Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedrukprobleem 1.9TD ABL en dynamo stuk

vragen over de T4
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL opgelost ... toch niet?

Bericht door odorf »

Helaas. Nog geen klein feestje ... :muur

vanochtend zou het contactprobleem met de dynamo worden opgelost. Maar er was meer aan de hand ... Snik ... Ze zijn nu een onderdeel in een andere plaats op aan het halen ... Hopelijk na de lunch wel opgelost. We worden nu een beetje gek ervan. What's next :groteogen
en je kunt eigenlijk niets doen ... Gisteravond busje mee maar vanochtend om 9uur busje weer bij de garage inleveren en weer een beetje verloren door het dorp dwalen. Ik had de leenauto gisteravond al ingeleverd en kon nu wel even een andere krijgen maar in een uurtje kun je ook niet zoveel.

Dus afwachten en dan ben je even blij met een wifi-spot.

Groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door odorf »

Het gaat nog even door :muur :muur :gif

Gistermiddag konden wij hem eindelijk meenemen, wat fijn om weer je eigen huisje bij je te hebben in plaats van steeds als halve dakloze met een minimaal aantal spulletjes van B&B en hotel naar de garage op en neer.
Maar helemaal gerust reed ik niet, de motor klonk mooi en alles leek in orde.
We zijn net 7km het stadje uit en mijn toerenteller springt weer terug en acculampje gaat branden :gif weer terug naar de garage ... toen deed alles het weer. Garage heeeft laadstroom doorgemeten. was ok. Omdat ze bij de dynamo ook een blokje met koolbostels hadden vervangen dacht de garagist dat de nieuwe koolborstels even ingesleten moesten raken. Klinkt plausibel en het heeft het verder goed gedaan.
50km vanaf de garage in Kil een nieuwe camping opgerzocht. Ik wil de bus net op ons toegwezen plaatsje op de oprijwiggen manouvreren ROOK onder motorkap. :ie :ie Meteen stilgezet, dezelfde heftige lucht als voor Årjäng. Motorkap open en cover van distririem eraf. De gloednieuwe ditririem is alweer helemaal ingesleten :ie Grarage gebeld waar hij 5 dagen heeft gestaan. Weten het ook niet direkt meer, misschien lager van een poulie eruit. Duidelijke opdracht: "Niet meer mee rijden en verzekering bellen" Ik was niet anders van plan. We wachten nu de verzekering af.

Maar het huilen stond mij gister nader dan het lachen. Ik baal nu echt als een stekker. Nog meer reparaties trekt mijn creditcard even niet en in Zweden is alles ook nog eens schreeuwend duur. Storingzoeken kleine materialen en nieuwe ditririem was al grofweg 800,- en met het blokje bij de dynamo hebben ze ons gematst door alleen materialen te rekenen iets van 100,- En ze waren ook wel enorm met ons begaan.

Ik denk nu zelf dat wat de garage dacht, --Kleine diesellekage heeft distririem aangetast, daardoor is de riem gaan slippen op de oliepomp waardoor oliedruk wegviel-- niet helemaal klopt. Ik heb gezien dat in deze nieuwe ditririem allemaal diepe langsgroeven aan de buitenzijde zijn getrokken en dit was bij de oude ook. Dit is voor zover ik mijn VW boek begrijp veroorzaakt door een *Zwischenwelle* die de oliepomp aandrijft. Ik vrees dus dat mijn oliepomp (deels) vast is gelopen.
Want ik neem niet aan dat een kleine diesellekkage binnen 50km rijden een distririem kan aantasten.

Maar dat is mijn voorzichtige amateur conclusie. De verzekering moet nog terugbellen, maar ik denk dat wij op transport naar NL gaan. Ik hoop alleen dat we hier nog een paar daagjes een soort van vakantie mogen houden ...

