Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof kleur

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Koelvloeistof kleur

Bericht door Icebox »

Hoi,

Na reparatie zag ik dat mijn koelvloeistof weer gezakt is tot net onder het minimum. Hij was gevuld tot boven het maximum dus is flink gezakt na ongeveer 600 km denk ik. Nu had ik vorige week al geprobeerd om het dopje eraf te draaien maar hij is er erg strak opgedraaid dus ik krijg heb niet los (is op te lossen met een tang ofzo?!) maar aangezien ik toch niet meer met de auto hoefde te rijden heb ik er nog niks aan gedaan. Nu ga ik hem morgen weer ophalen (bij mijn moeke) en moet er dus nog 150km meer naar huis rijden.
Nu wil ik het dus bijvullen en ik heb onlangs in Frankrijk (toen ik de lek had) gele koelvloeistof gekocht. Er zit nu blauwe in. Kan het kwaad als ik de gele erbij doe?

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Icebox »

Hmm. Dus met andere woorden kan ik die 10 liter gele beter weggooien/weggeven?
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Herman744 »

Sinja,

Aan je bus te zien is die van voor 1996. Toen werd er groene G11 ingedaan. Ga even naar VW en haal een litertje G11. Nooit G12 of G12+ door de groene mengen. Dat geeft vlokken en daardoor verstoppingen.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Icebox »

Hmm.
Naar mijn weten heeft er 'altijd' blauwe ingezeten. In Frankrijk hebben ze hem gevuld met blauwe en ook hier in Nederland is die gevuld met blauwe. Volgende week APK en grote beurt. Wat is nu verstandig?

En geeft het alleen vlokken als je de G12 mengt met de G11 of geldt dit ook als je willekeurige G's mengt met elkaar?

Groetjes en alvast bedankt,
Sinja :toppie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Herman744 »

Hallo Sinja,

Als je een beetje thuis bent in duits lees dan het volgende even door,

http://www.t4-wiki.de/wiki/K%C3%BChlmittel" onclick="window.open(this.href);return false;

De blauwe wordt als groen/blauw omschreven. Gewoon blauwe bij doen dus. Laat wel de oorzaak van de lekkage zoeken bij de beurt. Bij 2.4AAB-blok vaak lekkage bij de flenzen of de sensoren die in de linkerflens zitten. Kan echter ook koppakking zijn. Die van mij lekt ook wat door de koppakking. Gelukkig niet naar de cylinders, maar naar buiten.

Groet en succes met overwegen,
Herman744
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Icebox »

Oke het wordt dus gewoon blauw. Dankjewel.

In Frankrijk bleek dat er een scheur in het slangetje zat, hier hebben ze toen een stuk slang aangezet om tot NL te komen. In NL heeft de garage er een originele opgezet. In principe denk ik dus dat het daar nu ook te zoeken is, maar dat mag een ander doen. Waar de koppakking zit zou ik bijvoorbeeld al niet weten ;) :)

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Oskar 725 »

Sinja,
blauw en groen is hetzelfde, gaat door voor G11. Iedere koelvloeistof die de aanduiding G11 heeft mag ongeacht de kleur er bij gegooid.
Heb je koelvloeistof met de aanduiding G12, deze is altijd roze of rood, mag deze er niet bij! :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Icebox »

Oke. Duidelijk. Dankjewel :)

Toch raar dat ik gele heb..

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistof kleur

Bericht door Multivan Generation »

Icebox schreef:Oke. Duidelijk. Dankjewel :)

Toch raar dat ik gele heb..

Groetjes,
Sinja
Weet je zeker dat de garagehouder waar je dat spul vandaan hebt,
de fles niet volgepiest heeft? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie