Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Bertel388 »

Tja, het gebeurt altijd bij een ander, en dan plotseling ook bij mij.

Vanmiddag is de distributieriem van mijn T4-111kW bjr. 2000 gebroken. Motorcode AHY. Balen :boos :huilen. Auto heeft 170.000 (eerlijke) km's gelopen, riem vervangen bij 90.000 en nog eens bij 130.000 omdat toen het rubber van de grote aandrijfpoelie kapot was. Toen voor de zekerheid de riem ook nog vervangen omdat de boel er toch af was. Ook de waterpomp en alle verdere zaken die bij het vervangen gewisseld moeten worden zijn keurig vervangen. Zo zie je maar.

Het fijne weet ik er nog niet van, ik heb de boel nog niet losgehad. Maar, wie heeft er ervaring met het zelf vervangen van het e.e.a.? Koppakkingen heb ik reeds meerdere malen vervangen maar nog nooit bij een T4 van dit kaliber. De kop zal er af moeten om te bepalen welke schade er precies is.

Is er iemand die mij wat raad kan geven in deze? Is het zelf te doen? Ik ben een handige bliksem en technisch is het geen probleem wat dat betreft. 't Gaat me meer om de tijd die het me gaat kosten en de misschien overwachte zaken die ik tegen kan komen. Daarbij is alles net wat groter en zwaarder als bij een gewone personenauto, dus wellicht verkijk ik me hier op?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door sgsdebruijn »

Jemig das balen zeg, sterkte ermee.
Welk merk onderdelen waren gebruikt?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Bertel388 »

Thanks. Voor zover ik weet zijn er gewone merkonderdelen van VW, Gates enz. gebruikt. Geen onderdelen van inferieure kwaliteit.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Jurgen VH »

Das echt wel dikke pech en zeker als je alles op tijd vervangt, wat hier zeker het geval was :muur hopelijk vallen de kosten toch nog wat mee en heb je nadien nog veel :ikrij plezier.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Endebendebus »

Balen man :muur maar als ik begrijp heeft de riem na 40 k de geest gegeven. Is er dan geen andere oorzaak van je riembreuk?
Te strak...te los..scheef...olielekkage op de riem...een vreemd voorwerp (boutje oid) ertussen...Ik roep maar even wat natuurlijk. Een drama :groteogen Sterkte !
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Bertel388 »

Bedankt voor de reacties mannen, enig hart onder de riem gesteek heb ik wel nodig.

40k is inderdaad niet veel over een periode van ongeveer 3 jaar. Wat dat betreft allemaal extra zuur. Hopelijk is er een aanwijsbare oorzaak te vinden, dat weet ik in elk geval waar het aan gelegen heeft.

Ik heb vandaag contact gezocht met een revisiebedrijf in de buurt, waarschijnlijk laat ik daar de reparatie uitvoeren. Dat kan daar incl. in- en uitbouw en dat is gezien mijn beschikbare tijd een voordeel. En tenslotte is het motto :T44EVER dus wat dat betreft maar even doorbijten m.b.t. de prijs al krijg je er wel een beetje kiespijn van.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij welke snelheid gebeurde het? bij de mijne (40k/1,5 jaar na vervangen) met 100km/uur.. waterpomp gaargelopen (ook meevervangen bij riemwissel)

wil je niet negatief stemmen maar...

bij mijn ACV waren:
-blok krom
-krukas krom
-2 drijfstangen krom
-2 zuigers met scheurtje in bodem
-6 klepstoters ECHT stuk, 2 iets minder maar ook niet goed meer
-8 kleppen krom.

motor uitbouwen is goed in een dagje te doen, zeker met twee man.

motor volledig uit elkaar doe je alleen in een dagje als er niks echt vast zit/afbreekt

dan moet je de boel gaan inspecteren, delen bestellen, bewerkingen aan blok en kop laten doen, en dan de boel weer in elkaar en in de bus.... een weekje ben je er wel zoet mee
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Bertel388 »

Hallo Roger,

Bedankt voor je antwoord. Je stemt me niet negatief, het kan altijd tegenvallen zoiets. Zoals ik al aangaf, breng ik hem maar naar een revisiebedrijf. Ben handig zat maar qua tijd ontbreekt het me gewoon.

De snelheid waarmee het gebeurde, was niet hoog, zo'n 40 à 50 km per uur. Bij een wegversmalling liep de auto uit en plotseling deed hij het niet meer. Volgens het revisiebedrijf valt het in de meeste gevallen mee met de schade aan zuigers etc. maar dat kan inderdaad anders uitpakken.

Stel dat de oorzaak in de waterpomp ligt, dan vraag ik me af of ik in dat geval nog aanspraak kan maken op garantie. 't Is toch eigenlijk wel van de zotte dat een waterpomp het na zo'n korte tijd al begeeft en een dermate grote schade veroorzaakt.

We gaan het onderzoeken en ik laat nog wel even weten wat er allemaal kaduuk is/was.

groet,
Bertel388
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Harry 341 »

Het kan nog gekker...bij brak de snaar na 93000 km...(100 km/h)de dag erna is door een paar wjw kanjers bij mij voor de deur de hele zooi vervangen,en na voorzichtig de motor een paar keer rondtornen met een 1-2-3- in g..snaam gestart..en géén schade.. :toppie
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door julien »

Heb eventueeel nog een goede kop voor je liggen, compleet...
Meestal alleen de hydraulische stoters kapot soms een klep klein beetje krom staan recht op zuigers he.
Heb het zelf ook meegemaakt op snelweg bij 140 km/h en daarna uit voorzorg gelijk kop gedemonteerd en nieuwe kleppen erin en nieuwe stoters alles gewoon voor de deur gedaan. Bij mij was de oorzaak afgebroken spietje krukastandwiel.
Motor hoeft er iig absoluut niet uit.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door julien »

Trouwens als je geld wilt besparen kan ik de boel ook voor je repareren hoor...
Heb ook de nieuwste VCDS software dus kan ook je pomp gelijk exact op tijd zetten.
Gr Julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Bertel388 »

Hallo Julien,

Bedankt voor je aanbod maar intussen is e.e.a. al in gang. In mijn geval een aantal kleppen krom. Oorzaak is nog niet aan te geven, er lijkt niets kapot gelopen te zijn wat als oorzaak gezien kan worden. Misschien de trillingsdemper want die lijkt niet ok. Veel roeststof wat kan duiden op het kapot lopen van de trillingdemper. Die schijnt het snel te kunnen begeven als is in dit geval een kleine 40.000 km wel erg snel.
Morgen of overmorgen de bus weer ophalen en dan nog maar eens goed navragen wat er gebeurd kan zijn.
Gebruikersavatar
julien
Berichten: 270
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:58
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door julien »

Vraag iig of je krukastandwiel en bout zijn vervangen en dat de bout ook vast genoeg zit moet echt heel ergggg vast....
Namelijk 160 Nm en dan 180 graden.
Denk niet dat je trillingsdemper de oorzaak dan mag die wel echt uit elkaar gevallen zijn en je multiriem tussen je distr. zijn gekomen. Neem aan dat er ook hydraulische klepstoters vervangen zijn want die zijn/ gaan zeker stuk bij de kromme kleppen.

Gr Julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW

:T44EVER
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: dat overkomt mij niet - distributieriem gebroken

Bericht door Bertel388 »

Wagen weer opgehaald. Alles prima maar 't is weer even wennen als alles een stuk rustiger loopt. De trillingsdemper maakte wel degelijk veel lawaai achteraf. Krukastandwiel is niet vervangen, die was volgens het revisiebedrijf nog goed. Rekbout wel.
Plaats reactie