Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gereviseerde motor met weinig trekkracht, rook en koelvloeis

vragen over de T4
Plaats reactie
Pauloes
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jul 2009, 20:49

Gereviseerde motor met weinig trekkracht, rook en koelvloeis

Bericht door Pauloes »

:muur
Beste forumvrienden, het is weer een tijdje geleden, en ik heb het volgende aan de hand.
Mijn T4 1900 td uit 1995 heeft pas een volledig gereviseerde motor, ( had olieverbruik van 1l. op 300km).
Na de revisie had hij nog minder trekkracht als daarvoor. Iets aan dieselpomp gedraaid en was ietje beter, maar rookte daarbij ook meer. Ik haal met moeite de 110km. De man van de revisie zei dat het zich eerst nog allemaal moet zetten, inrijden.
Op vakantie in de bergen was rampzalig, sleurhutten en 10 tonners haalden me links en rechts in.
Daarnaast begon hij ook koelvloeistof te lekken, 1l op 100km. Koelvloeistof systeem af laten persen maar er was geen lek te vinden. Zou het koppakking kunnen zijn, en kan die kapot gaan na zo'n 2000km of is dit een fout bij de revisie.
Inmiddels terug van vakantie en 5000km verder en auto laten keuren. Ik had de motor even goed doorgeblazen maar toch afgekeurd op roetmeting, deze was 7,2.
Hij heeft een olieverbruik van 1l. op 1400 km. De revisieman zei dat deze busjes altijd veel olie zuipen. Maar 1 op 1400 km lijkt me toch wat veel voor een gereviseerde motor.
Luchtfilter is nieuw,er zit EGR plaatje in, roetkat is leeggehaald, brandstoffilter is nieuw, verstuivers zijn goed ( volgens revisieman), turbo doet het waarschijnlijk ( volgens revisieman).
Maar de trekkracht is naatje pet.
Wat zijn de beste stappen die ik kan nemen en in welke volgorde?
Weet iemand raad, of een goed betrouwbaar adres ( liefst in het zuiden des lands, limburg )?

Hartelijk dank alvast, Paul
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Gereviseerde motor met weinig trekkracht, rook en koelvl

Bericht door Harry 341 »

Hoi,zet dit even op het T4 forum...dit is het voorstelforum...enne ..geen garantie op reparatie bij je "revisie"man??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Gereviseerde motor met weinig trekkracht, rook en koelvl

Bericht door Henk-1 »

heb de topic verhuist
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Gereviseerde motor met weinig trekkracht, rook en koelvl

Bericht door Pascal-141 »

Pauloes schreef::muur
Beste forumvrienden, het is weer een tijdje geleden, en ik heb het volgende aan de hand.
Mijn T4 1900 td uit 1995 heeft pas een volledig gereviseerde motor, ( had olieverbruik van 1l. op 300km).
Na de revisie had hij nog minder trekkracht als daarvoor. Iets aan dieselpomp gedraaid en was ietje beter, maar rookte daarbij ook meer. Ik haal met moeite de 110km. De man van de revisie zei dat het zich eerst nog allemaal moet zetten, inrijden.
Op vakantie in de bergen was rampzalig, sleurhutten en 10 tonners haalden me links en rechts in.
Daarnaast begon hij ook koelvloeistof te lekken, 1l op 100km. Koelvloeistof systeem af laten persen maar er was geen lek te vinden. Zou het koppakking kunnen zijn, en kan die kapot gaan na zo'n 2000km of is dit een fout bij de revisie.
Inmiddels terug van vakantie en 5000km verder en auto laten keuren. Ik had de motor even goed doorgeblazen maar toch afgekeurd op roetmeting, deze was 7,2.
Hij heeft een olieverbruik van 1l. op 1400 km. De revisieman zei dat deze busjes altijd veel olie zuipen. Maar 1 op 1400 km lijkt me toch wat veel voor een gereviseerde motor.
Luchtfilter is nieuw,er zit EGR plaatje in, roetkat is leeggehaald, brandstoffilter is nieuw, verstuivers zijn goed ( volgens revisieman), turbo doet het waarschijnlijk ( volgens revisieman).
Maar de trekkracht is naatje pet.
Wat zijn de beste stappen die ik kan nemen en in welke volgorde?
Weet iemand raad, of een goed betrouwbaar adres ( liefst in het zuiden des lands, limburg )?

Hartelijk dank alvast, Paul
Jouw "revisieman" kan beter broodjes beginnen bakken of zo , want van motoren reviseren heeft hij waarschijnlijk weinig verstand .
Een revisiemotor die goed gedaan is , moet gewoon GOED presteren , en mag (nagenoeg) geen olie verbruiken. 1L op 1400km aan olieverbruik bij een gereviseerde motor ? Is hij vergeten om de zuigerveren te monteren of zo ??
Dat jouw motor afgekeurd werd bij de roetmeting , komt waarschijnlijk omdat die euh specialist aan je pomp heeft zitten draaien , zonder de oorzaak van het vermogenverlies eerst te zoeken.
Koelvloeistofverbruik bij een revisiemotor ? Kan komen door verkeerde montage van de cilinderkoppakking , gescheurde kop , verkeerde pakking , kapotte waterpomp , lekkage , enz ...
Ik zou er eens iemand laten naar kijken die er wel verstand van heeft .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gereviseerde motor met weinig trekkracht, rook en koelvl

Bericht door Multivan Generation »

Goh 2 keer slecht werk afgeleverd en 2 keer in limburg.
Ik hoop niet door dezelfde koekenbakker :groteogen

viewtopic.php?f=2&t=39204
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 10 sep 2012, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Gereviseerde motor met weinig trekkracht, rook en koelvl

Bericht door repelsteeltje »

nee, daar bakken ze vlaai :muur
Plaats reactie