@Jan,
Ik heb nu nog 1,5 week ... we zijn nu al een week bezig ... :bonk

Groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10831
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:Het gaat nog even door :muur :muur :gif

Gistermiddag konden wij hem eindelijk meenemen, wat fijn om weer je eigen huisje bij je te hebben in plaats van steeds als halve dakloze met een minimaal aantal spulletjes van B&B en hotel naar de garage op en neer.
Maar helemaal gerust reed ik niet, de motor klonk mooi en alles leek in orde.
We zijn net 7km het stadje uit en mijn toerenteller springt weer terug en acculampje gaat branden :gif weer terug naar de garage ... toen deed alles het weer. Garage heeeft laadstroom doorgemeten. was ok. Omdat ze bij de dynamo ook een blokje met koolbostels hadden vervangen dacht de garagist dat de nieuwe koolborstels even ingesleten moesten raken. Klinkt plausibel en het heeft het verder goed gedaan.
50km vanaf de garage in Kil een nieuwe camping opgerzocht. Ik wil de bus net op ons toegwezen plaatsje op de oprijwiggen manouvreren ROOK onder motorkap. :ie :ie Meteen stilgezet, dezelfde heftige lucht als voor Årjäng. Motorkap open en cover van distririem eraf. De gloednieuwe ditririem is alweer helemaal ingesleten :ie Grarage gebeld waar hij 5 dagen heeft gestaan. Weten het ook niet direkt meer, misschien lager van een poulie eruit. Duidelijke opdracht: "Niet meer mee rijden en verzekering bellen" Ik was niet anders van plan. We wachten nu de verzekering af.

Maar het huilen stond mij gister nader dan het lachen. Ik baal nu echt als een stekker. Nog meer reparaties trekt mijn creditcard even niet en in Zweden is alles ook nog eens schreeuwend duur. Storingzoeken kleine materialen en nieuwe ditririem was al grofweg 800,- en met het blokje bij de dynamo hebben ze ons gematst door alleen materialen te rekenen iets van 100,- En ze waren ook wel enorm met ons begaan.

Ik denk nu zelf dat wat de garage dacht, --Kleine diesellekage heeft distririem aangetast, daardoor is de riem gaan slippen op de oliepomp waardoor oliedruk wegviel-- niet helemaal klopt. Ik heb gezien dat in deze nieuwe ditririem allemaal diepe langsgroeven aan de buitenzijde zijn getrokken en dit was bij de oude ook. Dit is voor zover ik mijn VW boek begrijp veroorzaakt door een *Zwischenwelle* die de oliepomp aandrijft. Ik vrees dus dat mijn oliepomp (deels) vast is gelopen.
Want ik neem niet aan dat een kleine diesellekkage binnen 50km rijden een distririem kan aantasten.

Maar dat is mijn voorzichtige amateur conclusie. De verzekering moet nog terugbellen, maar ik denk dat wij op transport naar NL gaan. Ik hoop alleen dat we hier nog een paar daagjes een soort van vakantie mogen houden ...

@Jan,
Ik heb nu nog 1,5 week ... we zijn nu al een week bezig ... :bonk

Groetjes,
Odorf
Zo , Odorf ... Dat klinkt niet al te best , is geen leuke vakantie zo , en zeker ook niet leuk voor de portemonnee .
Als je zegt dat de riem diepe sporen vertoont aan de buitenzijde , dan kan dat volgens mij maar 1 ding zijn : er loopt iets vast wanneer het warm word .
Dat kan de oliepomp zijn , maar dat gebeurd niet zo vaak . Maar dat kan ook een spanrol zijn . En een vastgelopen spanrol , dat gebeurd wel vaker hoor.
Heeft de garage die spanrollen niet mee vervangen wanneer ze de riem hebben vervangen ? Je kan de spanrol controleren door de riem los te maken (spanning afhalen) en dan de spanrollen met de hand te laten draaien , dat moet heel soepel lopen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door sgsdebruijn »

Pfffff wat een ellende op je "vakantie" ik wens jullie erg veel sterkte mee en hoop dat je inderdaad nog wat kan ontspannen.
Veel sterkte
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door marcel 415 »

als de olie pomp vast loop heb je heel veel schade.mijn rooie was de pomp van stuk , blok dwars doormidden.
tzekere voor het onzeker nemen en niet verder ryden.is het waarschijnlijk nog te repareren.
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2044
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door chv »

He Frodo!

Dat "nieuw drama" is in elk geval geen spat overdreven! :ie
Vakantiehorror zou de lading ook zeker dekken.
Hopelijk wordt het gauw afdoende opgelost :werkaanT4 .

En over een paar jaar lach je er waarschijnlijk om en heb je een mooie anecdote voor op het forum. :gif

Maar ja, dat is over een paar jaar. Voor nu in elk geval sterkte!

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

PS Volgens mij is het allemaal begonnen door dat gedoe over roze kleurtjes in de bus, kweenie hoor, maar ik zie een verband.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door odorf »

@Pascal, spanrol is mee vervangen Staat ook duidelijk gespecificeerd op de rekening. De riem heeft diepe langsgroeven, en volgens mij is de enige rol die ook groeven heeft is de oliepomrol. Voor zover ik kan zien zijn de andere (die aan de buitenzijde lopen) allemaal min of meer vlak.

Maar hij gaat morgen opnieuw op transport naar de garage die hem al eerder heeft geprobeerd te repareren. Dit wil de reisverzekering en daar zijn we nu een beetje van afhankelijk. We krijgen nu weer een vervangende auto en dan maar zien. Lastige is ook hier dat de onderdelenvoorziening niet zo super is als wat wij in Nederland gewend zijn. In NL heb je vaak delen uit Dld zelfs de volgende dag al in huis, Hier duurt dat aanmerkelijk langer. We hopen alleen dat de garage nu ook de tijd neemt, en niet uit beleefdheid zegt dat hij weer snel klaar is en we dan weer met de brokken zitten. Het lastige is dat je zo gewoon niets kunt doen, korte uitstapjes in de omgeving, maar ieder keer moet je weer bereikbaar zijn voor ofwel de verzekering, ofwel de garage. :bonk straks op transport zou gaan zit je met een groot deel van de kampeerspullen die meteen mee moeten, want we zijn niet voorbereid op een vliegreis, en met allemaal losse tassen en tasjes het vliegruig in is ook een enorm gedoe.

@SGSDebruin en Marcel 415, Bedankt, doet goed, Thanks, en toen het hier op de camping weer mis ging had ik ook zoiets van ik rij er geen meter meer mee. We zijn er nu steeds net op tijd bij geweest maar een volgende keer ligt het blok helemaal in de prak.

@Charles, Over het Roze, ik zal het doorgeven ... :nuts

Groetjes,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 28 jul 2012, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door Harry62 »

Hoi Odorf,

Das balen...dubbelop. Niet van je campertje kunnen genieten en ook nog eens hoge kosten.

Het lijkt er alles op dat je oliepomp de oorzaak is.
Draai de oliefilter eens los en kijk of die vol olie zit.
Als hij leeg is is dit een eerste indicatie dat de oliepomp niet goed werkt.

Ik hoop dat je de oplossing samen met de garage vind dan een paar dagen kan genieten
van jullie vakantie.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door Multivan Generation »

@ Frodo,
ik vind de suggestie van Jan een hele goede.
Dan kun je in ieder geval verder met de vakantie,
terwijl je eigen camper op transport naar Nederland gaat.

Ook wij leven met jullie mee.

De dealers en autobedrijven in Scandinavië zijn al niet dicht bevolkt,
en de onderdelenvoorziening zal uit Stockholm of Göteborg moeten komen denk ik..

Ik heb voor jullie wellicht één troost.
Wees blij dat het niet in Noorwegen was.. :troost

Veel sterkte in deze onzekere dagen.

