
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Ik begin nu toch te twijfelen of ik dan misschien toch bij VW moet blijven en inderdaad handgeschakeld gaan rijden
, ook dan natuurlijk weer opzoek naar tips maar daar start ik zo wel een nieuw topic voor om het forum ook een beetje on topic te houden.

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Ik ben na 8 jaar T5.1 met zesbak sinds kort overgestapt op een T5.2 met DSG-7. Deze automaat is een openbaring
. Enorm bedieningscomfort, zeker in druk verkeer en op binnenwegen. Alleen bij het rijden op steile hellingen kun je beter handmatig schakelen met de tiptronic. Verbruik tot nu toe niet hoger dan bij de oude T5 (8,2 L op 100 km).



- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
8,2 l/100km ? Rijd jij wel eens harder dan 70km/u dan? Haha , mijn 130pk zit steeds rond de 9,8l/100km , om minder dan 9,5l te komen , dan heb ik het gevoel dat fietsers me al kunnen inhalenvaniac schreef:Ik ben na 8 jaar T5.1 met zesbak sinds kort overgestapt op een T5.2 met DSG-7. Deze automaat is een openbaring![]()
![]()
. Enorm bedieningscomfort, zeker in druk verkeer en op binnenwegen. Alleen bij het rijden op steile hellingen kun je beter handmatig schakelen met de tiptronic. Verbruik tot nu toe niet hoger dan bij de oude T5 (8,2 L op 100 km).


My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Dit heeft helemaal niets met langzaam rijden te maken, maar met gelijkmatig rijden. Optrekken en afremmen kost extra brandstofPascal-141 schreef:8,2 l/100km ? Rijd jij wel eens harder dan 70km/u dan? Haha , mijn 130pk zit steeds rond de 9,8l/100km , om minder dan 9,5l te komen , dan heb ik het gevoel dat fietsers me al kunnen inhalenvaniac schreef:Ik ben na 8 jaar T5.1 met zesbak sinds kort overgestapt op een T5.2 met DSG-7. Deze automaat is een openbaring![]()
![]()
. Enorm bedieningscomfort, zeker in druk verkeer en op binnenwegen. Alleen bij het rijden op steile hellingen kun je beter handmatig schakelen met de tiptronic. Verbruik tot nu toe niet hoger dan bij de oude T5 (8,2 L op 100 km).
![]()






Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Hallo ik rij al twee jaar een VW T5 2008 TDI 130 PK automaat,met veel plezier
Deze vanwege mijn vrouw en jongste dochter die een spierziekte hebben,en dat ik meerdere malen een elektr. mee moet nemen.
Tot nu toe is alles redelijk goed gegaan met het instappen van mijn dochter en vrouw dit omdat ik klein opstapje gebruikte.
Maar toch vinden ze T5 tehoog ten opzichte van de T4 die ik voor de T5 enkele jaren heb gereden.
Mijn vraag: kan ik mijn T5 wat laten zakken? Ik vervoer geen zware lasten,en waar kan ik dit laten doen?
Bij de VW dealer hebben ze het nog nooit gedaan,misschien omdat het niet in hun onderdelen lijn zit.
Wie heeft dit ooit laten uitvoeren? en waar? misschien event. kosten?
Henny
Deze vanwege mijn vrouw en jongste dochter die een spierziekte hebben,en dat ik meerdere malen een elektr. mee moet nemen.
Tot nu toe is alles redelijk goed gegaan met het instappen van mijn dochter en vrouw dit omdat ik klein opstapje gebruikte.
Maar toch vinden ze T5 tehoog ten opzichte van de T4 die ik voor de T5 enkele jaren heb gereden.
Mijn vraag: kan ik mijn T5 wat laten zakken? Ik vervoer geen zware lasten,en waar kan ik dit laten doen?
Bij de VW dealer hebben ze het nog nooit gedaan,misschien omdat het niet in hun onderdelen lijn zit.
Wie heeft dit ooit laten uitvoeren? en waar? misschien event. kosten?
Henny
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 14 okt 2009, 22:00
- Locatie: kop van Noord Holland
- Contacteer:
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Ondertussen ruim 145.000 km probleemloos gereden (wat automaat betreft dan he
)
op dit moment een handgeschakelde T5 Transporter op de oprit staan, als leenauto, 6 bak, 20.000 km
Maar geef mijn mijn eigen bakkie maar!
(oke een Transporter vergelijken met een MV is natuurlijk sowieso appels en peren he)

op dit moment een handgeschakelde T5 Transporter op de oprit staan, als leenauto, 6 bak, 20.000 km
Maar geef mijn mijn eigen bakkie maar!
(oke een Transporter vergelijken met een MV is natuurlijk sowieso appels en peren he)
Na 6,5 jaar T5 tdi multivan Highline 174pk automaat in blinkend Murano rood
......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC
......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC

Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Waar kan ik een Transporter met DSG (liefst vanaf afstand) aan herkennen eigenlijk? is er een bepaalde update geweest waarbij de DSG bakken ook geintroduceerd zijn?
Ik kom namelijk ook wel eens advertenties tegen van Transporters uit 2006 waar dan de adverteerder bijzet dat het om een DSG bak zou gaan, wat mij onwaarschijnlijk lijkt omdat deze (betere) bakken pas veel later zijn gekomen toch??
of zijn bijvoorbeeld de vermogens ook aangepast (ik denk dan aan 180 ipv 174 pk / 140 of 130 pk ofzo?) zodat ik niet voor een auto heel nederland door hoef te rijden en daar terplekke pas zie dat de informatie uit de advertentie niet juist was.
Ik kom namelijk ook wel eens advertenties tegen van Transporters uit 2006 waar dan de adverteerder bijzet dat het om een DSG bak zou gaan, wat mij onwaarschijnlijk lijkt omdat deze (betere) bakken pas veel later zijn gekomen toch??
of zijn bijvoorbeeld de vermogens ook aangepast (ik denk dan aan 180 ipv 174 pk / 140 of 130 pk ofzo?) zodat ik niet voor een auto heel nederland door hoef te rijden en daar terplekke pas zie dat de informatie uit de advertentie niet juist was.
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
De T5 met DSG automaat is tegelijkertijd gekomen met de facelift.
Eerdere T5´s met automaat zijn de gewone conventionele automaten, overigens ook niets mis mee.
dus T5 voor de facelift, 130 en 174 pk met conventionele automaat 6 traps, 2,5 ltr cilinderinhoud.
na de facelift, 140 en 180 pk met DSG automaat 7 traps, 2 ltr cilinderinhoud.
De facelift is geloof ik van modeljaar 2010, dus augustus-september 2009 geleverd, tot op heden.
Eerdere T5´s met automaat zijn de gewone conventionele automaten, overigens ook niets mis mee.
dus T5 voor de facelift, 130 en 174 pk met conventionele automaat 6 traps, 2,5 ltr cilinderinhoud.
na de facelift, 140 en 180 pk met DSG automaat 7 traps, 2 ltr cilinderinhoud.
De facelift is geloof ik van modeljaar 2010, dus augustus-september 2009 geleverd, tot op heden.
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
daar zijn een hoop mensen het niet helemaal mee eens, er zijn erg veel problemen met de eerdere automaten bekend, met hoge revisiekosten tot gevolg.mulrivan-edition schreef: Eerdere T5´s met automaat zijn de gewone conventionele automaten, overigens ook niets mis mee.
ik had alleen de hoop dat de dsg er al wat langer zou zijn, ik ben namelijk particulier dus gezien de bpm is het pas interessant een grijs kenteken te kopen vanaf 2007 of ouder
maar wel bedankt voor je reactie!!
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
misschien een hoop niet mee eens, maar mijn eigen ervaring is positief, in 3 jaar naar 225.000 km in een 130pk automaat, geheel zonder problemen.
succes met je zoektocht
succes met je zoektocht
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
dat is inderdaad netjes zonder een revisie!
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 17:52
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
Volgens mij gebruikt audi dezelfde bak.
Dit heet dan s tronic, dus moet wel kwaliteit zijn lijkt me.
Ik zelf, rijd ook dsg 180 pk vanaf juni eerste 10 000 km gereden, perfect.
Schakelt geweldig, en rij veel met een kar die je amper voelt.
Maar echt zuinig vind ik hem nog niet, 900 km max
Gemiddeld 600 tot 800. top niet harder dan 195.
Ik wil toch nog een chip erin, en dan hopen dat die zuiniger gaat rijden.
succes
Dit heet dan s tronic, dus moet wel kwaliteit zijn lijkt me.
Ik zelf, rijd ook dsg 180 pk vanaf juni eerste 10 000 km gereden, perfect.
Schakelt geweldig, en rij veel met een kar die je amper voelt.
Maar echt zuinig vind ik hem nog niet, 900 km max
Gemiddeld 600 tot 800. top niet harder dan 195.
Ik wil toch nog een chip erin, en dan hopen dat die zuiniger gaat rijden.
succes
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: waar op te letten bij aanschaf T5 met automaat
De T5 bak heeft niks te maken met een audi bak hoor. De audi bakken leiden een vrij probleemloos leven ,de T5 bakken daarentegen...fred blue bus schreef:Volgens mij gebruikt audi dezelfde bak.
Dit heet dan s tronic, dus moet wel kwaliteit zijn lijkt me.
Ik zelf, rijd ook dsg 180 pk vanaf juni eerste 10 000 km gereden, perfect.
Schakelt geweldig, en rij veel met een kar die je amper voelt.
Maar echt zuinig vind ik hem nog niet, 900 km max
Gemiddeld 600 tot 800. top niet harder dan 195.
Ik wil toch nog een chip erin, en dan hopen dat die zuiniger gaat rijden.
succes
En je kan een dsg bak van de T5gp ook niet vergelijken met de tiptronic vd de T5.
De dsg bakken lijken tot nu toe toch een stuk betrouwbaarder te zijn dan die automaatkrengen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper