Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

vragen over de T4
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Na het lezen van wat andere posts op dit forum, die ik eerder nog niet had ontdekt, en ook nav de reacties hierboven heb ik besloten toch voor type B6 te gaan. Straks maar even bestellen.

Ik hoop er net zo enthousiast over te zijn als heel veel andere weetjewellers.

Iedereen bedankt voor het geven van zijn mening.

Gr, Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Had ik de dempers zondag besteld bij een Duits bedrijf wat op dit forum al diverse keren was genoemd, kreeg ik maandag van hun bericht dat de Bilstein B6 niet op voorraad was en pas in augustus geleverd zou gaan worden.
Toen snel via eBay bij een ander Duits bedrijf een nieuwe bestelling geplaatst. Ik kende dat bedrijf van een eerdere bestelling. Ondanks de vertraging in de bestelling worden ze toch vandaag nog bezorgd.
Hoera want morgenmiddag heb ik afgesproken om de dempers te laten monteren.
Maar helaas, toch weer pech: ik heb voordempers gekregen terwijl ik achterdempers nodig heb en die ook besteld heb.
Balen dus !!!
Hopelijk ga ik het nu nog redden voordat ik op vakantie ga, volgende week zaterdag.
's Kijken hoe ver het probleemoplossend vermogen van de leverancier reikt.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door sgsdebruijn »

Ahh das balen, heb nog een setje rode Koni's als je wat wil lenen (voor en achter)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

sgsdebruijn - heel erg bedankt voor het aanbod, maar gelukkig kreeg ik vandaag de nieuwe en ditmaal goede dempers binnen.

Nog even wat vraagjes omdat ik ze zaterdag nu zelf met een bevriende sleutelaar ga vervangen:
Behalve dat vooral de bovenste bout nogal vast kan zitten, kan ik nog andere onverwachte dingen verwachten ?
Ik heb nieuwe rubbers en een nieuwe schotelring bij de VW dealer gehaald, verder zou ik dus niets nodig hebben.
Het gaat dus om Bilstein B6 dempers die de originele VW dempers gaan vervangen.
Als er een klein lengteverschil is dan heeft dat toch nog steeds geen verlaging als gevolg ?
(ik heb begrepen dat verlagen hoofdzakelijk mbv andere veren gebeurt en niet door een Heel klein beetje andere lengte schokbreker, toch ?)

Hopelijk gaat alles goed want zondag willen we richting lekker weer vertrekken en dat kon wel eens een eind weg zitten.

Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Multivan Generation »

Misschien heb je hier nog iets aan?
linkje

Vooraf alle boutjes al inspuiten met kruipolie, dat kun je nu al doen...
Om alle twijfel weg te nemen :knipoog :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Peter,
Bedankt voor de tip - ik had me dat al voorgenomen, maar eerlijk is eerlijk, ook dat idee heb ik van je site met onder andere de zeer uitgebreide beschrijving van hoe schokbrekers te verwisselen.
Klasse hoe je dat, en al die andere zaken, hebt beschreven.
Beste mede weetjewellers, ik kan het me nauwelijks voorstellen, maar als je daar nog niet hebt gekeken, ga dat dan zsm doen!!!
Mede daardoor durf ik zoiets nu zelf (hoewel met hulp van een ervaren sleutelaar) nu aan.
Ik zal later nog even laten weten hoe het gegaan is en, waarschijnlijk nog interessanter, of ik ook zo enthousiast ben van de Bilstein B6 dempers.

Gr, Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

Hoera, ze zitten eronder.
Was eigenlijk een fluitje van een cent wat ik zelf ook had kunnen doen, hoewel ik dan wel een betere krik had willen hebben dan die ik heb.
Nog maar 10 km mee gereden maar ik merk toch zeker al verschil.
EN, ook niet onbelangrijk en waar ik op had gehoopt is ook uitgekomen:
Het mysterieuze gebonk is nu ook eindelijk verdwenen.
Ze waren allebei versleten maar de schokbreker rechtsachter had ook bijna geen rubberbus meer aan de bovenzijde, waar ook een metalen bus zit en waar dus de bevestigingsbout doorheen gaat.
Dat veroorzaakte bij mijn bus een gebonk, waarvan ik de oorzaak eerst zocht in de bedbank, de bovenbedplank, de keuken, de uitlaat, de krik in het rechterachtercompartiment, losse bagage, het reservewiel, de schuifdeur etc.
Maar toch de achterdemper (iets wat mijn vrouw al vanaf het begin had gezegd - maar zij heeft er geen verstand van en ik was eigenwijs weten we nog ?)
Vandaag dus nieuwe dempers gemonteerd en ja hoor, voor het eerst sinds de aanschaf heb ik een bonkvrije bus.
We kunnen op vakantie - morgen al !!!
Groetjes
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Multivan Generation »

Mooi, :yes

we zijn heel benieuwd na je rij-ervaringen er mee, na je welverdiende vakantie.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door gijsplas »

we zijn heel benieuwd na je rij-ervaringen er mee, na je welverdiende vakantie..
Hier alvast een tussenstand vanuit de Provence, zuid Frankrijk dus:
ca 1000 km mee gereden nu en heel erg tevreden. Waar ik met de oude dempers nog wel eens een bocht te snel nam en dacht "oeioeioei nu gaat het fout" heb ik nu al een paar keer zo'n bocht expres sneller gepakt en halverwege een beetje gas erbij gedaan voor de sportieve touch.
Dit zonder angstige blikken of geluiden van moeder de vrouw op de passagiersstoel.
Nu nog een setje B6 voordempers en we kunnen echt gaan racen :-)
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door sgsdebruijn »

Mooi hoor
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer en jaar APK maar .... Schokbreker vraag

Bericht door Multivan Generation »

Fijn dat we je hebben kunnen overtuigen.
Geniet er van.. en ook van de vakantie natuurlijk :knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie