Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door Geert G »

In de VAG groep hebben steeds meer auto's een zelfstellende drukgroep.
LUK noemt het SAC ( Self Adjusting Clutch )
Bij Sachs heet dit een Xtend koppeling.
Deze koppelingen worden meer en meer toegepast op motoren met een hoog koppel afgifte, o.a. TDI's en TFSI's
In de drukgroep zit een stelring met wiggen.
Deze stelt zich door de koppeling in te trappen. Hierdoor heb je altijd de maximale aanlegdruk van de drukgroep, ook als de koppelingsplaat dunner wordt.
In de vervangingsmarkt worden steeds meer normale drukgroepen niet meer leverbaar. In plaats daarvan worden deze nu opgevolgd en geleverd als zelfsteller SAC Of Xtend koppelingsset.
Dit wordt alleen maar meer en meer in de nabije toekomst.

Maar........om deze drukgroep te monteren op het vliegwiel, heb je speciaal gereedschap nodig, in de vorm van een Mercedes ster driehoek, met sleuven om je montagepunten op maat te zetten.
Deze gereedschapskoffer is absurd duur.........tussen de € 600 - € 750,-

@ Pluurke:
Kun jij deze ( misschien in oplage) namaken, d.m.v. watersnijden???
Misschien in serie zoals je dat hebt gedaan met de fusee persplaten..........in het T4 forum?
Weet niet of er nog meer mensen hier belangstelling of interesse voor hebben?????

Zie: http://www.van-silfhout.com/upload/luk.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes,

Geert.

Ps, heb deze oproep tevens geplaatst in het T5-forum gedeelte.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door sgsdebruijn »

Geert ter info het is Pluuke, of Patrick.
Je hebt weer lekker je gedachten laten gaan voor je project, maar gaat of is deze koppeling ook beschikbaar voor de T4?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door pluuke »

Ach, what's in a name.... :bifun

De ster watersnijden is geen probleem, kost ook niet zo veel.
Grootste en duurste bestanddeel is het draaiwerk, dat zou ik moeten uitbesteden.
Zonder tekeningen geen prijs, dus zal er een originele tool moeten worden gedemonteerd, optekenen, prijs opvragen.
Afhankelijk van aantallen kan er denk-ik nog best wat bespaart worden op die 600 euro, kan alleen zo niet zeggen hoeveel.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door repelsteeltje »

heeft er iemand zo'n ding, of een tekening van het draaiwerk van het apparaat??? ik heb wel een paar cnc banken buiten werktijd beschikbaar....


ofwel dat wordt dan voor het draaiwerk het materiaal + een z.g. weetjewelprijsje.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door repelsteeltje »

http://www.ebay.de/itm/Kupplungswerkzeu ... 564e927e87" onclick="window.open(this.href);return false;

laat maar, we zitten het wiel uit te vinden. deze set is voor de enkele keer dat een weetjeweller dit klusje doet waarschijnlijk prima bruikbaar en in mijn ogen betaalbaar genoeg....
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door Geert G »

sgsdebruijn schreef:Geert ter info het is Pluuke, of Patrick.
Je hebt weer lekker je gedachten laten gaan voor je project, maar gaat of is deze koppeling ook beschikbaar voor de T4?
Heeft niet zo zeer te maken met mijn koppelingsproject.........
In de toekomst zullen meer en meer reguliere drukgroepen in de vervangingsmarkt opgevolgd worden door zelfstellende exemplaren.
Juist, omdat deze een constante maximale aanlegdruk garanderen, ondanks dat de koppelingsplaat dunner wordt
Kwestie van tijd, verwacht dat een zelfstellende drukgroep binnen afzienbare tijd ook beschikbaar komt voor de 150PK T4.
In de T5 worden ze al OEM toegepast.

De insteek om het hier te plaatsen: Kijken of er voldoende belangstelling is om deze tool in een oplage door Patrick te laten maken.

Maatje van mij heeft een 3B6 Passat met 100PK avb motor.
En daar zit dit type koppeling ook in. We gaan de koppelingset gebruiken van een 180PK 2.5 V6 TDI 4-motion. Deze kan tot 440NM aan.
Ben bezig dit project voor te bereiden & onderdelen aan het verzamelen via E-bay & Marktplaats - Sloperijen.
Turbo, Pompverstuivers, 2-MV, 3 bar-mapsensor & middendemper uitlaat omzetten van een 130PK avf motor.
JD Software eroverheen.......en dan loopt dat ding ook weer als een kanon & een stuk zuiniger.

Maar inderdaad..........laten we maar eerst pijlen of er belangstelling voor deze tool is.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik vervang het 2MV standaard mee bij de vervanging van een koppeling, die set komt gewoon compleet gemonteerd en wordt ook als een geheel op de krukas geschroefd..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door pluuke »

Hoi Geert,

Zie reply Repelsteeltje, voor 200 euro kun je niet tobben.
Voor dat geld heeft het geen zin om alles te gaan opmeten, uittekenen, uitbesteden etc.
Als je een paar van die koffers besteld krijg je ook nog wel wat korting lijkt me.
Die koffer is ook in grote oplage gemaakt, dus op die 200 euro is niks of nauwelijks wat te verdienen.
(Zeker niet als ik mijn uren moet tellen, in die tijd kan ik beter watersnijden, watersnijden, watersnijden, watersnijden :jump )
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door Geert G »

pluuke schreef:Hoi Geert,

Zie reply Repelsteeltje, voor 200 euro kun je niet tobben.
Voor dat geld heeft het geen zin om alles te gaan opmeten, uittekenen, uitbesteden etc.
Als je een paar van die koffers besteld krijg je ook nog wel wat korting lijkt me.
Die koffer is ook in grote oplage gemaakt, dus op die 200 euro is niks of nauwelijks wat te verdienen.
(Zeker niet als ik mijn uren moet tellen, in die tijd kan ik beter watersnijden, watersnijden, watersnijden, watersnijden :jump )
@Patrick
Dat is een duidelijk verhaal.............en daar heb je gelijk in. :toppie
Deze week ook Motorshow Essen........staan ook vaak gereedschaps boeren
Maar evengoed......harstikke bedankt. :knipoog
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door rick_k »

Ik heb nog nooit speciaal gereedschap gebruikt. Net zoals zo'n extra prise as, ook onzin. Beetje kijken of ie in het midden zit kan ik zelf wel...
Ik zie niet waarvoor je het speciaal gereedschap nodig hebt. De 205 doet ongeveer 50.000 km met een koppeling. Ik vervang die om de 2 jaar, net als de distributie, want het blok moet er dan toch uit...

Een hydraulische hulpcilinder is altijd zelfstellend, omdat deze enkelwerkend is. Je plaats het ding, trapt hem op druk, trap hem de koppeling door en hij veert dan terug door de vingers van de drukgroep, dus waarvoor zou je dan speciaal gereedschap nodig hebben?

Vroeger, met de kabel, toen had je dat het moest nastellen. Dat komt inderdaad bijna niet meer voor, het meeste is nu zelfstellend, zelfs als het met kabel is.

Ik ga trouwens eindelijk de koppelingsset die ik van Roger heb in de T4 plaatsen, ik trapte hem er vanmiddag eindelijk door de ouwe koppeling heen...

mvg Rick
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door repelsteeltje »

pluuke schreef:Hoi Geert,

Zie reply Repelsteeltje, voor 200 euro kun je niet tobben.
Voor dat geld heeft het geen zin om alles te gaan opmeten, uittekenen, uitbesteden etc.
Als je een paar van die koffers besteld krijg je ook nog wel wat korting lijkt me.
Die koffer is ook in grote oplage gemaakt, dus op die 200 euro is niks of nauwelijks wat te verdienen.
(Zeker niet als ik mijn uren moet tellen, in die tijd kan ik beter watersnijden, watersnijden, watersnijden, watersnijden :jump )

goed, dan gooi ik onze cnc draaiorgels wel vol met werk wat meer op kan leveren :zwaai Seriematig werk en handige plastic koffers waar alles precies in past maken is toch niet onze sterkste kant....

als ik er aan toe ben koop ik die koffer, daarna is hij voor geringe vergoeding voor weetjewellers te leen. Zal nog wel ffe duren, de acv heeft nog maar 1,5 ton met z'n eerste koppeling gedaan. Ik ga er van uit dat ie nog wel zo'n ritje meegaat.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik niet..........beetje afhankelijk of het snelweg of stad is en of je leeg of beladen eventueel met zware aanhanger rijdt.... maar 200-250 k is wel zo'n beetje de grens gemiddeld gezien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door Geert G »

rick_k schreef:Ik heb nog nooit speciaal gereedschap gebruikt. Net zoals zo'n extra prise as, ook onzin. Beetje kijken of ie in het midden zit kan ik zelf wel...
Ik zie niet waarvoor je het speciaal gereedschap nodig hebt. De 205 doet ongeveer 50.000 km met een koppeling. Ik vervang die om de 2 jaar, net als de distributie, want het blok moet er dan toch uit...

Een hydraulische hulpcilinder is altijd zelfstellend, omdat deze enkelwerkend is. Je plaats het ding, trapt hem op druk, trap hem de koppeling door en hij veert dan terug door de vingers van de drukgroep, dus waarvoor zou je dan speciaal gereedschap nodig hebben?

Vroeger, met de kabel, toen had je dat het moest nastellen. Dat komt inderdaad bijna niet meer voor, het meeste is nu zelfstellend, zelfs als het met kabel is.

Ik ga trouwens eindelijk de koppelingsset die ik van Roger heb in de T4 plaatsen, ik trapte hem er vanmiddag eindelijk door de ouwe koppeling heen...

mvg Rick
Rick, leer eens lezen, dan had je geweten waar het over gaat. :toppie
Je slaat de plank helemaal mis. :muur
Als je de topic start had gelezen, en de bijbehorende link had aangeklikt, wis je waar het over ging.
Namelijk een zelfstellende drukgroep, iets héél anders als een zelfstellende koppelingskabel of hulpcilinder.
Deze drukgroep moet je gelijkmatig monteren en demonteren, anders gaat de stelring binnenin de drukgroep krom, en kun je de drukgroep weggooien.
Koppeling komt dan (na montage) niet meer goed vrij.
Dit type koppeling is vanaf begin 2000 op de markt verschenen, en wordt nu langzamerhand steeds meer toegepast op diverse auto's met een hoog koppel-afgifte.

Google maar eens op Sachs Xtend of Luk SAC
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door rick_k »

Oh, ik denk al, ik mis wat.

Maar goed, er komt vanzelf wel een trucje voor. Er zijn genoeg handige mensen die er vast al wat op hebben verzonnen denk ik.

Trouwens, km-stand van mij is 279.000 km. Toch denk ik niet dat dit de eerste koppelingset is, want volgens mij heeft de bus al heel wat meer gelopen.

mvg Rick
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Speciaal gereedschap LUK/ SACHS zelfstellende drukgroep

Bericht door repelsteeltje »

Roger B. (11)61 schreef:ik niet..........beetje afhankelijk of het snelweg of stad is en of je leeg of beladen eventueel met zware aanhanger rijdt.... maar 200-250 k is wel zo'n beetje de grens gemiddeld gezien
dit is een westfalia campertje, kan lang aan. de km's die hij heeft draait ie op lange stukken.

In mijn andere vw's heb ik tot nu toe al een paar keer 4 ton met een koppeling gedaan. meestal is het dan de drukgroep die de strijd opgeeft. (diafragmaveer gebroken) Ofwel ik mag van mezelf zeggen dat ik de koppelingen normaal behandel :klappen
Plaats reactie