Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke maat velg en winterbanden T4 1996

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

welke maat velg en winterbanden T4 1996

Bericht door GroeneBulli »

hallo,

Voor onze T4 (ACV 2.5 TDI, dus tweede generatie T4) uit 1996 ben ik op zoek naar winterbanden. Omdat me dat goed beviel bij onze andere wagen, wil ik de winterbanden graag op een aparte set velgen (eventueel stalen velgen). Ik hoopte deze ergens tweedehands op de kop te kunnen tikken, maar dan wil ik graag zeker weten dat ik de juiste maat aanschaf.

Op dit moment zitten er 205/65 R15 C 102/100T zomerbanden onder. Ik probeer uit te zoeken wat de marges zijn waarin ik kan zoeken naar velgen en banden, maar dat valt me nog niet mee. :nuts
Vandaar een paar vragen:

1)Wat is een standaard velg voor een T4 van onze makelij? In de instap van het bestuurdersportier zit een sticker met de volgende informatie: 205/65 R15 6J X 15 7J X 15. Betekent dat dat ik kan varieren in breedte van de velg/band tussen de 6 en 7 inch?

2)Moet ik me houden aan de velgen- en bandenmaat van 15 inch? Of kan ik ongestraft naar een grotere maat, bv. 16 inch? Ik heb al begrepen dat ik dan moet opletten dat de uiteindelijke wielomtrek niet veel groter uitvalt, omdat je anders niet meer van je snelheidsmeter op aan kunt? Is dat op te vangen met minder dikke banden? Zijn er andere belemmeringen?

3)Ik kan niet vinden wat de ET waarde is van de huidige velgen. Wat is de range van geschikte ET waardes? Op sommige online velgenwinkels vind ik 40-45, op andere een ET van 55. Het lijkt me dat ze niet beiden gelijk hebben.... :bonk

4)Is van alle T4s de steek 5 X 112 en het naafgat 57,1 mm?

dank!! :driveT4
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: welke maat velg en winterbanden T4 1996

Bericht door matje86 »

http://www.weetjewel.com/velg_code.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
op de homepagina kan je een boel antwoorden vinden

http://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
GroeneBulli
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 sep 2012, 11:35
Locatie: Amsterrrrdam

Re: welke maat velg en winterbanden T4 1996

Bericht door GroeneBulli »

dankjewel voor de link, ik had niet alle topics doorgelezen...
misschien kom ik weer bij jullie terug!
T4 California Coach 2.5 TDI bouwjaar 1996 Motorblok: ACV diesel 102 PK
:T44EVER
Plaats reactie