Wij durven bijna niet op vakantie als we dit lezen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door odorf »

Thanks,

@jan&peter. Vervangende camper kan de verzekering helaas in Zweden niet aanbieden. Maar het idee is goed. Hij is vanochtend halverwege de ochtend weer op transport gedaan naar de vw garage we dathebben wat rondgereden in dezelfde skoda en gaan daar zo maar weer even kijken of ze een prognose kunnen geven.

Maar even een paar dagen lekker verder weg gaat ook niet want als hij toch op transport gaat moet het grootste gedeelte van alle spulletjes die wij nu meeslepen weer terug in de camper omdat we dat niet allemaal mee kunnen slepen..

IK BEN HET ZO ZAT! Zoo dat lucht even op. :toppie

groetjes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door Harry 341 »

Kan het me voorstellen..durf je berichten amper te openen..
Toch sterkte gewenst en hoop dat jullie toch nog een beetje plezier hebben daar... :troost
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door odorf »

Ik durf het ook bijna niet te melden ... maarrrrrr

Waarschijnlijk hebben ze de oorzaak gevonden. Vanmiddag aan het einde van de middag bij de garage langs geweest. En ik werd door de chef bijna meegesleurd naar het busje, ze waren er net achter ... :adhd

De vacuumpomp had zich in de loop der tijd wat losgewerkt en kon een klein beetje omhoog bewegen.
Deze zit op dezelfde as als de oliepomp en wordt aangedreven via de Distririem.
Als de vacuumpomp iets omhoog komt blokkeren de tandwielen, en meteen ook de oliepomp.

Eerste storing oliedruk, en later ook een hard rempedaal = geen vacuum. En ondertussen slipte de ditririem vrolijk stuk.

Ik vind het weer plausibel klinken, maar pas als ik een flink stuk heb gereden geloof ik het helemaal.

Morgen moeten ze eerst een elders een nieuwe distributieriem ophalen, :bonk :bonk
daarna wordt alles weer in elkaar gezet ... en ... fingers crossed
Laatst gewijzigd door odorf op 11 nov 2013, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door sgsdebruijn »

De bovenste dus
http://www.t4-wiki.de/wiki/Vakuumpumpe

Nou hopen dat het dan eindelijk goed komt :nuts en je weer kan gaan :campingT4
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door harry t5 191 »

Hoop dat het dan opgelost is!
(Kijk nog even naar mijn idee op donderdag 19 juli) :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2394
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Oliedrukprobleem 1.9TD ABL nieuw drama:(

Bericht door odorf »

We zijn een stukje verder gekomen ... :jumpklap zijn nu ong. 100 km verder in kristinnehamn op een heerlijke camping met ook nog eens heerlijk weer. Joepie
Garage had weer een nieuwe lekkage aan de brandstofpomp ontdekt en verholpen. Maar nu was er ook weer een nieuw probleem aan mijn dynamo ontstaan. Hij bromt licht. Mijn toerenteller springt met grote regelmaat terug. Maar ik ben er helemaal klaar mee daar. Ze hebben maar een heel klein deel van de kosten van nu doorberekend. En dat vind ik nu fair. Ik wil nu proberen heelhuids in NL te komen en dan gaat hij maar eens goed nagekeken worden.Heb onderweg meerdere malen gestopt gesnuffeld en gekeken. De distributieriem blijft nu in ieder geval heel. Maar om nu te zeggen dat het ontspannen rijden was ... Dat niet ... Maar ook dat zal wennen zijn.

@harryt5, ja je had helemaal gelijk. Ik had het harde rempedaal ook meteen aan de garage doorgegeven maar de eerste conclusie; distririem slip door brandstoflekkage en daardoor probleem met oliedruk en vacuüm klonk voor mij net zo plausibel.

Iedereen enorm bedankt voor alle support en steunbetuigingen. :yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie