeken maar twijfel nu of ik onderlangs (dus zeg maar over de bodem of anders net onder de ruiten langs) of juist helemaal bovenlangs (dus boven de ramen) moet gaan.
Het gaat om een Multivan van 1995, die zien er van binnen qua bekleding nogal anders uit dan andere T4's .
Dus wat is de beste route en misschien zijn er nog meer tips te geven ?

Alvast bedankt,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door joeri_zwolle »

Ik weet niet presies hoe je panelen er uit zien maar daar achter langs zou moeten kunnen.
Zelf ga ik 2 kabelgoten gebruiken voor 12v en 230V. maar ik heb er een eigenbouw wand in zitten.

Ben wel benieuwt naar een foto'tje van je aansluiting in de bumper.
Ben er zelf nog niet uit of ik zo iets ga doen of een gat ga maken links achter.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door gijsplas »

Ik zal later vandaag een paar foto's plaatsen.

Misschien dat iemand met een Multivan nog tips heeft: ik wil natuurlijk met zo weinig mogelijk demontagewerk de kabel achter de panelen langs naar voren krijgen.
Persoonlijk denk ik dat bovenlangs dan het minste werk is, maar het is wel weer een lange omweg.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door joeri_zwolle »

Voor 220 maakt de lengte niet zoveel uit, boven langs zou dan prima kunnen.
Laatst gewijzigd door joeri_zwolle op 18 mei 2012, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door gijsplas »

Ik ga morgen maar eens kijken wat de makkelijkste route is.
Bovenlangs leek me eenvoudiger omdat daar het paneelwerk wat makkelijker lost te maken is maar ik moet nog wel even zien dat ik bij de B stijl weer makkelijk naar beneden kan. Anders wordt het toch onderlangs waarschijnlijk.
Hieronder even wat foto's van de CEE doos op de rechterachterbumperhoek. Ik vind het zelf wel een hele mooie manier. Lastigste was eigenlijk om een zwarte CEE doos te vinden. De meeste zijn wit.
Uiteindelijk liep ik deze tegen het lijf bij Poptop (http://www.poptop.nl)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Er is achter de bumper ruimte genoeg om de doos in te bouwen. Ik had voor de zekerheid wel een nieuwe bumperhoek besteld (bij http://www.winparts.nlvoor €11,03 (!) ex verzendkosten) - ik was niet helemaal zeker dat het me zo mooi zou lukken en bovendien was de oude hoek wat verkleurd.

Wordt vervolgd ...
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door gijsplas »

Bedrading zit.
Ben uiteindelijk toch (net) onder de ramen langs gegaan. Ik had de bekerhouders en het asbakje bij de tafel verwijderd en van daaruit met een trekveer heb ik de 3x2,5 mm kabel naar voren getrokken. Vervolgens in de B-steun een gat geboord en ook van daaruit weer mbv de trekveer de kabel doorgetrokken.
Geen panels hoeven te verwijderen dus. Hoera!

Gelijk maar ff de Optima yellotop accu goed geplaatst. Die staat onder de bestuurdersstoel maar is daarvoor eigenlijk net te hoog. Nu ligt hij met de polen naar voren.
Goed vastgezet en geen risico meer dat hij via de stoel sluiting maakt. (om dat laatste te voorkomen had ik een stevig kunststof plaatje op de accu liggen maar dat maakte het geheel nof ietsje hoger waardoor de stoel weer niet goed kon schuiven)

Volgend klusje wacht alweer: inbouwen van acculaad display met schakelmogelijkheid van 2 gezekerde 12V gebruikers.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door joeri_zwolle »

Mooi dat het gelukt is :) erachter langs is toch mooier.

Je oplossing voor de aansluiting in de bumper ziet er goed uit ik weet alleen niet of het zo eigenlijk wel mag.
Ik zaag liever een gat in dat kunststof deel dan in de zijkant, denk dat ik het ook zo ga doen.
Die zwarte aansluitdozen heb ik, alleen is mijn bumper niet zo mooi zwart meer :) .
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door gijsplas »

aansluiting in de bumper ziet er goed uit ik weet alleen niet of het zo eigenlijk wel mag
Joeri,
Waarom denk je dat zoiets niet zou mogen ?
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
joeri_zwolle
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 mar 2012, 21:16
Locatie: Zwolle

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door joeri_zwolle »

Eerlijk gezegd meer een onderbuik gevoel.
Ik weet wel dat dat plastic niet veel doet maar het is onderdeel van de bumper.
Aan de andere kan je kan er ook een mist lamp monteren.

Wat ik al zei ik ga het denk ik ook zo doen.
Groet,
Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: 220V Electriciteit van achter naar voor

Bericht door gijsplas »

ER zijn er ook die achter het dummy mistachterlicht op die plek in de bumper een kabeltje met stekker neerleggen.
Dat dummy mistachterlicht klik je zo open met een schroevendraaiertje ofzo .
Die methode had ik destijds ook overwogen. Omdat ik rechts toch al geen mistlamp had wilde ik de aansluiting aan die kant hebben en mede daarom is voor de CEE doos gekozen. Persoonlijk vind ik dat dit ook net even netter oogt (in ieder geval op de camping of camperplaats). Maar ook dat is puur persoonlijk natuurlijk.
Maar beide methodes zijn mijns inziens even goed en ook ongeveer gelijk qua kosten.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Plaats reactie