Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

vragen over de T4
Plaats reactie
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door roelssroyce »

Hallo hallo,

Van de week met veel regen en wind zag ik olie kringen onder mijn bus. Vandaag de demping/beschermingsbak weggehaald en gaan zoeken. De olie kwam van een sensor aan de voorkant, vrij onderaan het blok, net boven de carterpan (zie foto). De sensor bestaat uit een bout met plastic/kunststof in het midden en daar in het hart zit een metalen strip waar een stekkertje op aangesloten zit. Tussen het kunststof en het metale stripje verscheen gestaag olie na wegpoetsen. Het rubber hoesje wat om de aansluiting heen zit, zat vol met olie, en de demping/beschermingsbak ook. Het lekt dus al een tijdje denk ik, maar werd nu pas zichtbaar. Anyway, een van jullie weet vast welke sensor dit is, wat hij doet en wat hij mogelijk moet kosten. Ik kon trouwens de meeste imbusboutjes van de carterpan nog een halve slag aantrekken tot handvast... lijkt me niet zo als het hoort?!

De sensor zelf zat goed vast in het blok, heb ik gecheckt! Kreeg hem niet vaster.

Ben benieuwd.
Bijlagen
Overzicht
Overzicht
Olie lekkage langs sensor 2.jpg (38.91 KiB) 2795 keer bekeken
Olielekkage langs sensor.jpg
Detail sensor
(34.17 KiB) 1372 keer gedownload
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door Oskar 725 »

Is je oliedruk sensor. Er zijn er drie: 028 919 081H blauw, 068 919 081C grijs en 068 919 081D zwart. En ze kosten rond de 15,- euro ex. :toppie
Groet, Oskar.
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door roelssroyce »

Oskar 725 schreef:Is je oliedruk sensor. Er zijn er drie: 028 919 081H blauw, 068 919 081C grijs en 068 919 081D zwart. En ze kosten rond de 15,- euro ex. :toppie
Relaxed! Nou, de mijne is grijs (kleur kunststof bedoel je?) Morgen maar weer naar de VW dealer dan.

Oskar, ik heb ook gelijk die zuheizer op de foto gezet en net de tempsensor bij de bumper rechtsvoor doorverbonden, en motor gestart, maar zuheizer deed het niet! Tenminste er kwam niets uit de uitlaat en de inlaat zoog ook niet als ik mijn hand erop deed. Horen is een beetje lastig met die 5 pitter ernaast. En motor kan nooit warm geweest zijn (koelvloeistoftemperatuur wijzer strak op C).

Kun jij deze rakker ombouwen naar VOORverwarmer ipv BIJverwarmer?
Bijlagen
Zuheizer schuin onder.jpg
onderaanzicht schuin
(34.44 KiB) 1359 keer gedownload
Zuheizer boven zijkant.jpg
bovenaanzicht schuin
(32 KiB) 1358 keer gedownload
Label info
Label info
Zuheizer Bestnr 25 1864 00 00 00, vw nr 701 815 071, 3000Watt .jpg (28.05 KiB) 2782 keer bekeken
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door gijsplas »

Toevallig is deze oliedruksennsor vorige week ook bij mijn bus vervangen, om exact dezelfde reden, olielekkage dus.
Was een beetje benauwd wat de oorzaak van de lekkage kon zijn, maar gelukkig geen dure reparatie geworden. En vanaf nu blijft het straatje weer schoon.

Gr
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door kurt&oxana »

deze heb ik vorig jaar ook vervangen , was tot nu toe de enige breuk die ik met mijn busje gehad heb :yes
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door Multivan Generation »

lekt de sensor dan,
of is het een pakkingring die vervangen zou moeten worden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
roelssroyce
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:32

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door roelssroyce »

Multivan Generation schreef:lekt de sensor dan,
of is het een pakkingring die vervangen zou moeten worden?
De olie komt echt tussen het kunststof en het platte metalen stripje in het hart van de hele sensor vandaan. Pakking niet. Op de foto lijkt dat wellicht zo, omdat het hoesje vol met olie heeft gestaan. Ik heb het vijf minuten aaneengesloten liggen aanschouwen. Steeds schoonmakend verscheen er gelijk tussen kunststof en stekertje olie. Heb er zo lang een klein laagje sanitairkit op gedaan. Dat stopte het lekken. Morgen nieuwe halen!

Ik krijg van de week ook een EGR delete kit met pijp etc. binnen en een cat vervanger! Dus kunnen we lekker aan de gang! Startmotor dan ook aanpakken en massapunten (tip van Peter) ook. Dan zal ik in het nieuwe jaar waarschijnlijk eens bij je langs komen Peter, voor wat geraffineerd afstelwerk van de software!
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door gijsplas »

Bij mij lekte het ook op de sensor en niet de pakking.
Wel allebei vervangen voor de zekerheid.
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Die sensors gaan vaker lekken bij de aansluiting van de draad, heb ik ook gehad, en bij de passat en de golf ook....

vwb de zuheizer ombouwen.... niet echt lastig, maar je moet een ombouwsetje hebben van ik meen dik 300 euro
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door sgsdebruijn »

Ga niet zomaar eraan klooien, wees voorzichtig met die kruiskopschroeven!!! draai je snel kapot!
Torx op de latere versie is beter
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar ombouwset repareert een defecte zuheizer niet...

eerst werkend als zuheizer, dan pas ombouwen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Olielekkage langs sensor, welke sensor is dit?

Bericht door Oskar 725 »

roelssroyce schreef: Relaxed! Nou, de mijne is grijs (kleur kunststof bedoel je?) Morgen maar weer naar de VW dealer dan.

Oskar, ik heb ook gelijk die zuheizer op de foto gezet en net de tempsensor bij de bumper rechtsvoor doorverbonden, en motor gestart, maar zuheizer deed het niet! Tenminste er kwam niets uit de uitlaat en de inlaat zoog ook niet als ik mijn hand erop deed. Horen is een beetje lastig met die 5 pitter ernaast. En motor kan nooit warm geweest zijn (koelvloeistoftemperatuur wijzer strak op C).

Kun jij deze rakker ombouwen naar VOORverwarmer ipv BIJverwarmer?
Roeland,
ja kleur van het kunststof.
Voor je een zuheizer om kan (gaat) bouwen naar standkachel (in jouw geval) naar voorverwarmer, moet je eerst zeker weten dat het ding überhaupt werkt!!
Werkt ie dan heb ik wel een ombouwset voor een D3WZ liggen. Gereviseerde D3WZ kachels heb ik ook liggen. :winter
Groet, Oskar.
Plaats reactie